Gå til innhold

Kabler til hovedkortet

NoOb-Jakt

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt meg ny bygge pc nå. Har aldri bygd selv før, så var det en i går som sa at vist jeg plugget feil på hovedkorte, så gikk det til helvette.

Er dette riktig?

Eneste jeg vet som skal på hovedkortet er 24 pinen og de to 4 pin (8 pin på ASUS Rampage III

Extreme)til venstre for CPUen.

Håper på svar. Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke plugge feil da det er støpt slik med forskjellige former.

Det finnes flere guider her på www.hw.no -guider

Du kan spørre her / ta bilde av det hele osv om du lurer på noe før du booter.

Hovedkortet skal bare ha 20 eller 24 pin etter hva du har og de sitter på samme store kabel.

Ved cpu er det 4 eller 8 pin som er 12 volt og de får du bare satt der.

Så skal skjermkortet evt ha 1-2stk 8/6pin pci-e og harddisker/dvdrom flat 4pin/sata- og disse kan ikke settes feil.

En ting du ikke burde gjøre er å sette 2 strømledninger på en harddisk/dvdrom om det er mulighet for det. Her er det enten eller.

Det smarteste du har gjort på lenge er å bestille bygge-selv pc.

Du kommer ikke til å angre og etter å ha bygget en kan du det for alltid.

Det mest tricky du kommer borti er 1-2-3-4 USB-porter på kabinettet som ender i 4/8/12/16 små enkelt-ledninger som skal på hovedkortet.

Da må du se i manualen om du ikke kan det utenat og da går det 2x usb-porter pr kontakt på hovedkortet.

To rader pr kontakt hvor en rad er 1x usb.

Endret av War
Lenke til kommentar

Takk for svar. Ved siden av CPU'en er det to 4 pin, eller to 8 for overklokkere. Skal jeg da plugge inn 4 eller 8 pin? Har tenkt å overklokke CPU'en litt(Få hjelp da)

De to kablene som skal inn i skjermkortet står det vell PCI E på?

Strømforsyninga jeg har er Corsair HX 1000 W, mens grafikkortet er 5970.

Men, stemmer det at vist jeg kobler feil så går alt i stykker? :S

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar

Er det 8 ledig på hovedkortet så sett i 8 da din psu har det.

Du kan ikke koble feil så derfor smeller det ikke.

Det står pci e ja med hvit skrift på de kablene som går fra psu til gpu.

12v EPS (8-pin med splitt) Ser ofte sånn ut:

eps4plus4.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Der har du de ja. Men jeg har mulighet for å bruke 8 tilsammen eller 16 pin. 4 og 4 eller 8 og 8

Kan jeg bare bruke 4 og 4? Vist ikke må jeg koble flere kabler på strømforsyninga.

Her har du et bilde som viser hva jeg mener.

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering med bilde
Lenke til kommentar

Har nå kommet over et annen problem, er kablene lange nokk? Jeg vet at det følger med en forlengelses kabel med kabinettet. Men siden jeg da må plugge inn to 8 pins kabler, så må jeg vell ha en forlenger extra.

Din PSU har 8-pin 12 V x2 ja, om det ikke er 2 på den fastmonterte ledningen så finn en løs en i pakken og sett den i PSU.

Lenke til kommentar

Du kan starte med kun ett sett 8 pin og bruke den, det går bra.

Selvfølgelig er det mye mer morsomt å ha begge settene selv om det ikke har noen spesiell betydning.

Bare nevner det så du kan gå videre og få testet bygget inntil du får en ekstra forlengelses kabel.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det mye mer morsomt å ha begge settene selv om det ikke har noen spesiell betydning.

Bare nevner det så du kan gå videre og få testet bygget inntil du får en ekstra forlengelses kabel.

Ok, takk for svar, håper at det virker da...

Lenke til kommentar

Det gjelder det problemet med Asus Rampage III Extreme korte. Vist det holder med en 8 pins kabel til CPU poweret, skal jeg da plugge inn 8 pingen i en av de hele, eller 4 pin i hver av de so 8 pinene?

Håper du forstod spørsmålet :)

Takker for svar!

Ok, takk for svar, håper at det virker da...

Lenke til kommentar

Bare den ene siden, du vil ellers måte rive og slite i kabelen for å få den til å passe.

Prioriteringen er standard, 4 pinner først, deretter 8 pinner på første banken, 4 pinner i bank og 8 i bank 2 om du forstår.

Det å blande og rote blir mye kabelrøsking siden du må ofte strekke de lenger enn de tillater deg også.

Lenke til kommentar

Sjekke opp litt info i rundt kortet, å lurer på om jeg har rotet litt?

Den støtter bare vanlig ram på 1600 mhz, eller 2000 mhz OC, jeg har 2000 mhz uten overkloking.

Vil ikke dette funke, eller vil ramen automatisk bli satt ned til 1600 mhz?

Om du har en i7 cpu vil du kunn få 1333mhz av rammen. Men det er mulig å overklokke den;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...