Kamelot Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Jeg har hjulpet en kammerat med å skaffe et ekte eksemplar av Windows 7 Proffesional da hans eksemplar av XP Pro var ugyldig. Men ettersom at jeg vet min venns rundt 7 år gamle bærbare PC helt sikkert ikke klarer Windows 7 så lurer jeg på om han kan bruke lisensen på sin nye bærbare PC som har Windows 7 Home Premium installert. Altså at han tar å installerer Windows 7 Pro på den nye PCen og aktiverer lisensen på den? Blir det noe konflikt med aktiveringen av lisensen om man bruker den på en annen PC enn den PCen vi bestilte den nye lisensen på? Det blir så at han nedgraderer til Home Edition på den gamle PCen da han har en ubrukt Windows XP Home Edition-lisens liggende. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Vet ikke helt om jeg har forstått deg riktig, men din venn har nå en ny pc som kom med Windows 7 Home Premium ferdig installert. Men han ønsker Win7 Pro? Har han en lisens til Win7 pro, kan han bruke Windows 7 AnyTime upgrade, og bruke Pro lisensen der. Da blir pcen oppgradert til Pro, uten at han trenger å bruke noen Win7 plate eller noe. Tar ca 10 minutter, avhengig av internett linja. Betinger jo at det er en gyldig Windows 7 pro lisens han har. Men den Home Premium nøkkelen som står under pcen, vil du ikke kunne aktivere på noen annen pc, om du ikke kjøper en pc av samme merke og type (men da får du jo med win7 uansett). Det er en COA nøkkel som står under pcen, og den er bundet opp mot en bestemt pc produsent, altså den som har produsert pcen. Du må også ringe MS for å få aktivert den, uansett om du gjør det på pcen den står på. Ang nedgraderingen til Home Edition på den gamle, så må dere jo formatere pcen og legge inn XP på nytt da, altså Home edition. Da må dere ha Home platen, for det vil ikke funke å bruke en Pro plate. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Win 7 har litt kompliserte lisensregler. Hvis en maskin kommer pre-innstallert med Win 7 eller hvis man kjøper en versjon som er OEM så er blir lisensen for denne pakka bundet til den maskinen den blir innstallert på og kan ikke reinnstalleres på andre maskiner. Etter det jeg kan skjønne så er lisensen bundet til hovedkortet i maskinen så hvis det ryker så kan man ringe Microsoft for å resette lisensen ved bytte til et nytt kort av samme type. Kjøper du fullversjonen så står du friere men det koster da også betydelig mer. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Han ønsker å oppgradere den nye PCen som har Windows 7 Home Premium ferdig installert fra PC-produsenten med Windows 7 PRO ja. Spørsmølet er om man kan bruke den lisensen som han kjøpte gjennom der han får ett tilbud fra Microsoft om å kjøpe et ekte Windows-eksemplar bestilt fra den gamle PCen? Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Kjøper du fullversjonen så står du friere men det koster da også betydelig mer. Det er det jeg på en måte lurer på om den Windows 7-lisensen jeg bestilte fra den gamle PCen med falsk XP Pro er bundet kun til den PCen? Eller kan man bruke den nye Windows 7-lisensen på en annen PC? Ja, det er litt vanskelig med dette Microsoft-lisensene. Det er derfor jeg spør Endret 19. september 2010 av Kamelot Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Får å ha det klart så er IKKE Windows 7-lisensen aktivert på den gamle PCen. På den PCen installeres akkurat nu XP Home Edition på. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hvis du ikke har brukt lisensen så kan den innstalleres på hvilken maskin du måtte ønske, lisensen bindes mot hovedkortet når du aktiverer den mot Microsoft og da kan den altså ikke flyttes til en ny maskin så lenge vi snakker OEM. Er det derimot en fullversjon så kan den flyttes til en annen maskin. 1 lisens, en maskin, skal du flytte den så må du innstallere en annen/ny lisens på den maskinen den flyttes fra hvis denne maskinen fremdeles skal brukes. Mulig dette hørtes enklere ut i hodet mitt enn jeg klarte å skrive det. :!: Lenke til kommentar
myhken Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Det er fortsatt noe jeg ikke helt skjønner... du snakker om at du bestilte Windows 7 fra pcen med XP. Det har da ingen betydning hvor du bestilte Windows 7 plata fra. Om jeg bestiller windows 7 fra pcen jeg bruker akkurat nå, så er jo ikke Windows 7 låst til den pcen. Men om jeg installerer Windows 7 OEM på pcen jeg sitter på nå, så er det låst på den pcen. (les aktiverer Windows 7). Cluet her er at, ja du kan oppgradere en Windows 7 Home Premium pc, om du har en gyldig Pro lisens. Bruk da AnyTime upgrade programmet. Men du har da "tapt" Windows 7 Home Premium lisensen som fulgte med den nye pcen. Den kan ikke brukes på noen andre pcer. Hva du gjør med XP på den gamle pcen, har ingen betydning for Windows 7 på den nye pcen. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Som Myhken sier så ser heller ikke jeg poenget i å skrape den Home lisensen. Hvorfor må dere absolutt ha inn Prof. på den maskinen? Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Det har da ingen betydning hvor du bestilte Windows 7 plata fra. Om jeg bestiller windows 7 fra pcen jeg bruker akkurat nå, så er jo ikke Windows 7 låst til den pcen. Men om jeg installerer Windows 7 OEM på pcen jeg sitter på nå, så er det låst på den pcen. (les aktiverer Windows 7). Cluet her er at, ja du kan oppgradere en Windows 7 Home Premium pc, om du har en gyldig Pro lisens. Bruk da AnyTime upgrade programmet. Men du har da "tapt" Windows 7 Home Premium lisensen som fulgte med den nye pcen. Den kan ikke brukes på noen andre pcer. Hva du gjør med XP på den gamle pcen, har ingen betydning for Windows 7 på den nye pcen. Beklager at jeg ikke helt klarer å forklare meg. Men du ga meg et skikkelig svar på det jeg lurte på, at jeg kan bruke den lisensen på en annen PC enn den jeg bestilte fra. Er vennen min så apsulutt ville ha Windows 7 Pro på den nye PCen. Jeg selv er ikke så sikker på at jeg ville ha gjort det slik, men det er hans valg. Jeg ville nok ha spart den lisensen da... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Om vennen din ikke har et bedriftsnettverk hjemme med domene han skal koble seg opp på, så er det egentlig ikke noe poeng med Pro. Det er XP Mode selvsagt, men det finnes en løsning som lar deg kjøre XP mode på Home Premium også. http://samfunn.myhken.com/?p=974 Dumt å kaste bort en lisens for en oppgradering som ikke gir mening Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Hvis du ikke har brukt lisensen så kan den innstalleres på hvilken maskin du måtte ønske, lisensen bindes mot hovedkortet når du aktiverer den mot Microsoft og da kan den altså ikke flyttes til en ny maskin så lenge vi snakker OEM. Er det derimot en fullversjon så kan den flyttes til en annen maskin. 1 lisens, en maskin, skal du flytte den så må du innstallere en annen/ny lisens på den maskinen den flyttes fra hvis denne maskinen fremdeles skal brukes. Mulig dette hørtes enklere ut i hodet mitt enn jeg klarte å skrive det. :!: Neida. Du ga meg et klart og tydlig svar der Da blir det nye spørsmålet om det er en OEM-lisens eller en fullversjon han har bestilt da. Tipper det er en OEM-lisens. Men det hadde ikke noe å si for han. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå