xcyber Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Vurderer å kjøpe en ny bil men lurer fælt på hvilken motor jeg skal velge.. Kan hende jeg kommer til å trekke en henger en sjelden gang.. så derfor har jeg tenkt å få med avtagbart hengerfeste. Valget står mellom 3 typer motorer.. 1.2 TSI 105 DSG 1.2 TSI 105 1.6 TDI CR DPF/105 hk Har litt lyst på automat men er den overhode sterk nok til å dra henger med for eksempel noen kanoer eller en liten båt? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jeg har ikke prøvd DSG-kassen til VAG, men sånn generelt vil jeg anbefale bensin-motoren til vanlig bruk. Mindre støy og vibrasjoner. Angående henger-bruk, det er nok ikke girkassen som skal være det begrensende elementet her. Diesel-motoren har nok mer dreiemoment og vil sikkert virke en del mindre anstrengt enn en liten bensinmotor under slik belastning. Sånn i det hele vil jeg nok anbefale å prøvekjøre begge alternativene, og kjenne litt på hva som vil passe deg best. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 250 Nm i 1,6 TDI og 170 Nm i 1,2 TSI. Jeg vil helt klart anbefale 1,2 TSI. Den virker mye kvikkere enn dieselvarianten, og har et mer behagelig støybilde. DSG er litt hipp som happ. Du sier at du vil ha automatgir, og da bør du gå for det - hvis du vil betale det det koster. DSg-kassene er blant de aller beste på markedet, og girer både raskt og behagelig. Her er en test av Fabia med 1,2 TSI og DSG: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article589401.ece Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Var litt difust hva testmannen egentlig mener om dsg-kassa der.. både positivt og negativt "Eller bare rett og slett velge manuellgirkasse i stedet. Vi tror det er et enda bedre valg i denne bilen." og "Sittestillingen er så godt som perfekt, støynivået er behagelig, og kombinasjonen av sterk motor og fin automatgirkasse gjør Skoda Fabia til en imponerende behagelig bil." Vurderer å kjøpe fra sverige og da er ikke automatkassen så mye dyrere i forhold til uten (ca 10.000,-).. Lenke til kommentar
spindle Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Gå for bensin! Argumentene er nevnt over - støy, vibrasjoner, responsivitet. Har dratt henger på 750kg med den gamle 1.4 bensin uten turbo, hadde 140 nm omtrent - uten problemer. Dieselen er sterkere på slikt, men hvor mange promille av din kjøring skal du dra henger? Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Gå for bensin! Argumentene er nevnt over - støy, vibrasjoner, responsivitet. Har dratt henger på 750kg med den gamle 1.4 bensin uten turbo, hadde 140 nm omtrent - uten problemer. Dieselen er sterkere på slikt, men hvor mange promille av din kjøring skal du dra henger? ca 0.09 promille tenker jeg går for dsg.. takk for alle svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 DSG er konge, jeg har dog testet DSG i Touran. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå