Gå til innhold

Kjøp av dress


cbfn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har over lengere tid hatt planer om å ta en tur til skredderen for å få meg en skreddersydd dress. Kom derimot over et rimelig tilbud på to dresser og tre skjorter, mitt spørsmål er da; Hva slags dresser og skjorter skal jeg kjøpe?

 

Har lyst på en dress til litt finere og anledninger, og en som er litt mer casual.

 

Dressen til de litt finere anledningene trenger jeg hjelp til:

- Hvilken farge?

- Hvilket stoff?

- Hva slags passform?

 

Det må nevnes at jeg har en merkant v-form på overkroppen (etter trening, er ikke noe overdådig rundt midjen heller), som ofte skaper problemer med skjorter og dresser. Må også ha diverse instruksjoner om hvordan dette skal forklares til skredderen.

 

Nå det gjelder dressen til casual-bruk, har jeg fått en liten forkjærlighet for dobbeltspente dresser (noe lignende dette, dog jeg syns han så ut som en apekatt i den dressen). Etter hva jeg se vil dette passe en god del til min v-form, eller er jeg helt på jordet?

 

Dressen i lenken var, etter min mening, også i en veldig fin farge selvom mønsteret ikke var helt meg. Er grå noe jeg burde gå for, eller har dere en annen farge jeg heller burde velge?

 

Skjortene er også noe jeg trenger hjelp til, disse skal hovedsakelig brukes under dressene, så her hadde det vært fint med informasjon om farge og passform, og hvordan dette skal forklares til skredderen.

 

Kan nevnes om meg:

- Brunt kort/halvlangt hår. (Alltid stelt)

- Blå øyne

- Merkant v-form på overkroppen

- 20 år

 

Har de siste månedene satt meg inn i forskjellige klesstiler, og er generelt stor fan av den klesstilen som fremmes her inne (spessielt av fkm), men kunnskap innenfor pentøy har jeg enda ikke fått.

 

Jeg har da et lite prosjekt hvor jeg ville satt stor pris om dere ville hjulpet meg. :)

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg beklager å skuffe deg, men du får ikke tak i skreddersydde dresser i Norge til en fornuftig pris. Jeg er faktisk ikke sikker på om man får tak i skreddersydde dresser i Norge i det hele tatt, for den eneste jeg vet om som tilbød det har lagt ned. Hvis du har sett et tilbud på to dresser og tre skjorter er dette 99 % sikkert målsøm, og det er noe HELT annet enn skreddersydd. Hvis du virkelig vil ha skreddersydd er London det beste alternativet, men du regne med MINST 10-15 000 kr. per dress.

 

 

Dressen til finere andledninger ville jeg personlig kjøpt i en veldig mørkegrå farge, nesten på grensen til sort. Da kan den helt fint brukes til begravelser, men samtidig har den ikke den kjedelige looken man får med en sort dress. Grå dresser kan også kombineres med stort sett alle farger. Jeg ville gått for et ganske fint ullstoff, i super 120 og oppover. Stoffet bør være av lett til medium vekt. Passform må du velge selv. Finn deg noen bilder av dresser du liker, og ta dem med til skredderen. Det skal nevnes at mange skreddere har en "house style", og de er ofte ikke så veldig villige til å bevege seg noe særlig vekk fra den.

 

Når det gjelder en casual dress vil jeg først og fremst nevne at dobbeltspente dresser faktisk regnes som mer formelle enn enkeltspente. Når det er sagt er det klart at man ved å velge uformelle stoffer enkelt kan "dresse ned" en dobbeltspent dress. Personlig ville jeg uansett valgt en casual dress i et litt tyngre stoff, med en del tekstur. Selv er jeg glad i flannel og tweed, men lager man en dress i det kan den utelukkende brukes til kaldere tider, og ikke på sommmeren.

Lenke til kommentar

Hei

Som fmk sier så er det ikke skreddersydde dresser å få i Norge, med unntak av Michael T i Bergen. Hans priser starter på ca 14.000,- og han har litt sær stil. Disse som averterer heftig i avisene, er målsøm. Men det kan bli bra det, og.

