Gå til innhold

Litt spørsmål rundt Ubuntu som server.

Anbefalte innlegg

Driver å prøver meg frem med Ubuntu i vmware for første gang, og har litt problemer her.

Prøver å sette opp et raid-5, men får bare feilmeldinger.

Jeg har formatert alle tre diskene som skal inn i raidet og laget partisjoner. Valgte her "master boot record" og "ext3".

Prøver så via følgende kommando å få satt opp raidet.

sudo mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 /dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1

Når jeg så skal formatere og lage en partisjon på raidet får jeg feilmelding:

mkfs.ext3: Permission denied while trying to determine filesystem size

Noen ide hva som er feil her?

Finnes der ikke en måte å lage raid-5 på uten å måtte skrive inn komandoer? Noe ala som i windows?

Når jeg omsider får dette til å skal kjøre squeezeserver og torrent, kan dette gjøres uten at jeg må være innlogget på maskinen? Noe slik som en "service" som under windows? Tenker ved en eventuel restart osv at ikke alt stopper opp når jeg ikke er innlogget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er med Ubuntu, men i andre distroer jeg har prøvd (Fedora) kan man sette opp et raid i et GUI under installasjon.

Du skal forøvrig ikke formatere diskene som skal være del av RAIDet som ext3. Du skal lage partisjoner av typen "Linux RAID autodetect", sette opp raidet på disse - og deretter formatere det resulterende RAIDet med f.eks ext3.

Lenke til kommentar

Det er jo en litt tåpelig holdning. Terminalen er et utrolig kraftig verktøy, og jeg foretrekker den selv i de fleste tilfeller, men "GUI done right" kan fungere svært effektivt. I tilfellet partisjonering og oppsett av RAID, så ser jeg stor nytte av å ha oppsettet visualisert. Syns Fedora gjør dette ganske greit i installasjons-GUIet sitt, men det er rom for mange flere forbedringer.

Lenke til kommentar

Er vel slik innstilling som gjør at linux er så lite som det er OS sammenheng. Å bruke terminal er ikke noe de fleste ønsker å gjøre, og ikke noe alle har kunnskap om heller.

Nå har jeg fått satt opp serveren med raid-5, har lagt til en ekstra disk uten tap av data, lagt til rtorrent og i grunn fått det slik jeg ønsker med unntak av en liten ting.

Via samba skal jeg deler filer til de andre pcene. Maskinen kommer opp på nettverket, men jeg får ikke tilgang. Har valgt nobody.nogroup og gitt full tilgang, så ser ikke helt hva som er problemet her.

Lenke til kommentar

Er vel slik innstilling som gjør at linux er så lite som det er OS sammenheng. Å bruke terminal er ikke noe de fleste ønsker å gjøre, og ikke noe alle har kunnskap om heller.

Nå har jeg fått satt opp serveren med raid-5, har lagt til en ekstra disk uten tap av data, lagt til rtorrent og i grunn fått det slik jeg ønsker med unntak av en liten ting.

Via samba skal jeg deler filer til de andre pcene. Maskinen kommer opp på nettverket, men jeg får ikke tilgang. Har valgt nobody.nogroup og gitt full tilgang, så ser ikke helt hva som er problemet her.

har du satt opp share'et i smb.conf fila ?

Edit: og restartet samba etter det ?

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Dersom du planlegger å bruke Linux er det like greit å sette seg inn i terminalen med en gang. GUI er for tåper, eller hva? :D

Shhh ... du må begynne litt roligere. Først introdusere et par veldig nyttige og tidsbesparende kommandoer (som "sudo apt-get install"), og når de først får smaken på latskap så kommer de tilbake for mer ;)

Det er jo en litt tåpelig holdning.

Håper og tror ikke innlegget til Noble var helt seriøst ment ...

Er vel slik innstilling som gjør at linux er så lite som det er OS sammenheng.

Rettelse: "lite i desktop/skrivebord-sammenheng, til tross for at jeg tror det er helt andre grunner som logger bak enn det.

Bland supermaskiner, spillkonsoller, mobiler, servere, og diverse andre elektroniske artikler er Linux og andre frie løsninger langt større enn på skrivebordet.

* Blant supermaskiner er Linux sin markedsandel på 91%.

* På servere varierer andelene på kilder fra 16-75%.

* På mobiler (om man tar med Android) 19% (hvor Symbian stikker av med hele 41% og RIM 18%), Apple har 14% og Windows har 5% (dette er Gartner sine tall, men kildene varierer også her).

* På skrivebord ligger medianen på ca 1.1% (pluss at Android har smått med andeler på enheter utenom mobiler). Apple 6.22% (og en noen flere mtp iPad). Mens Windows-versjoner ligger fordelt med: Windows7 på 18.45%, Windows Vista på 18.84% og Windows XP på 48.47%, som til sammen er 88.92%.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett må du opprette en passord fil for samba og sette tilgang i ubuntu sitt filsystem. Hvis Root eller priviligert bruker er eier av Katalogen du prøver å lese/skrive er det ikke gitt at bruker nobody har lese/skrive tilgang.

Jeg pleier ofte å sette hele disksharet til writable og browseable i samba og la ubuntu sitt rettighetssystem bestemme hvilke brukere som har skrive /lese tilgang.

Har da selvfølgelig samme brukernavn/passord i linux og windowsmaskinene.

Lenke til kommentar

* På skrivebord ligger medianen på ca 1.1% (pluss at Android har smått med andeler på enheter utenom mobiler). Apple 6.22% (og en noen flere mtp iPad). Mens Windows-versjoner ligger fordelt med: Windows7 på 18.45%, Windows Vista på 18.84% og Windows XP på 48.47%, som til sammen er 88.92%.

De tallene der skal man ta med en stor klype salt. Tallene er basert på besøksstatistikk på en del nettsider, og dermed vil de ikke gi noen reelt inntrykk av hvordan situasjonen egentlig er. (Spekulasjoner går så høyt som 10-15% for Linux, men det er bare spekulasjoner). Det finnes ingen god måte å måle OS-andel på desktop. Måler man antall besøk på noen nettsider (som nå er det som gjøres) vil tallene naturligvis bare gjenspeile de folkene som besøker disse nettstedene og intet annet. Måler man OS kjøpt med PC, så blir tallene feil siden man da ikke teller alle som installerer noe i etterkant (noe som vil gi MS kunstig høye tall siden MS har sørget for at du omtrent ikke får kjøpt en maskin uten Windows). Måler man antall nedlastinger blir det også feil, fordi alle de sære folkene som støtt og stadig driver og installerer nye distroer hele tiden telles flere ganger.

Det finnes ganske enkelt ingen måte å skaffe tilveie pålitelige tall for OS på desktop-markedet. Jeg tror det nærmeste man kunne komme var om google slapp sin statistikk, men det er det vell neppe særlig sannsynlig skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...