Gå til innhold

Pentax K7, feil på hjul for valg av blender

Anbefalte innlegg

Jeg har et omtrendt nytt Pentax K7 som virker som har en feil på hjulet på baksiden for valg av blender (og div. annet).

Problemet er at om den står på F5 f.eks, og jeg vrir den ett hakk tilbake, så skal den havne på F4.5, men i praksis kan den likegodt havne på F22, F7 eller hva som helst. Den er verst nedover, og virker greit oppover. Dette er slik at noen ganger fungerer det, andre ganger er den helt håpløs, og eneste mulighet er å bruke automatikk..

Noen som har vært borti noe lignende, er det noen mulighet for at det kan være en brukerfeil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjemmereparasjoner er sjeldent noen god ide (bedre å kontakte Fovi før man risikerer noe), men om du ikke har mulighet til å få noen kyndige til å ta en titt på kameraet, kan trykkluft eller mindre mengder elektronikkrens (ikke WD-40/5-56) være til hjelp. Husker dette som en mer kjent feil på *ist-serien, og nevnte løsning virket på lignende tilfeller.

Kan åpenbart ikke ta noe ansvar for hva som kan skje, kan bare si at jeg ikke har hørt om problemer med denne løsningen. Elektronikkrensen er ganske mild, tørker fort, og K-7 er i tillegg værtettet.

Forsøk trykkluft først. Snurr så mye som mulig på hjulet, frem og tilbake. Om det ikke fungerer, gjør det samme med elektronikkrensen. Bruk kun små mengder.

(Optimalt bør du nok ta ut batteriet og la kameraet tørke en stund. Det har ikke skjedd noe med mitt K20D de gangene jeg har brukt elektronikkrens på hjulene, de har blitt litt trege i løpet av et par år.)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...