Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Helsesøster har taushetsplikt

Budeia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dag:

Det har dukket opp noe juridisk... På en avtale om hjelpetiltak som vi skal underskrive, har BV beholdt paragraformuleringen sin fra rapportene i undersøkelsen, det vil si at hjelpetiltaket er hjemlet i paragrafene 4.4 og 4.12.

4.12 er jo den "fæle" paragrafen.

Hvis jeg spør BV vil de bare si at de er nødt til å gjøre det sånn av formelle grunner. Og på hjelpetiltaket står det oppført evalueringsmøter i et helt år framover, det betyr vel at de ikke regner med å ta saken til Fylkesnemnda det nærmeste året?

Men syns det er merkelig.

Tenker tanken at de bare lurer oss for å skaffe nok ammunisjon til å virkelig ta barnet. Men da kunne de jo bare ha utvidet undersøkelsen til 6 mnd? De hadde en 3-måneders undersøkelse som nå har munnet ut i hjelpetiltak. Hovedsakelig veiledning.

Så hvorfor paragraf 4.12 hvis de ikke har tenkt å lure oss, eller det rett og slett skyldes en feil som er gjort med avtalen?

Lenke til kommentar

Dag:

Det har dukket opp noe juridisk... På en avtale om hjelpetiltak som vi skal underskrive, har BV beholdt paragraformuleringen sin fra rapportene i undersøkelsen, det vil si at hjelpetiltaket er hjemlet i paragrafene 4.4 og 4.12.

4.12 er jo den "fæle" paragrafen.

Hvis jeg spør BV vil de bare si at de er nødt til å gjøre det sånn av formelle grunner. Og på hjelpetiltaket står det oppført evalueringsmøter i et helt år framover, det betyr vel at de ikke regner med å ta saken til Fylkesnemnda det nærmeste året?

Men syns det er merkelig.

Tenker tanken at de bare lurer oss for å skaffe nok ammunisjon til å virkelig ta barnet. Men da kunne de jo bare ha utvidet undersøkelsen til 6 mnd? De hadde en 3-måneders undersøkelse som nå har munnet ut i hjelpetiltak. Hovedsakelig veiledning.

Så hvorfor paragraf 4.12 hvis de ikke har tenkt å lure oss, eller det rett og slett skyldes en feil som er gjort med avtalen?

Hei Frankline

Nå skjønner jeg du er redd, og da gjelder det å puste med magen og tenke gode tanker! Ikke få panikk, for da kan du komme til å gjøre og si uoverveide ting der du viser deg fra din minst fordelaktige side. Det BV gjør her er helt standard prosedyre, slik jeg forstår det du skriver.

§4.4 i Lov om BV-tjenester, hjemler hjelpetiltak og § 4.12 hjemler omsorgsovertakelser, det er helt rett sånn som du har forstått det.

Hvis det ikke kan skapes en tilfredsstillende situasjon for barnet utfra §4.4, så kan § 4.12 komme til anvendelse. Jeg er ikke så sikker på hvordan slike avtaler utformes, og det kan vel være litt ulikt fra kommune til kommune. Men, i utganspunktet tror jeg formuleringen er ganske vanlig.

Det ligger verken i loven eller i en avtale noe løfte fra BVs side om ikke å ta saken for nemnda innen en gitt periode. Om saken fremmes eller ikke, kommer til en hver tid an på hvordan BV vurderer omsorgssituasjonen til barnet.

Jeg tror ikke at BV planlegger å ta barnet og derfor samler argumenter for å bruke mot deg. Slik jeg kjenner BV, tenker de at du og de trenger i alle fall ett år på å se hvordan forholdene legger seg til for deg og ungen din.

En undersøkelsessak har tid på seg, gjerne 3 måneder, men det kan også utvides. Det er du ferdig med, og det har munnet ut i at det skal settes inn hjelpetiltak etter §4.4. Disse hjelpetiltakene skal så gå i ett år, for så å vurderes, etter sånn som jeg forstår det.

Ingen dramatikk i dette, men vanlig fremgangsmåte. Men jeg skjønner veldig godt du blir stresset. Det er en voldsom påkjenning å ha en slik sak gående. Derfor gjelder det å holde roen, slik at du kan vise deg fra din beste side, og ta deg av ungen din og familien din så godt du kan. Hold ut.

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk hvor mye du hadde sluppet ved å vaksinere. Nå risikerer du å være ekstremt uheldig (minimal sjangse, til likhet med sykdommer etter vaksiner) å miste barnet ditt.

Aviation

Hvis du leser hele tråden, så ser du at vi har debattert ferdig akkurat det vaksinasjonstemaet. Det viste seg raskt at det ikke var det sentrale i saken, men kun uttrykk for en dypere bekymring hos helsesøster.

Frankline har trengt å få drøftet hvordan hun skal forholde seg til det at en rekke aktører mener mye om henne og hvordan hun tar seg av barnet sitt, uten å komme for mye på kant med de samme aktørene.

Hun står i en vanskelig situasjon der hun må ta i mot noe hjelp hun selv mener hun ikke trenger, i alle fall ikke så mye som BV mener, men føler seg presset til å ta i mot for ikke å miste ungen sin.

Det er litt av en utfordring å stå i, skal jeg si deg. De kan få prøve de som vil, og se hvor elegant de klarer det. Det er lett å bli overveldet av frustrasjon, angst og avmakt og foreta seg dumme ting slik at hun setter seg selv i et dårligere lys enn hun faktisk er. Og sånn komme til å gi Barneverntjenesten vann på mølla. Det er ganske viktig å forsøke å minimalisere at en slik selvforsterkende prosess starter.

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Har fått info fra en som sannsynligvis er BV-ansatt, om at der saken er hjemlet i 4.12 blir også hjelpetiltaket det. Så det var egentlig det jeg lurte på.

Men jeg kan spørre om de kan nedgradere saken så den kun blir en 4.4-sak. De får kanskje noen merkelige ansiktsuttrykk da :-)

Ja, det har vært en påkjenning helt fra jeg fikk vite at noen kom til å sende bekymringsmelding på oss. Lurte på om jeg skulle få bruk for babyutstyret, eller om babyen kom til å sendes nesten direkte til en annen familie. Hvor hun kom til å få et annet etternavn, og ikke huske oss! Disse tankene kommer fram igjen når presset øker.

Lenke til kommentar

Om du føler at de BV-ansatte er vanskelige osv. så kan det være en god idé å be om å få rullering på disse, gjerne fra andre distrikter. Spør om det er mulig så langt det er mulig, men ikke direkte til disse BV-ansatte, men overordnet.

Jeg sier ikke at hun ikke er en god mor, jeg sier at alt surret kunne ha blitt sluppet om man bare tok vaksinene.

Her er det vel to ganger bedre føre var, en dobbeltmoral. Man vil beskytte ungen sin mot bivirkninger, samtidig som man har en viss fare for at barnevernet blir koblet inn i bildet.

I trådstarters situasjon ville jeg heller hatt et sykt barn å ta vare på enn å la noen andre ta vare på mitt eget friske barn - for å sette ting på spissen.

Endret av Aviaton
Lenke til kommentar

Hei.

Har fått info fra en som sannsynligvis er BV-ansatt, om at der saken er hjemlet i 4.12 blir også hjelpetiltaket det. Så det var egentlig det jeg lurte på.

Men jeg kan spørre om de kan nedgradere saken så den kun blir en 4.4-sak. De får kanskje noen merkelige ansiktsuttrykk da :-)

Ja, det har vært en påkjenning helt fra jeg fikk vite at noen kom til å sende bekymringsmelding på oss. Lurte på om jeg skulle få bruk for babyutstyret, eller om babyen kom til å sendes nesten direkte til en annen familie. Hvor hun kom til å få et annet etternavn, og ikke huske oss! Disse tankene kommer fram igjen når presset øker.

Ok, men det skjønner jeg ikke. For hjelpetiltak er hjemlet i BV lovens § 4.4.

§4.12 handler ikke om hjelpetiltak.

Men du kan lese lovteksten her http://www.lovdata.no/all/tl-19920717-100-004.html#4-6.

