Boris Yeltsin Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Hva er ferd med å skje med Norge? Blir vi den neste nazi-stat, eller er vi allerede der? En mann med utviklingshemning fra Stavanger fikk tildelt tomt og klarsignal til å bygge. Men dette ble det stopper for. Da kommunen oppdaget at de hadde gitt tomt til en mann med utviklingshemning, endret kommunen regelverket og fratok han tomte. Huset skulle bygges for å tilpasse behovet til denne personen, da han ikke fikk dekket sine behov via tilbudet Stavanger-kommune hadde å tilby. Dette er et klart brudd på Norsk lov om diskriminering: Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven) - §4 Forbud mot diskriminering. Direkte og indirekte diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne er forbudt. ...Lovens formål er å fremme likestilling og likeverd, sikre like muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle, uavhengig av funksjonsevne, og hindre diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. Hva mener dere? Edit: har korrigert tråden slik det blir en mer generell diskusjon rundt diskrimineringen, og ikke blir en sympatiaksjon eller rekruttering til støtte-gruppe. Endret 19. september 2010 av Tiugama Kaa Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Du kan jo begynne med p si hva defenisjonen på selvbyggertomt er, for det finner jeg ikke på google. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 For noen føringer som blir lagt i førstepost. Dette er ikke å legge opp til en diskusjon, det er å legge opp til en sympatiaksjon. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Jeg vet ikke hva defenisjonen på "selvbyggertomt" er, men om det er tomt der man SELV skal bygge er det kanskje bedre å gi den til noen som faktisk ha en kropp som greier å bygge. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Jeg skjønner ikke koblingen mot nazisme, kan trådstarter forklare den til meg? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 jeg tror ikke nazistene opprinnelig (hitler tiden) likte funksjonshemmede personer. (Kan være jeg tar feil) Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Jeg skjønner ikke koblingen mot nazisme, kan trådstarter forklare den til meg? Som Dj_Evelen sier: Så var ikke nazistene glad i minoriteter og mennesker av "lavere" verdi (sett i deres øyne). Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Så du mener faktisk helt oppriktig at vi nærmer oss Nazi-Tyskland, evt at vi allerede er der? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Det er vel sjelden "greit" å begå lovbrudd, men OM det er begått noe lovbrudd her, har jeg bare ditt ord for. Ellers skjønte jeg ikke noe av åpningsinnlegget. Hvorfor gir Stavanger kommune tomter til folk? Ble tomten gitt til odel og eie? Og hvordan ble den fratatt denne mannen? Hvorfor tok de den fra ham da de fant ut at han var utviklingshemmet? Hvordan er dette diskriminerende? I Hitlers Tyskland ble utviklingshemmede avlivet fordi de ble ansett som mindreverdige, jeg synes ikke det er spesielt smakfullt å trekke paralleller til det i denne saken - selv om kommunen skulle ha brutt loven. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 De oppdaget vel at han levde på sosial støtte og ikke hadde mulighet til å finansiere byggingen selv. NAV skal da ikke finansiere privat boligbygging. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Denne debatte har ingen verdi før vi vet kommunens grunn Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det er helt sant. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Selvbygger tomt er et tiltak som blir gjort fra kommunen sin side for å hjelpe førstegangs etablerer inn i arbeids markedet. Det går på at de som blir trukket til dette prosjektet selv er med på å bygge husene (selvsagt med overvåkning og instrukser fra fagfolk på de områdene hvor det er mulig) Hvordan det er med betalingen, er jeg usikker på. Men de som får denne muligheten er som regel økonomisk vinnere (sett bort i fra tiden de må vie til å ferdigstille huset) Årsaken til kommunen er vel at denne personen ikke selv kan bidra i byggingen eller at husene ikke er tilegnet hans behov uten at jeg skal si noe sikkert. Mener at både Rogalandsavis og Aftenbladet har skrevet noen artikler om dette, men akkurat det kan vel TS linke til Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Dersom de begår lovbrudd er det ulovlig, i så tilfelle er det i beste fall kritikkverdig at en kommune bryter loven. I verste fall er det direkte forkastelig. Dette virker definitivt shady. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 De ga tometer til folk som arbeidet slik at de kunne bygge selv og bli skatteytere i kommunen. Ved en feiltagelse ga de også tomt som ikke ville kunne bygge selv eller som noengang ville bli skatteyter i kommunen. Hva i alle dager er det enkelte forventer her? At kummunen både skal gi tomter og så finansiere bygging av enebolig for sosialklienter? Hvorfor skal vi andre som jobber og sliter uten å få råd til å bygge noe selv gidde finansiere dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå