Gå til innhold

Hvordan hadde samfunnet sett ut dersom alle hadde tjent likt

Teardrop

Anbefalte innlegg

Hei,

Noe jeg grunner på er hvordan samfunnet hadde sett ut dersom alle i verden hadde tjent omtrent like mye for likt arbeid? Dvs. at en industriarbeider i Kina tjener like mye som en i Norge, at en bonde i India tjener like mye som en i Norge, at en lege i Kenya tjener like mye som en i USA osv. Hvordan hadde det blitt å leve for oss i Norge, hadde det blitt dyrere eller rimeligere?

Jeg er primert ikke ute etter noen diskusjon om det er en ønskelig situasjon eller ikke, bare lurer på konsekvensene av om det hadde vært slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg idag at motivasjonen for mange for å studere lenge og hardt, samt gjøre en god innsats på jobben er at de får godt betalt. Hvis jeg kunne fått like godt betalt for å jobbe 7-timersdag i kommunen som jeg hadde fått for å jobbe 12-timersdager offshore, hvorfor skulle jeg da ønske det?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg idag at motivasjonen for mange for å studere lenge og hardt, samt gjøre en god innsats på jobben er at de får godt betalt. Hvis jeg kunne fått like godt betalt for å jobbe 7-timersdag i kommunen som jeg hadde fått for å jobbe 12-timersdager offshore, hvorfor skulle jeg da ønske det?

Det var ikke helt det jeg mente, jeg uttrykte meg kanskje ikke så godt, jeg mente at samme type yrke tjente likt over hele verden, så de forskjellige yrkene ville fremdeles hatt forskjellig lønn.

Lenke til kommentar

Er jo en veldig liten del av verdens befolkning som tjener slik vi gjør i Norge og Nord Europa.

Er lønnen lik så blir jo også produktene like dyre å produsere. Da ville f.eks. Kina hatt problemer.

Det blir jo som i Øst Europa under komunisttiden der alle tjente likt.

Tror en enkel sammenligning og en realistisk modell er å tenke slik:

Norge har 1000 liter vann pr. innbygger. India har 0,1 liter. Hvis alle i Norge og India skal ha like mye vann og dele på det de har så får man da 4,07 liter vann hver. Normannen sitter da igjen med 0,407% av det vannet han før hadde.

Ikke så ulik endring ville du nok fått i lønn. Og ser du da på hva en TV eller bil produsert i Kina koster i dag (er da biligere i dag en det den vil bli) så har du ikke råd til så mye.

Tjener du 400.000,- i dag og bruker den samme faktoren så vil du tjene 1628,- ved en utjevnet økonomi.

Du ville ikke hatt råd til sko på beina du heller. Tenker man slik du gjør så kan man jo bare kutte ut penger og bytte ting på grunnlag av hvor lang tid det tok å lage dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...