Hvis du er uttrygg på lovanvendelsen, kan du jo konferere en advokat. Jeg vil anta at du har rett på fri rettshjelp. Bare forhør deg litt med andre om hvilke advokat som er brukendes til denne typer saker.

dag

Lenke til kommentar

Ok, men det skjønner jeg ikke. For hjelpetiltak er hjemlet i BV lovens § 4.4.

§4.12 handler ikke om hjelpetiltak.

Nei, det er nettopp det. Men hvis jeg anskaffer en advokat vil vel det provosere BV. De har sagt at jeg ikke kan få kopier av papirmølla deres, for det er konfidensielle opplysninger som er nedlåste. En advokat ville fått kopier, men det spørs om det er verdt det for å få lese masse kritiske bemerkninger om oss.

Lenke til kommentar

Om BV blir porvosert av at du går til advokat, kommer mye an på måten du formidler dette på. Hvis du gjør det i sinne og under trussler, så trapper du nok opp konflikten.

Men hvis du sier at det er for din egen trygghet og at du trenger noen å spille på lag med i en vanskelig situasjon, vil saksbehandler ofte forstå det. Både du og BV har alt å tjene på at reglene følges. Det vet de godt.

Da gjelder det også å finne en dyktig advokat som klarer å se flere sider ved en sak og ikke bare er ute etter å skape mer konflikt. Det er ikke alle som kan, så forhør deg litt.

BV har ikke mulighet til å nekte deg innsyn i din mappe, offentlighetsprinsippet er sterkt forankret i Norge; vi som innbyggerne skal vite hva myndighetene har av opplysninger om oss.

De kan imidlertid holde tilbake opplysninger om andre personer i din mappe etter en vurdering av hva som måtte stå der.

Hvis du ikke vil lese det de har om dere, for der vil helt sikkert være negativ informasjon også, så må du heller ikke be om innsyn.

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du føler at de BV-ansatte er vanskelige osv. så kan det være en god idé å be om å få rullering på disse, gjerne fra andre distrikter. Spør om det er mulig så langt det er mulig, men ikke direkte til disse BV-ansatte, men overordnet.

Jeg sier ikke at hun ikke er en god mor, jeg sier at alt surret kunne ha blitt sluppet om man bare tok vaksinene.

Her er det vel to ganger bedre føre var, en dobbeltmoral. Man vil beskytte ungen sin mot bivirkninger, samtidig som man har en viss fare for at barnevernet blir koblet inn i bildet.

I trådstarters situasjon ville jeg heller hatt et sykt barn å ta vare på enn å la noen andre ta vare på mitt eget friske barn - for å sette ting på spissen.

Det hender at en kan få skifte av saksbehandler, men ikke fra en annen kommune, kun innen samme kontor.

Dette vet mange foreldre å utnytte ved å flytte fra kommune til kommune når det begynner å brenne under føttene deres. Regelen er at ved hver flytting må BV begynne på nytt. Så da kjøper disse foreldrene seg tid og unndrar ungene den omsorg de trenger.

Dag

dAG

Lenke til kommentar

Er det 4.12 D) de setter på deg? Det er vel det eneste som samsvarer, men dette er jo ekstreme tilfeller, ikke små bagateller som dette.

Jeg synes vi skal være svært forsiktige med å oppkaste oss til utredere og dommere utfra det som har kommet frem så langt i denne saken. Vi har det Franklines har ville fortelle oss om sin historie, men ikke BVs og helsesøster syn på saken.

Hvis du leser litt mellom linjene så ser du at det ikke bare er snakk om "små bagateller", men en far som har en "stygg diagnose" en mor som har vært nedfor og ikke har erfaring med barn og som det er relativt stor bekymring for kontakten mellom mor og barnet. I tillegg så samarbeider hun ikke så godt med BV, det går litt i motebakke mellom henne og BV.

Hvis dette er et særdeles robust barn, og det er fungerende hjelpetiltak rundt familien, så kan det selvsagt gå godt. Men hvis det er et barn med "særskilte omsorgsbehov" som det heter, da kan det bli en totalt sett for dårlig omsorgssituasjon for barnet.

Dag

Dag

Lenke til kommentar

Det er da mange som ikke har stelt babyer særlig mye før de får sin første. Mødre som kler på babyen på en forsiktig måte blir beskrevet som klossete av BV, mens mødre som kler på babyen på en selvsikker måte blir beskrevet som uforsiktige/brutale. Totalt sett ønsker BV at det var de selv som var foreldre til alle babyene.

BV har også liten sans for at psykiske problemer kan bedre seg.

Lenke til kommentar

Det er da mange som ikke har stelt babyer særlig mye før de får sin første. Mødre som kler på babyen på en forsiktig måte blir beskrevet som klossete av BV, mens mødre som kler på babyen på en selvsikker måte blir beskrevet som uforsiktige/brutale. Totalt sett ønsker BV at det var de selv som var foreldre til alle babyene.

BV har også liten sans for at psykiske problemer kan bedre seg.

Det kan du godt si. Men nå er du ute og prossederer saken din, og det verken kan eller vil jeg uttale meg om.

Det som jeg kan bidra med er å opplyse om det jeg vet vedrørende selve det formelle ved BV og Fylkesnemnda sitt arbeid og psykologien hos aktørene; altså hva som skjer med opplevelsen av hverandre når en står i slike tunge prosesser, og hvordan dere kan komme til å tenke om hverandre og hva som former beslutningene som tas.

Personlig ønsker jeg at du skal få beholde barnet ditt og håper det ordner seg for dere. Håper også du merker at jeg ikke er ute etter å finne feil på deg, ialle fall.

Dag

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Takk for det. Tror ikke at klimaet med BV akkurat er fiendtlig, men som du ser har jeg problemer med å takle alle usikkerhetene som dukker opp underveis. Jeg trenger å få nok informasjon. Som du sier er BV et system som den jevne borger har lite kjennskap til. Antar at du jobber et stykke oppe i et sidesystem til BV.

Lenke til kommentar

Takk for det. Tror ikke at klimaet med BV akkurat er fiendtlig, men som du ser har jeg problemer med å takle alle usikkerhetene som dukker opp underveis. Jeg trenger å få nok informasjon. Som du sier er BV et system som den jevne borger har lite kjennskap til. Antar at du jobber et stykke oppe i et sidesystem til BV.

Det er veldig lett at foreldre føler seg avmektig i en sånn prosess, det er klart at det er et voldsomt press å stå i dette. Ofte noe en må gjøre alene og. Da er det vanskelig å gjøre det en trenger: holde hodet kaldt og tenke gode og nyttige tanker.

Jeg har vært fagkyndig medlem i Fylkesnemnda i snart 15 år, gjorde omsorgsutredninger for BV i ulike kommuner i 10 år (men har sluttet med det nå), og veiledet noen fosterfamilier i fem år nå. Samtidig har jeg hatt en viss kjennskap til forening for tidligere barnevernsbarn.

Så jobber jeg god en del med mennesker som sliter med ettervirkningene av at BV ikke grep inn da de var små.

Så jeg synes jeg har god kjennskap til tema og mange av problemene som en møter i disse sakene. Det er sammensatte saker, og vanskelige avveininger i dem alle, for ingen saker er like, og ingen familier er like.

Dag

Lenke til kommentar

Jaha? Din tålmodighet er kanskje slutt, men jeg oppdaget en interessant artikkel, Hva er grov omsorgssvikt?

Det står at folk flest tror at Barnevernet kun tar seg av tydelig vanskjøtsel, men at begrepet omsorgssvikt har blitt utvidet i nyere tid. Sitat:

"Omsorgssviktsbegrepet er ikke statisk, men snarere et begrep i ekspansjon. Hva man til enhver tid oppfatter som omsorgssvikt viser tilbake til rådende ideologiske retninger innen barneprofesjonene. I de siste ti-årene er stadig nye forhold lagt til begrepet: utslitthet, fattigdom, ”umodenhet”, det at foreldre eller søsken døde i ung alder, sorg over at bestefar og bestemor er død, generell ”egnethet”, såkalt lite nettverk, dårlige skoleprestasjoner osv."

Dette er avgjort en utvikling i feil retning. Jeg er enig i at krigføring etter skilsmisse er barnemishandling, men det følger jo også mye negativt med å flytte barna ut fra hjemmet.

Lenke til kommentar

Jaha? Din tålmodighet er kanskje slutt, men jeg oppdaget en interessant artikkel, Hva er grov omsorgssvikt?

Det står at folk flest tror at Barnevernet kun tar seg av tydelig vanskjøtsel, men at begrepet omsorgssvikt har blitt utvidet i nyere tid. Sitat:

"Omsorgssviktsbegrepet er ikke statisk, men snarere et begrep i ekspansjon. Hva man til enhver tid oppfatter som omsorgssvikt viser tilbake til rådende ideologiske retninger innen barneprofesjonene. I de siste ti-årene er stadig nye forhold lagt til begrepet: utslitthet, fattigdom, ”umodenhet”, det at foreldre eller søsken døde i ung alder, sorg over at bestefar og bestemor er død, generell ”egnethet”, såkalt lite nettverk, dårlige skoleprestasjoner osv."

Dette er avgjort en utvikling i feil retning. Jeg er enig i at krigføring etter skilsmisse er barnemishandling, men det følger jo også mye negativt med å flytte barna ut fra hjemmet.

Nei, tålmodighet har jeg. Men det er tunge saker, man blir eksponert for mye grotesk elendighet og unger som lever under helt forferdelige forhold, og foreldre som ikke evner å se hva de gjør med ungene sine.

Det har tatt på over år, og siden jeg fikk så mye annet å gjøre, så var det greit å slippe dette. Selv om i en del av sakene så gikk det bra for barn og foreldre, og da. Det hører med å si det, og.

Artikkelen du linker til gir jeg ikke fem øre for. Hun må gå hjem og gjøre leksene sine. Den er full av feil og grove forenklinger, og bygger på samme konspirasjonsteori som en del slike innlegg gjør; foreldrene er alltid gode, og myndighetene er alltid vonde. Fysj! sier jeg til slikt. For noe sentimentalt og usaklig makkverk.

Dette er jo med på å skremme vekk de som trenger hjelp, og det grenser til rein paranoia. Jeg var inne på en tilsvarende hatefull side i går, der ville noen ha dødsstraff for de BV-ansatte som tok over omsorgen for ungene. Det er helt forkastelig, og folk har ikke peiling hva som foregår rundt om kring.

Barnevernets viktigste oppgave og det de bruker nesten all sin tid til, er frivillige hjelpetiltak for å styrke familien slik at barna kan bli boende hjemme. Her gjøres det mye og viktig arbeid, og mange unger kan takke BV for at de fikk vokse opp hos familien sin. I noen få av sakene fører ikke dette frem, og kommunen må overta omsorgen for barna.

I alle saker skjer det større eller mindre feil, og det hender nok at det treffes gale beslutninger på et hvert nivå. Det er mennesker både i BV og blant foreldrene, så feil blir det gjort av og til.

Men de aller fleste omsorgsovertakelser er riktige og nødvendige, og innenfor loven. Det vil aldri kunne lages et system som er 100% perfekt, men vårt er ganske godt - etter mitt syn.

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns artikkelen bare sier at omsorgsbegrepet er utvidet, og at det av og til får uheldige følger.

Jeg diskuterer også i et annet forum, der det er mange mødre. De skriver at jeg er paranoid og må få behandling. Og når jeg sier at BV ikke vil la oss få dokumentene, sier de at jeg er nødt til å bestille tid på rådhuset for å lese rapportene om oss. Ellers legger Barnevernet merke til hvor likegyldige vi er! Kan det virkelig være slik at Barnevernets bekymring øker hvis foreldre ikke bestiller tid på rådhuset for å lese rapportene?

En barnevernspedagog under utdanning sa også dette.

Så da må jeg vel gjøre det da... De hevder det er helt greit å ha en skrikende baby utenfor de barnevernsansattes kontor, for de som jobber i barnevernet er vant med barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...