 

Enig med fmk at den første dressen bør være ensfarget mørk grå (koks). Dresser kommer i enkelt og dobbelspent, og hva du vil kle avhenger litt av kroppsfasongen din. Enkeltspent kan ha en eller to splitter bak, dobbeltspent skal ha to - alltid. En atletisk mann kan velge fritt. Jeg synes at 110, og medium vekt holder for første dress.

 

Skjorte er hvit og lys blå, klassisk og passer til de fleste anledinger og "alle" kler dem. Siden kan du kjøpe til mer gøye skjorter. Du bestemmer selv om du vil ha manskjettknapper eller vanlig knapping.

 

Bildet du linker til viser en dresstype jeg mener kalles Kent. Det er et ikke helt vellykket antrekk på denne unge mannen. Det skyldes at det er feil balanse mellom jakke og bukse. Han har altfor smale bukser ifht jakken. Jakken er heller ikke festet riktig og ligger derfor i en krøll over magen, og den er for kort. Ermene er for korte. Ser veldig rar ut. Skjortekragen er litt for vid til hans smale ansikt. Men fargen er fin til ham.

 

En causual dress kan være i ull eller bomull, (f eks cord eller moleskin,) hvis du skal bruke den her i landet. Den er gjerne løsere i formen og ikke så formell. Skjorte kan være litt mer fargerik og du trenger ikke slips til en fritidsdress. Som et alternativ kan du også velge jakke og bukse i ulikt stoff, gjerne mer anvendelig og lettere å kombinere med andre plagg du måtte ha.

 

Flanell er nydelig mykt, men nupper litt lett. Tweed er aldri feil;-)

 

Dag

Lenke til kommentar

Jeg beklager å skuffe deg, men du får ikke tak i skreddersydde dresser i Norge til en fornuftig pris. Jeg er faktisk ikke sikker på om man får tak i skreddersydde dresser i Norge i det hele tatt, for den eneste jeg vet om som tilbød det har lagt ned. Hvis du har sett et tilbud på to dresser og tre skjorter er dette 99 % sikkert målsøm, og det er noe HELT annet enn skreddersydd. Hvis du virkelig vil ha skreddersydd er London det beste alternativet, men du regne med MINST 10-15 000 kr. per dress.

 

 

Dressen til finere andledninger ville jeg personlig kjøpt i en veldig mørkegrå farge, nesten på grensen til sort. Da kan den helt fint brukes til begravelser, men samtidig har den ikke den kjedelige looken man får med en sort dress. Grå dresser kan også kombineres med stort sett alle farger. Jeg ville gått for et ganske fint ullstoff, i super 120 og oppover. Stoffet bør være av lett til medium vekt. Passform må du velge selv. Finn deg noen bilder av dresser du liker, og ta dem med til skredderen. Det skal nevnes at mange skreddere har en "house style", og de er ofte ikke så veldig villige til å bevege seg noe særlig vekk fra den.

 

Når det gjelder en casual dress vil jeg først og fremst nevne at dobbeltspente dresser faktisk regnes som mer formelle enn enkeltspente. Når det er sagt er det klart at man ved å velge uformelle stoffer enkelt kan "dresse ned" en dobbeltspent dress. Personlig ville jeg uansett valgt en casual dress i et litt tyngre stoff, med en del tekstur. Selv er jeg glad i flannel og tweed, men lager man en dress i det kan den utelukkende brukes til kaldere tider, og ikke på sommmeren.

 

Det er faktisk en kar fra Thailand som kommer hit og tar mål, hva betegnelsen på det blir er jeg dessverre ikke sikker på.

 

Mørk grå vil jeg da gå for i den "formelle" dressen, men har dere noen eksempler på hvordan passformen burde være? Er rimelig sikker på at jeg tar en enkeltspent dress på den formelle.

 

På den litt mer casuale dressen går jeg bort i fra dobbeltspent dress, og tar heller det når alderen er riktig. Har dere noen eksempler på dresser i ulike stoff som har bra passform og er generelt fine, virket veldig interresant.

 

Tusen takk for all hjelp, setter veldig stor pris på det! :new_woot:

Lenke til kommentar

Passform er først og fremst et spørsmål om balanse i plagget. At jakken passer til din kropp, og at jakke og bukse passer sammen.

 

Hva som vil være fint på deg, er ikke helt lett å si uten å se bilder av deg. Hvis du er brei over skuldrene, må du ikke ha for smale bukser, etter min smak.

