krangel Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hvilken førstegangstjeneste burde jeg gå for å få mest action, feltdøgn og slikt? Jeg har også planer om å gå bs men får man like mye action der hvis man f.eks er i 2. bn eller i panser bn? nei, jeg spiller ikke dataspill, er bare lei av skole og a4. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Fallskjerm jeger? Lenke til kommentar
krangel Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 ja har tenkt på det, men tror det blir for vanskelig å komme inn til:P Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Vil nok være 2. bn eller panser. Kommer vel litt ann på hva du blir i de to. Men hadde en kompis som var i panser. Hadde en god del felt dager (mener han snakket på at han hadde ca 200, men vet ike om det kan stemme). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 200 feltdøgn faktisk. Det er jeg villig til å vedde ganske mye penger på at er 3-4 ganger mer enn hva som er realiteten, selv om han var aldri så mye i kavesk. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Sier han 200 feltdøgn mener han nok totalen blant romkameratene. Var selv i stormesk 3 og hadde ikke 60 feltdøgn engang... Du kan få en god del action i både 2. bn og panser, selvfølgelig avhengig av kompani \ eskadron og stilling. Mest "gøy" får du nok som fallskjermjeger, marinejeger eller kystjeger om du får lurt deg inn et av disse stedene. Lenke til kommentar
krangel Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 hva med befalskolen da? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Avhenger igjen av hvilken BS. BS i 2.bn inneholder særs meget av hva du etterspør, samme med BS i panserbataljonen. Her er utdannelsen rettet mot hva de 2 bataljoner trenger av befal, nemlig lagførere \ vognkommandører. Stridsrettet ledelse for å si det kort. BS i GSV er også særs god, her kommer du også inn i ISTAR miljøet som gjør det mulig \ lettere å søke jobb i etterretningsbataljonen senere. Mye bra og særs krevende jegertjeneste. I tillegg kan du gå befalsskolen i artilleri, sanitet og CCS bataljonen (combat service support, eller forsyning og logistikk på godt norsk) Hvordan BS er i sjø og luft har jeg liten viten om. Lenke til kommentar
Ohaio Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Som vernepliktig journalist i Sjøforsvarets, Hærens eller delvis Luftforsvarets kommunikasjonsavdeling får du muligheten til å oppleve omtrent alt Forsvaret har å by på (hvis du er dyktig), men er samtidig hevet over en god del av de firkantede reglene (sersjantene) og frysing/sult. Men unngå Forsvarets mediesenter. Da får du ikke embarkere med så mange kule avdelinger, men må for det meste skrive smiskende portrettintervjuer om alle mulige offiserer som kommer og går på Akershus. Dette krever selvfølgelig at du har litt interesse for å skrive, fotografere og designe. Men jeg kan nesten love at du får oppleve mer enn omtrent alle andre vernepliktige i Forsvaret. På Cold Response i fjor besøkte jeg en rekke avdelinger som regnes som action-pregete. Panser, TMBN, KJK. Det var ikke mye de hadde sett eller opplevd. Men for all del. Det kan jo også ha sin sjarm. Endret 22. september 2010 av Ohaio Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Kan jo komme med et annet alternativ: Trodde også bare det var i hæren man fikk mye felt etc. og ble super skuffa over å havne på luft, men faktisk luft har veldig flotte stillinger vis du liker felt sånn som NIS og samband, samband troppen som akkurat kom her på rygge dro ut på felt dagen etter f.eks fikk de utlevert HK og glock nesten med engang. Det blir ikke tatt ut NIS tropp før om noen uker her på Rygge så vet ikke hvordan det er med nye soldater der, men de som allerede er her slipper de firkanta reglene og drar som regel ut på trening til stridssituasjoner ganske mange dager i uken, foredragsholderen på madla sa noe sånt som 80dager felt. Det eneste er at de første 2 månedene kan være litt slappe til tider med mye SLO spesielt på slutten av rekrutten og er jo ikke sikkert du kommer inn på det du vil, men som regel er det ikke mange som er så gira på masse felt så er du i generell god fysisk form er det ikke noe stress. Endret 23. september 2010 av Zimmerh Lenke til kommentar
krangel Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 lurer på dette: hvor er det mest action, 2. btn bs eller 2. btn storm? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Storm finner du nå kun i panserbataljonen.... Lenke til kommentar
krangel Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 åja, mente kompani B eller C Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) asdf Endret 16. september 2012 av Kim Salabim Lenke til kommentar
bahamuten Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Velg StormEsk.(setermoen) Der får du akkuratt nok feltdøgn til at du begynner å "hate" (50-60dg) Du opplever gråt, latter, kameratskap uten sidestykke og ikke minst frostskader Du bruker AG-en så mye at du til slutt ikke får såve uten den:) Men får selvfølgelig bruke alle de andre våpnene de har å tilby, som RFK, Eryx, MG, M72, MP5, Granater og granatkaster. Velger du en annen retning kan du også kjøre rundt i, eller være skytter for cv-90 Utenlandstjeneste er selvfølgelig med i planen StormEsk er en perfekt start på din evt. militære karriere Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 bahamuten: Bare for å korrigere litt på deg, da jeg var i storm i forrige kontigent fikk vi ikke skyte med mp5, og tror ikke det var andre enn befalet som fikk skyte med rfk. AGen er ikke i bruk lenger, hk416 som gjelder der også nå. Eryx er ikke lenger i bruk. M72 fikk vi skyte litt med derimot. Men uten tvil en god tid, som anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 MP5 har utgått, men rfk skytes det med, jeg er PV1 å har skutt masse skarpt med rfk. Sykt god stemning (Esk 4) Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Det får'n si bobbylove... Kom ikke nærmere rfk'en enn at jeg pussa en. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 PV1'ern i laget mitt (som er ildstøttelag) har også fått hamret godt fra seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå