Gå til innhold

Kjøp av dress


cbfn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og dressene man kjøper på den siden er ikke skreddersydde, det er målsøm.

 

Så hvorfor legger man til mål over skuldrene, midjen, brystet og armene / sender

inn et eksempel som de kopierer :O

 

Målsøm er bare at man syr etter mål ?

Og skreddersying er noe helt annet da..?

 

Det er nok ganske ulikt, ja. Ved målsøm endrer man på en allerede ferdig modell. Skreddersøm tegnes det en mal ut fra din kropp, og så lages plagget etter den.

Lenke til kommentar

Her har dere forsåvidt et bilde som viser litt av hvordan jeg er i formen, som sagt har jeg en nogenlunde merkant v-form, og er generelt litt kraftig. er det noen spesiell dress som passer meg bra?

 

Jeg vil si at med en så flott figur så kan du velge den dressen du selv ønsker, for du ville kle både dobbel og enkelspent. Det er de (vi) med litt problemfigur, som må passe oss og unngå visse modeller som fremhever litt for mye. Du er heldig!

 

Men: så ung mann, bør vel gå for en to-knapps, vil jeg tro. I tiden, samtidig som det er klassisk. Den viser mer av skjorten, og du får fremhevet V-fasongen din.

 

Men, om du vil heller ha dobbelspent, så fremhever den også en velbygget overkropp. Men de er ofte høyere skåret, slik at den viser mindre skjorte.

 

Du kan godt ha en dress som ikke er for vid. Se til at den sitter fint på skuldrene, og at den svinger litt inn i livet.

 

Flatfront bukser, som ikke trenger å være for høye i livet, men heller ikke for lave, og ikke for trange i beina.

 

Ser for meg at du ville bli fin i mer italienske dresser. Ta en kikk på og prøv Pal Zileri og Corneliani, og hvis du vil ha sydd slike så viser du bilde av en dress du likte til skredderen.

 

Jeg ville nå egentlig tro at du kunne gå inn i en rekke butikker og plukke med deg en rett fra hengeren - heldiggrisen!

 

Dag

 

Ed: Typo

Endret av dag1234
Lenke til kommentar
Jeg ville nå egentlig tro at du kunne gå inn i en rekke butikker og plukke med deg en rett fra hengeren - heldiggrisen!

 

Jeg har så og si lik kroppsform, og det er ikke bare bare å ha en sånn kropp heller. Jeg må ta inn alle dressjakkene mine i livet. Tror aldri jeg har opplevd å finne en jakke som passer meg både i skuldre og liv.

Lenke til kommentar
Jeg ville nå egentlig tro at du kunne gå inn i en rekke butikker og plukke med deg en rett fra hengeren - heldiggrisen!

 

Jeg har så og si lik kroppsform, og det er ikke bare bare å ha en sånn kropp heller. Jeg må ta inn alle dressjakkene mine i livet. Tror aldri jeg har opplevd å finne en jakke som passer meg både i skuldre og liv.

 

Du får heller slutte å trene, fmk. ;-D

 

Hilsen en blubb som bare er LITT misunnelig.

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Thaiskredder er søppel. Ville heller kjøp en fin dress på Follestad, Høyer eller lignende og fått dne tilpasset hos en skredder her i Norge.

 

Hvis det er din første dress ville jeg holdt meg unna dobbeltspent. Selv har jeg en 10-12 dresser til en hver tid (gir bort gamle dresser til fretex fra tid til annen) og har enda ikke gått til anskaffelse av en dobbeltspent dress.

Lenke til kommentar

Jeg opplever også samme probleme som fkm, har generelt alltid problemer med passformen på klær når det gjelder balansen mellom skuldre og liv.

 

Fikk faktisk nettsiden til skredderen; Henry's Collection

 

Som tidligere sagt er det gjennom faren min jeg har fått dette tilbudet, de har brukt Henry mye, og han kjenne også flere store bedrifter i Oslo som bruker han. Han, Henry selv, kommer og tar mål, hvorav han etterpå går over stiler og diverse stoff for å finne den du ønsker.

