Pitus Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Så, D-disken er nesten full, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har en Acer Aspire 8935G med to stk 500GB harddisker. C-disken har 264GB ledig, men på D-disken er det bare 71GB igjen. Etter det jeg forstår brukes D-disken til å lagre backup'er, og jeg slettet en gammel backup da disken var totalt stappfull. Nå aner jeg ikke hva mer jeg kan slette, og har ikke særlig lyst til å rote rundt i noe jeg ikke har peiling på. Noen som har en ''for dummies''-forklaring på hvordan jeg kan fikse dette? Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Du har nok et program på pc'en din som tar jevnlig backup av systemet ditt. Det er ikke farlig å slette gamle backupfiler. Men det går sikkert an å endre innstillingene i det programmet så det ikke bruker så stor plass og erstatter i stedet for å lage nye backupfiler. Endret 20. september 2010 av Blodsbaronen Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Er 71 GB egentlig lite på en 500 GB disk? Jeg ligger konsekvent på rundt 10 GB på begge de interne diskene mine. Plass er til for å brukes! Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Som jeg sa, jeg fjernet en backup-fil, men det var skummel rødfarge før det. Nå er det vel bare et spørsmål om tid før det blir rødt igjen, så det hadde jo vært fint å fått en ordning på det før det skjer. Jeg har ingen aning hvordan jeg skal fikse innstillinger for backup osv, derfor spurte jeg om en ''for dummies''-guide. Anyone? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Ikke lett å gi en "for dummies"-guide. Hvis det er backupfiler det er snakk om (som ikke er bevist) så er fremgangsmåten avhengig av hvilket program du har som gjør backup-jobben. Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Hvordan finner jeg det ut da? Jeg rotet meg inn på noe en gang der det var to gedigne backup-filer, og jeg slettet da den minste og eldste. Hvor jeg fant dette aner jeg ikke. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Er 71 GB egentlig lite på en 500 GB disk? Jeg ligger konsekvent på rundt 10 GB på begge de interne diskene mine. Plass er til for å brukes! Windows pleier å øke søketiden kraftig på disken når du har mindre enn 10% ledig plass Hvordan finner jeg det ut da? Jeg rotet meg inn på noe en gang der det var to gedigne backup-filer, og jeg slettet da den minste og eldste. Hvor jeg fant dette aner jeg ikke. Kunne være nyttig om du listet hvilke kataloger den har på root av d disken. Noen PC'er er satt opp slik at f.eks. mine dokumenter lagres på d disken selv om bruker filene blir listet på c disken. Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Sånn ser det ut: Hvis det hjelper i det heletatt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 "WindowsImageBackup" er Windows 7 sitt innebygde image backup program. Antar at det er en full backup av hele C: Den mappen kan bare eksistere i ett eksemplar, så det må være noe annen backup du har slettet? Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Jeg aner ikke... Når det taes ny backup, så slettes vel den gamle? Og hva er vitsen med å ha 2x 500GB harddisk hvis alt lagres dobbelt? Jeg skjønner uansett ikke hvordan D-disken kan være nesten full når C-disken ikke er halvfull engang. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Den mappa som heter Eier-pc så litt suspect ut, burde være ingen grunn til at den skulle være helt full nei. I det minste ser det som alt du har av dokumenter er safe så om du sltter d-disken helt burde du fortsatt være trygg. Du kan eventuelt gå på Organoser -> Mappe og Søkealternativ -> Vis -> Vis skjulte mapper og stasjoner. Ok -> Ok Da kan du se om det ligger noe skjulte greier der og tar opp plass. Endret 20. september 2010 av drbuggs Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Rotet meg inn her: Når jeg klikker på 'Vis sikkerhetskopi' viser den frem en liste med èn backup fra 06.06.10 til 19.09.10 på 144,86GB. Klikker jeg på 'Endre Instillinger' får jeg opp dette: Nå nærmer vi oss vel noe? EDIT: Kan ikke se at det var noen skjulte mapper der. Jeg kan ikke gå inn på Eier-PC, da kommer det opp en meny som spør om jeg vil gjenopprette ett eller annet, eller vise innstillingene, sånn som vi ser ovenfor her. Endret 20. september 2010 av Pitus Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Nå er det rødt igjen... Kun 18GB ledig. Ingen som kan fortelle meg konkret (og enkelt) hva jeg må gjøre? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det beste er å finne ut hva som tar plass. Anbefaler deg å laste ned og kjøre dette programmet som da finner ut hvor plassen gjør av seg. http://www.diskspacefan.com/download.html Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Iflg. det programmet er 181GB tatt opp av WindowsImageBackup. Sååå.. Hva nå? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) 1. Du kan velge å bare ta vare på den siste kopien. 2. Sjekk om det er noen filer/mapper som du ikke trenger å ta backup av. 3. Overfør kopier på en ekstern disk. Endret 30. september 2010 av TCi Lenke til kommentar
Pitus Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Men hva er det som blir tatt backup av? Er det kun filer som video, bilder og musikk? Eller er det noe mer? Jeg har som sagt en ekstern harddisk, så da kan jeg jo legge backupen der heller. Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Tror Windows lagrer sine backupfiler i pakket fil med datering. Du kan jo se om du kan slette gamle backupfiler. Evt kan du satse på å slette alt og lage en ny ren backup etterpå. Eller enda bedre, ta en backup av alt du vil ta vare på og slett alt du kommer over på d:-disken. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Men hva er det som blir tatt backup av? Er det kun filer som video, bilder og musikk? Eller er det noe mer? Jeg har som sagt en ekstern harddisk, så da kan jeg jo legge backupen der heller. Hva som blir tatt backup av er avhengig av hva slags backup du velger. Litt lesestoff: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Backup Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå