Gå til innhold

Øvre fokuspunkt kaster skygge i viewfinder

7 stemmer

1. 1. Jeg har opplevd liknende problem

• JA
      0
    • NEI
      7

Anbefalte innlegg

Som trådtittelen sier. Jeg opplever en skygge når jeg bruker det øvre fokuspunktet.

Se denne tråden for å forstå hva jeg mener.

Bruker for tiden 40D, men opplevde også det samme på min tidligere 450D.

Noen andre som også opplever dette og kan forklare hvorfor?

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke synlig i dagslys, kun når det er mørkt. Først trodde jeg det var noe med det ene objektivet, men nå har jeg opplevd dette på både 35mm F/2 og 70-200mm F/4. Det har ingen effekt på kvaliteten til bildene, men likevel er det skikkelig iriterende.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt. Er det en skygge der når fokuspunktet blinker når det finner fokus? Eller er det der hele tiden om det punktet er valgt å bruke, også når det ikke lyser i punktet?

Det er kun synlig når punktet lyser.

Testa ut nå, det er også synlig uten objektiv festet på kamera. Kan det være en feil på speil/mattskive?

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Sendte en mail til canon i går og fikk svar i dag.

Tack för att Ni har tagit kontakt med Canon.

Hoppas ett svar på Svenska går bra, min Norska kollega är inte på plats.

Det är möjligt att man får viss skuggning i sökaren från olika fokuspunkter beroende hur ljusdioderna i sökaren är i förhållande till mattskivan.

Det framgår inte hur mycket det är på Er kameran, är det extremt avvikande vill jag rekommendera att Ni lämnar in kameran för service.

Är det bara mindre skuggning faller det inom ramen för toleransnivå.

Precis som Ni skriver påverkar det varken autofokusens prestanda eller bilderna.

Kontaktuppgifter till Serviceverkstad ifall Ni behöver det.

Lenke til kommentar

Som trådtittelen sier. Jeg opplever en skygge når jeg bruker det øvre fokuspunktet.

Se denne tråden for å forstå hva jeg mener.

Bruker for tiden 40D, men opplevde også det samme på min tidligere 450D.

Noen andre som også opplever dette og kan forklare hvorfor?

Har opplevd noe lignende på min Nikon D90, men da gjaldt det hele grid-en og alle fokuspunkter og fenomenete forsvant når jeg justerte på hjulet for individuell tilpasning av søkeren i forhold til den enkeltes syn. Må ha kommet borti det uforvarende på ett eller annet vis.

Edit: Så på linkene dine og det var IKKE dette fenomenet jeg hadde. Det jeg opplevde var mer som å se dobbelt med en ørliten forskyvning av lyslinjene i forhold til de svarte linjene/firkantene.

Endret av nie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser det samme i min 5dmkII, men ikke pokker om jeg huker av i pollen.

Det er ikke et problem!

Som sagt tidligere i tråden:

Til alle som sitter å finner "problemer", går over utstyret med pinsett/forstørrelsesglass ol.

GÅ UT Å SKYT!*

*om dere ikke skyter bilder, så kan dere gjerne tolke dette i dobbel forstand.

Endret av ET!
Lenke til kommentar

Alt man finner på å se etter, hva skjedde med å ta bilder i stedenfor å lete etter feil? :)

Så du mener at det skal være slik?

Det er ikke snakk om å lete etter feil, men kommentere om man finner noen for å undersøke om andre har samme problem. Problem eller ei, det går ikke ut over bildekvaliteten men dersom kameraet er ikke laget slik er det en feil.

Blir som å kjøpe en bil der setevarmen ikke fungerer på nivå 2. Bilen fungerer fortsatt utmerket som framkomstmiddel likevel. Ville du latt være å klage?

Har funnet ut at dette kan være vanlig på enkelte EOS modeller, derfor må jeg bare slå meg til ro med at det er slik.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva TGB mener om saken, men for meg så virker dette som noe er slik det er. OG ihvertfall ikke noe å kaste bort tiden på.

Det er ikke snakk om å lete etter feil, men kommentere om man finner noen for å undersøke om andre har samme problem. Problem eller ei, det går ikke ut over bildekvaliteten men dersom kameraet er ikke laget slik er det en feil.

Men er det egentlig et problem?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva TGB mener om saken, men for meg så virker dette som noe er slik det er. OG ihvertfall ikke noe å kaste bort tiden på.

Men er det egentlig et problem?

Nei, har ingen problemer med at det er slik det er.

Som jeg tidligere har sagt, formålet med denne tråden var å undersøke om det kun var jeg som hadde opplevd dette. Det viser seg at andre også har lagt merke til dette, og da har jeg ingen problemer med at det er slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...