 

Jeg forstår at jeg egentlig bør gå inn på Høyer eller Follestad og kjøpe meg en dress, men jeg ønsker faktisk å prøve dette først, bare for å få erfaring, enten går det bra ellers går det ikke bra. Pluss at det er liten sjanse for at jeg betaler for dette, suger dressene er det bare å ta seg turen inn på Follestad eller Høyer og kjøpe seg en dress uansett. ;) Så kom heller med forslag innen hvordan min dress burde sitte, hvilket stoff og hvilken farge.

 

Som dere ser der er det noen eksempler på utvalget, men her trenger jeg hjelp, hvilke ser bra ut?

Jeg kan også ha med diverse bilder på hvordan jeg ønsker dressen min, har noen av dere noen bilder på hvordan en dress burde sitte? Jeg forstår at jeg burde finne dette selv, men med litt hjelp fra dere blir alt dette litt lettere.

 

Men hittil, takk for all hjelp, har faktisk lest UTROLIG mye i det siste om diverse mote, og endrer stilen min sakte men sikkert, men sikkert til mye av det man ser her inne på forumet og på SF. Har dog fortsatt mye og lære! Det jeg ser etter nå er en går flanellbukse, og går kanskje i innkjøp av noen brogues snart. :)

 

chrisoh: Tanken om dobbeltspent har jeg slått fra meg, går heller for en formell og en uformell enkeltspent med to knapper.

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar

Hei igjen

Det var litt ymse hos han skredderen der, synes jeg. 47, 48 og 50 ser ikke så verst ut, men ellers var det mye som var fortrangt eller for stort.

 

Ungdommen vil helst had det litt trangt, som er mer den italienske stilen, men vi gamlisene vil ha det litt mer ledig, som er med britisk stil. Blir dressen for trangt, så har den en tendens til å avsløre mer enn den dekker til :-)

 

Kan du ikke ta en prat med Henry og hør litt på hans råd? Du kan bli fin i flere av de dressene der, men de må tilpasses din kropp. Jeg mener fortsatt at med din figur, så kan du gå med hvilken modell du vil.

 

Du har vel funnet ut at du vil ha en enkeltspent, med to knapper i ett koksgrå, 110 og oppover, ullstoff av medium vekt (12-13 oz f eks). Kanskje en vest til. Og tilsvarende modell, men ledigere og i et bomullstoff gjerne. Kanskje du vil ha umake jakke og bukse slik som f eke nr 8?

 

Hvis du kjenner folk som kan gå god for Henry, så diskuter det med han og prøv deg frem.

 

Dag

Lenke til kommentar

Tusen takk for et raskt, og ikke minst godt svar, Dag! Jeg tror jeg også skal kjøre den litt mer italienske stilen enn den britiske, har alltid hatt en "thing" for slim fit.

 

Skal absolutt snakke mye med Henry når jeg møter han, og høre hva han har å si. Slik jeg har forstått det er bare de bildene på siden hans en inspirasjon, hvilket stoff og hva slags passform blir bestemt der og da.

 

Jeg falt også rimelig pladask for nr. 8, men låser jeg meg veldig til å bare bruke lyseblå skjorter og den grå buksen, eller vet dere om noen andre kombinasjoner som også ser bra ut?

 

Har også funnet ut at jeg trolig vil havne rundt 110 og oppover for å beholde det litt "røffe" stoffet, og har lest dressen holder seg penere over tid da.

 

Som den formelle dressen kunne jeg tenkt meg nr. 44 i solid navy blue, noen innspill på dette?

 

Foret inni er neste tema, hvilken farge burde jeg ha på dette? Dette må bestemmes etter hvilken farge jeg skal ha på dressene. På den formelle går jeg nok for solid navy blue, mens på den uformelle står det mellom nr. 8 e.l., og en koksgrå, burde man ha noen andre farger her?

Lenke til kommentar

Tusen takk for et raskt, og ikke minst godt svar, Dag! Jeg tror jeg også skal kjøre den litt mer italienske stilen enn den britiske, har alltid hatt en "thing" for slim fit.

 

Skal absolutt snakke mye med Henry når jeg møter han, og høre hva han har å si. Slik jeg har forstått det er bare de bildene på siden hans en inspirasjon, hvilket stoff og hva slags passform blir bestemt der og da.

 

Jeg falt også rimelig pladask for nr. 8, men låser jeg meg veldig til å bare bruke lyseblå skjorter og den grå buksen, eller vet dere om noen andre kombinasjoner som også ser bra ut?

 

Har også funnet ut at jeg trolig vil havne rundt 110 og oppover for å beholde det litt "røffe" stoffet, og har lest dressen holder seg penere over tid da.

 

Som den formelle dressen kunne jeg tenkt meg nr. 44 i solid navy blue, noen innspill på dette?

 

Foret inni er neste tema, hvilken farge burde jeg ha på dette? Dette må bestemmes etter hvilken farge jeg skal ha på dressene. På den formelle går jeg nok for solid navy blue, mens på den uformelle står det mellom nr. 8 e.l., og en koksgrå, burde man ha noen andre farger her?

 

Hei

Tenkte faktisk på nr 8 :-), den er kjempe fin, men for trang og litt for kort- også til slimfit. Du låser deg ikke til lyseblå og grå, selv om det er lekkert, og klassisk.

 

Du tar utgangspunkt i de to andre fargene i dressen, og går f eks ton-i-ton i skjortefarge, dvs beveger deg opp eller ned i samme fargeskala. Du kan også ha rutete skjorte, bare husk at størrelsen på mønster i skjorte og jakke ikke må bli for lik.

 

Noen mener at man ikke skal ha mørkere skjorte enn jakke, men det synes jeg ikke du trenger å følge slavisk. Antrekket ville vært enda finere med navy chinos, trur eg. Jeans ville også funket utmerket. Lysere bomulls bukser i typen jeans, og. Eller hva med mursteinsrød? Du kunne virkelig leke deg, ved å ta utgangspunkt i en av fargene i stoffet og så finne noe som enten spiller på den, eller kommenterer.

 

Nr 44 er en klassisk og nydelig dress. Typisk italiensk med den myke skuldrene, helt riktig lengde på jakken og se de fine ermene! Riktig lengde på en prikk, og ikke for vide. Veldig elegant. Den bør ha to splitter bak. Synd vi ikke får se buksene, men antar at de er flatfront, og relativt smale. Du kunne fått skjørtene ( delen fra nederste knapp og ned) litt smalere, både fordi du er smal der selv, og fordi du da ville oppnå en bedre balanse og overgang mellom jakke og bukse.

 

Du vil gå for 110, det er bra. Jo høyere tall, jo finere stoff, men det tåler mindre slitasje - og det koster mer!. Slik at det må bli et kompromiss mellom disse forholdene når du velger.

 

I en litt dyp/mørk navy i et ikke for blankt stoff (worsted, eller flannel) ville du ha antrekk til mange anledinger, alt etter hvilke skjorte og eventuelt slips du kombinerer det med. En mørk blå dress har den egenskapen at den kan også bukes som kveldsantrekk, fordi mange blåfarger virker svarte i mørkere belysning. Go for it!

 

Hilsen

Dag

 

 

 

Fôr er et eget fag på skredderuniversitetet, hehe. Du kan enten gå ton-i-ton, det er det vanligste, eller du kan velge komplementeærfargen i fôret.

 

Jeg har tenkt at jeg skal følge trenden jeg har startet; alle mine skal ha knallrødt fôr. Det er det også i jakkeklaffene og i den innvendige linningen på buksen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Er på jakt etter å kjøpe 2-4 dresser for tiden da de jeg har er litt gamle, mistet under flytting, eller jeg ikke helt liker dem lenger.

 

Har surfet litt rundt på norske nettsider og butikker og merket at dresser som regel koster rundt 4-5000 kr. Jeg synes dette er en noe stiv pris, ihvertfall hvis jeg tenker å kjøpe en 3-4 stykker.

 

Jeg er en relativt normal person, ca 178 høy og ca 76 kg, kan jeg kjøpe vanlige dresser rett fra "hylla" eller er det blitt mer hokus pokus? Dressene skal være jobb/casual men stilige og elegante.

 

Har lest litt her at folk drar til england/london hvor de har (fine/elegante?) dresser til ca 200£, og noen som drar til litt mer øst-europeiske land for å dresser sydd e.l. Er det noen som har erfaring med enten å handle dress i london, eller å få dresser sydd i øst-europeiske land der prisen er lavere, men kvaliteten fortsatt er god/høy?

 

Håper på svar.

Mvh

Sebastian

Lenke til kommentar

Hei.

 

Er på jakt etter å kjøpe 2-4 dresser for tiden da de jeg har er litt gamle, mistet under flytting, eller jeg ikke helt liker dem lenger.

 

Har surfet litt rundt på norske nettsider og butikker og merket at dresser som regel koster rundt 4-5000 kr. Jeg synes dette er en noe stiv pris, ihvertfall hvis jeg tenker å kjøpe en 3-4 stykker.

 

Jeg er en relativt normal person, ca 178 høy og ca 76 kg, kan jeg kjøpe vanlige dresser rett fra "hylla" eller er det blitt mer hokus pokus? Dressene skal være jobb/casual men stilige og elegante.

 

Har lest litt her at folk drar til england/london hvor de har (fine/elegante?) dresser til ca 200£, og noen som drar til litt mer øst-europeiske land for å dresser sydd e.l. Er det noen som har erfaring med enten å handle dress i london, eller å få dresser sydd i øst-europeiske land der prisen er lavere, men kvaliteten fortsatt er god/høy?

 

Håper på svar.

Mvh

Sebastian

 

 

Kjøp dresser fra These Glory Days (Varner sitt eget merke). Slitesterke dresser med grei passform.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til både TGD og House of singles, men det skal sies at jeg ikke har erfaring med noen av dem. Måtte jeg valgt en av dem på et budsjett ville jeg nok valgt HOS, ettersom de har gratis skredderservice på dresser kjøpt der etter det jeg har forstått. Personlig ville jeg kjøpt på nett, men man burde ha litt greie på hva man skal se etter osv hvis man ikke vil risikere å gå på et bomkjøp.

Lenke til kommentar

De har ikke gratis skreddertjenester på alt, kun de "vanlige" tingene, legge opp bukser og fiks livet på buksen, det er vel det om jeg ikke husker feil.

Jeg har en dress derifra jeg har hatt ett halvt år nå ca (brukt 3-4 ganger). Er fornøyd med den i forhold til prisen, men ikke forvent deg kjempekvalitet.

Men er det noe problem så vil jeg tro de fikser det for deg der uten at det koster deg noe.

Stol heller ikke blindt på de som jobber der. Det er ikke alle som har like god peiling.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Et viktig spørsmål er hva dressen skal brukes til. Skal du ha den til jobb ville jeg aldri valgt House of Singles, da kvaliteten herfra er middels.

 

Selv var jeg og forholdsvis skeptisk til These Glory Days før jeg til slutt kjøpte en på tilbud, siden den var latterlig billig på 50%. Har kun svært positivt overrasket, og synes kvaliteten er mye høyere enn f.eks Tiger of Sweden som jeg vet mange kjøper. Bruker dress på daglig basis, og trenger derfor en dress med kvalitet i fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...