 

Jakken skal ikke være for stor, det skal være plass til 3-5 fingre mellom magen og jakken når den er kneppet. På en to-knapps skal laveste knapp være ved navelen din. Tre-knapps skal mitterste være omlag der.

 

Ikke for trang eller vid over skuldrene, men følge kroppsformen din. Ermene skal være ca to-tre cm fra leddet der tommelen din begynner, slik at skjorten viser ca 1-1,5cm utfor jakkeermet. Lengden på jakken skal være ca til innerste ledd på fingrene når armene hengler løst ned.

 

Buksene kan være med en, to eller ingen legg. Det siste er liksom moderne, men ikke alltid penest. Liningen skal ikke være for lav.

 

Bukselengden varierer noe fra land til land, og utfra hvordan foten din er og buksen er kuttet, men i Norge lar en vanligvis buksen gå til en fingerbredd over bakken når du står. Ikke la buksen være for trang. Oppbrett regnes som umoderne hos oss, men er utenkelig i f eks Italia. Hvis en ikke er for lav, er det lekkert med oppbrett, etter mitt syn.

 

Alle disse mål er forslag, for det er totalbalansen som gjelder. Både balansen i hver del, og totalinntrykket.

 

Du kan få noen ideer her: http://asuitablewardrobe.dynend.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
men har dere noen eksempler på hvordan passformen burde være?

 

Som sagt, det kommer an på dine ønsker og skredderens metoder. Det finnes ingen fasit på hva som er en god passform. Det varierer fra land til land, fra by til by, og fra skredder til skredder. Avhengig av hvilket skredderhus man går til kan man ende opp med komplett forskjellige passformer.

 

Hvis du kjøper fra en thailandsk skredder er nok sjansen stor (og med stor mener jeg 99 % sikkert) for at det er målsøm, og du vil nok heller ikke få så mye valg på passform, annet enn bukselengde og ermelengde.

 

Har du en link til skredderen?

Lenke til kommentar

Dette går forsåvidt gjennom min fars bedrift, så kan se om jeg får tak i en link i morra. Etter hva jeg husker har forsåvidt skredderen målt alt fra overarmsbredde til skulderbredde til magemål, så etter hans erfaringer passer de veldig bra. har også blitt fortalt at han er mye brukt av diverse firmaer i Oslo.

 

Jeg får se litt rundt og sånn, er i ønske etter en litt mer "slim fit"-dress en det jeg pleier å se, men får undersøke litt her og der og kommer tilbake om jeg har noen flere spørsmål.

 

Takk for et godt utfyllende svar dag1234, kan være jeg kommer med et bilde i løpet av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
men har dere noen eksempler på hvordan passformen burde være?

 

Som sagt, det kommer an på dine ønsker og skredderens metoder. Det finnes ingen fasit på hva som er en god passform. Det varierer fra land til land, fra by til by, og fra skredder til skredder. Avhengig av hvilket skredderhus man går til kan man ende opp med komplett forskjellige passformer.

 

Hvis du kjøper fra en thailandsk skredder er nok sjansen stor (og med stor mener jeg 99 % sikkert) for at det er målsøm, og du vil nok heller ikke få så mye valg på passform, annet enn bukselengde og ermelengde.

 

Har du en link til skredderen?

 

Så tilfeldig er det da ikke, fmk. Visse felles regler og en slags norm for passform finnes, i alle fall ut fra TS sine behov og hans utgangspunkt for å kjøpe dress. Så får feinschmeckerne heller være opptatt av high-end :-)

 

Det har i alle fall tidligere vært mulig å få norsk målsøm, Frislid gjorde det, og de litt større butikkene har fra tid til annen besøk fra motehusene som tar mål.

 

Disse omreisende "thai-skredderne" har jeg postet om før, og jeg har av egen erfaring svak tiltro til dem. Jeg hadde heller kjøpt en ferdig-dress enn det sjansespillet der.

 

Dag

Lenke til kommentar

Funnet ut at jeg har lyst på en dress i navy, og tror jeg da vil velge casual-dressen i denne fargen. Burde jeg ha noe spessielt mønster eller detaljer på denne dressen?

