Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Feilplasserte" ribbein - hjelp

Loxar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg (gutt 20) er litt usikker på hvordan jeg skal beskrive dette, men spørsmålet jeg vil stille er om det er normalt at ribbenene skal stikke ut så mye som de gjør hos meg.

For å prøve å beskrive hvordan de er så er det de to - tre nederste ribbenene mine som står på en måte ut av brystet. Et normalt sett med ribbein har som regel en bue innover når man ser dem fra topp til bunn, noe likt formen på en slik parentes: | ) <--- Sett at ryggen er den rette streken. Men mine buer utover, noe mer likt dette: | (

Jeg har ingen fysiske problemer med dette, men kjæresten min opplever ubehag av disse ved samleie og "kosing" siden de blir stikkende opp inn i hennes overkropp, noe som føler til mindre trivsel for både hennes og min del. Opplever også en del mobbing som følge av dette siden det ikke bli sett på som normalt, og jeg har dermed vanskeligheter for å gå skjorte-løs blantt folk, selv mine nærmeste venner. Har enda ikke møtt noen som har noe lignende eller sett noe i nærheten.

Så det jeg lurer på er om dette er normalt og om det eventuelt er mulig å gjøre noe med det ?

Om dere har problemer med å se det for dere så har jeg muligheter til å poste bilde av det og poste det.

Vil også legge ved at jeg ikke har hatt noen ribbensbrudd, ikke som jeg vet om i det minste.

På forhånd, takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det høres ut som at du har fuglebryst. Kom det sånn plutselig?

Jeg ble hvertfall født med fuglebryst. Da jeg var liten syntes det ikke, det var i puberteten at det begynte å peke utover (Blir som oftest veldig fremhevd i puberteten)

Jeg har tatt 2 opprasjoner på Ullevål fordi dette plaget meg veldig. Nå i dag ser det 100 ganger bedre ut. Nå kan ikke jeg 100% vite om det er det du har, men ville tatt en tur til legen hadde jeg vært deg, så kanskje han kan henvise deg videre. Er 16 btw, lykke til:)

Lenke til kommentar

Synes det høres ut som at du har fuglebryst. Kom det sånn plutselig?

Jeg ble hvertfall født med fuglebryst. Da jeg var liten syntes det ikke, det var i puberteten at det begynte å peke utover (Blir som oftest veldig fremhevd i puberteten)

Jeg har tatt 2 opprasjoner på Ullevål fordi dette plaget meg veldig. Nå i dag ser det 100 ganger bedre ut. Nå kan ikke jeg 100% vite om det er det du har, men ville tatt en tur til legen hadde jeg vært deg, så kanskje han kan henvise deg videre. Er 16 btw, lykke til:)

Har sett litt nærmere på dette med fuglebryst og det ser ut som at det er dette jeg har. Søkte litt rundt om kring for videre informasjon om dette og det er svært forskjellig om folk for behandling for dette eller ikke. Noen plasser så har man fått behandlet det gratis mens andre plasser står det at om det kun er for kosmetiske grunner så må du punge ut med et flertalls-tusenlapper.

Ser også at det er nevnt at operasjonen ikke anbefales av leger på grunn av høy risiko for plager i ettertid, noen som har noe erfaringer med dette ?

Skal laste opp et bilde i løpet av uka.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Hei, jeg betalte ikke en dritt. Ble henvist til Throax poliklinikk på Ullevål, da jeg var 12 eller 13 år. Kirurgen var hyggelig og sa at dette kunne vi fikse, men jeg måtte vente et par år siden skjelletet måtte vokse mer først. Fikk innkalese før sommerferien (For et år siden) og han sa at de kunne fikse det, men jeg måtte vente til etter sommerferien. Ble innkalt til opprasjon. Møtte opp på sykehus hotellet, der fikk jeg og mamma et rom, gjorde masse forskjellig den dagen. Tok rønken, urinprøve, blodprøve, ekg, snakka med lege, snakka med kirurgen, snakka med anestisykepleier.

Ble vekt tidlig om morgenen dagen etter, dusja, fikk litt beroligende piller, satt meg i en rullestol og ble trilla ned til opprasjonssalen. La meg i en seng og ventet. 10 min senere kom en sykepleier, ble lagt på opprasjons bordet, trilla inn på opprasjonsstua, fikk en sprøyte i ryggen (Lokalbedøvelse, fordi de skulle stappe en epidural inn i ryggen min) Også en Epidural. Deretter fikk jeg en maske over ansiktet, gikk noen sekunder og jeg var borte.

Min opprasjon tok ca 6 timer. Etter 6 timer, våknet jeg på Postopperativ sengepost (Det er der alle som har blitt opperert i hjerte og lunge regionen havner etter opprasjon for overvåkning) Var der resten av dagen, og var selvfølgelig ganske borte, var dødssliten og hadde en epidural i ryggen som ga meg smertelindring. Om kvelden ble jeg flytta ned på stepdown, der ble jeg vekt av en sykepleier en gang i timen som tok blodtrykk og brukte en isbit på brystet mitt for å sjekke at jeg var bedøvet.

Morningen etter ble jeg flyttet til vanlig sengepost, var der i 5-6 dager tror jeg før jeg dro hjem, kom tilbake på kontroll etter ca 6 uker.

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, men etter en stund begynte en ribbeinsbue å gå litt utover. Legene mente de hadde brukt for lite feste materiale eller at jeg hadde blitt aktiv litt for tidlig, ble opperert igjen, noen måneder senere og nå er jeg fornøyd. Den siste opprasjonen gikk på samme måte, men den tok bare 2 timer og jeg var bare noen få dager på sykehuset. Håper dette hjelper, litt rotete skriving men.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...