 

Har ikke helt bestemt meg, som sagt tidligere er det bare å si ifra hvis dere har gode eksempler på dresser i ulike stoff som har bra passform og er generelt fine.

 

Bilde kommer vel senere i dag, så kan dere se litt ut ifra det.

Lenke til kommentar

Funnet ut at jeg har lyst på en dress i navy, og tror jeg da vil velge casual-dressen i denne fargen. Burde jeg ha noe spessielt mønster eller detaljer på denne dressen?

 

Du må ikke, men du kan hvis du vil. Jeg ville muligens startet med en plain navy dress, og heller utvidet garderoben etterhvert.

 

Uansett, her er tre jeg liker:

 

tumblr_l8ooj0MRw01qazg1ao1_400.jpg

 

tumblr_l8qh0kKlTP1qazg1ao1_400.jpg

 

tumblr_l8w322p0P81qazg1ao1_400.jpg

Lenke til kommentar

Utrolig pene de to øverste dressene, har ihvertfall funnet ut at jeg skal begynne å gå med tørkle i lommen. Klarer dog ikke å se for meg hele dressen på nummer 2. Kan forsåvidt se for meg at den kan brukes med diverse bukser, mer som en blazer, eller er jeg helt på jordet? Den øverste dressen var utrolig fin, men tror jeg muligens ønsker den litt mer blå, noe á la dette. Til mitt bruk syns jeg den var litt for trang, og etter hva jeg har lest skal dressen slutte ved knokene, mens den slutter ved håndleddet. Syns også buksene er litt for trange, men er vel noe i den stilen jeg ønsker meg, ihvertfall på den casuale.

 

På den formelle burde jeg vel heller gå mer i retningen av ordentlig dress, som ikke er like slim fit.

Lenke til kommentar

Utrolig pene de to øverste dressene, har ihvertfall funnet ut at jeg skal begynne å gå med tørkle i lommen. Klarer dog ikke å se for meg hele dressen på nummer 2. Kan forsåvidt se for meg at den kan brukes med diverse bukser, mer som en blazer, eller er jeg helt på jordet? Den øverste dressen var utrolig fin, men tror jeg muligens ønsker den litt mer blå, noe á la dette. Til mitt bruk syns jeg den var litt for trang, og etter hva jeg har lest skal dressen slutte ved knokene, mens den slutter ved håndleddet. Syns også buksene er litt for trange, men er vel noe i den stilen jeg ønsker meg, ihvertfall på den casuale.

 

På den formelle burde jeg vel heller gå mer i retningen av ordentlig dress, som ikke er like slim fit.

 

Tøkle i brystlommen er veldig dandy. Regn med å få kommentarer.

 

Dressene fmk har lagt ut bilder av ser fine ut, men vi ser jo ikke hvordan dressene sitter! ;-) Så vi vet jo ikke helt.

 

Den du linker til er alt for liten. Både bukse og jakke ser ut som om de er lånt av lillebror! Men fargen er fin. At lommene er sydd på, ser du kun på causual dresser. Det finner du aldri på et formelt antrekk.

 

Dag

Lenke til kommentar

Utrolig pene de to øverste dressene, har ihvertfall funnet ut at jeg skal begynne å gå med tørkle i lommen. Klarer dog ikke å se for meg hele dressen på nummer 2. Kan forsåvidt se for meg at den kan brukes med diverse bukser, mer som en blazer, eller er jeg helt på jordet? Den øverste dressen var utrolig fin, men tror jeg muligens ønsker den litt mer blå, noe á la dette. Til mitt bruk syns jeg den var litt for trang, og etter hva jeg har lest skal dressen slutte ved knokene, mens den slutter ved håndleddet. Syns også buksene er litt for trange, men er vel noe i den stilen jeg ønsker meg, ihvertfall på den casuale.

 

På den formelle burde jeg vel heller gå mer i retningen av ordentlig dress, som ikke er like slim fit.

 

Tøkle i brystlommen er veldig dandy. Regn med å få kommentarer.

 

Dressene fmk har lagt ut bilder av ser fine ut, men vi ser jo ikke hvordan dressene sitter! ;-) Så vi vet jo ikke helt.

 

Den du linker til er alt for liten. Både bukse og jakke ser ut som om de er lånt av lillebror! Men fargen er fin. At lommene er sydd på, ser du kun på causual dresser. Det finner du aldri på et formelt antrekk.

 

Dag

 

Hehe, ja, men det er stil! ;-)

 

Nei, har litt lyst til å se passformen til fmk.

 

Bra det ikke bare er jeg som synes den var for trang. Men på min casuale dress vil jeg ha litt mer passform enn den normale bedriftsdressen man ser over alt, føler mange av dem ser ut som telt noen ganger. Ønsker en dress med passfrom lignende de i denne tråden (untatt de lange ermene på den første dressen), dress nummer to i navy hadde jeg likt veldig godt! Lommene la jeg faktisk ikke merke til, men dette er ikke noe jeg ønsker.

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar

Den rutete dressen er en såkalt 2,5 knapps, tror jeg - for du kan ane den øverste knappen og hullet under jakkeslaget. Ikke så vanlig, men jeg har bl a sett bilde av Craig David i en slik.

 

Dressen er også for trang, etter min smak. det skal være plass til tre - fem fingre mellom mage og jakken når den er kneppet. Sikkert et kompromiss siden han vil bruke den både med og uten vest. Som forøvrig er litt over the top med to brystlommer og samme voldsomme slag som på jakken.

 

Litt dårlig balanse mellom foran og bak på dressen, men det kan være uheldig posering.

 

Ikke bare for lang i ermene, men også for vid slik at det blir for mye stoff. Fem knapper på ermet er ikke så vanlig - men de er working! Det er bra.

 

Mønsterpass er utmerket, men kragen er skjært for kort slik at slagene blir for høye. Jeg er heller ikke så glad i sharktooth slag på enkeltspent dress. På dobbeltspent derimot, skal det være sånne slag.

 

Den grå er også for trang, men passer bedre i ermene, og ser derfor bedre ut. Slaget er også shark-tooth, men kragen er skjært lavere og da kler han den bedre.

 

Ingen av buksene har belte, noe som ofte er en fordel om man er litt lav eller har for mye på midten :-). Et belte vil visuelt dele figuren og dra unødig oppmerksomhet mot de mindre flatterende sidene av figuren.

Lenke til kommentar

Dag:

 

Foreslår at du leser det som står over bildene av dressen:

 

 

"Just took some fit pics of one of my Tom Ford suits that is straight off the rack and unaltered.

 

I'm torn between selling it and keeping it for myself. Would love to hear what others think of the fit."

 

Når man tar med i beregningen at den er ualterert vil jeg si at den absolutt ikke sitter så verst, og det forklarer jo også lengden på ermene osv..

 

 

Når det kommer til jakkeslagene er det bevisst fra designerens side, og ikke en "feil". Dressen er fra Tom Ford, og ekstremt høye og brede peak lapels er et av kjennetegnene på dressene fra en del tidligere kolleksjoner fra merket. Personlig er jeg enig i at det ikke er så pent, men tenkte det var greit å nevne at det faktisk er ment å være sånn.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Dag:

 

Foreslår at du leser det som står over bildene av dressen:

 

 

"Just took some fit pics of one of my Tom Ford suits that is straight off the rack and unaltered.

 

I'm torn between selling it and keeping it for myself. Would love to hear what others think of the fit."

 

Når man tar med i beregningen at den er ualterert vil jeg si at den absolutt ikke sitter så verst, og det forklarer jo også lengden på ermene osv..

 

 

Når det kommer til jakkeslagene er det bevisst fra designerens side, og ikke en "feil". Dressen er fra Tom Ford, og ekstremt høye og brede peak lapels er et av kjennetegnene på dressene fra en del tidligere kolleksjoner fra merket. Personlig er jeg enig i at det ikke er så pent, men tenkte det var greit å nevne at det faktisk er ment å være sånn.

 

 

Ja, jeg leste ikke det som sto der.

 

Og apropos, det er lov å ha dårlig smak selv om en heter Tom Ford og er kjent designer :-)

 

På denne mannen blir det ganske feil, etter mitt syn. Slagene må stå til både overkroppen og hodestørrelse/fasong. Igjen er det snakk om balanse. Men fine stoffer er det, det var "dine" og. Kunne gått med alle, jeg (på en god dag).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...