Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Helsesøster har taushetsplikt

Budeia

Anbefalte innlegg

Du må ikke gå i en rettsak nei, men jeg ville helt klart hvis jeg var deg sendt inn et brev til fylket, og til pasientombudet.

Dette stemmer ikke Elwani.

Helsesøster er kommunalt ansatt, og hun har med få unntak ikke noe med fylket å gjøre. Du må henvende deg til kommunen der helsesøster arbeider. Du tar i første omgang kontakt med hennes overordnede, som regel ledende helsesøster. Hvis det ikke fører frem, tar du kontakt med dennes overordnede, som er helsesjefen i kommunen.

Pasientombudet vil vanligvis ikke kunne hjelpe deg, så fremt du ikke har vært pasient. Du ville jo klage på brudd på taushetsplikten, pasientombudet behandler klager på pasientbehandling.

Ved en eventuell erstatingssak vil det være nyttig å ha kontakt med advokat. Kanskje du alt har en etter å ha blitt utredet av bv-tjenesten? Denne vil i fall hjelpe deg videre.

Dag

Ed: Skrivefeil

Endret av dag1234
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ledende helsesøster vil nok bare fnyse av et slikt brev, hun har visst tittelen vaksinasjons-sjef og stod entusiastisk fram i media og oppmuntret til vaksinering mot svineinfluensa. Jeg så henne selv mens hun bar på kasser med Pandemrix.

Men det lar seg kanskje ikke gjøre å bare hoppe over henne og klage til hennes nærmeste overordnede?

Har dessuten lest at Barnevernet har oppfordret flere etater til å sende bekymringsmelding "ved den minste mistanke om omsorgssvikt". Så har personlig ikke særlig håp om noen erstatning. Men jeg syns fortsatt ikke at manglende vaksinering har noe med omsorgssvikt å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tillit til ledende helsesøster, så kan du henvende deg til helsesjefen i kommunen.

Hva BV-tjenesten oppfordrer til der du bor, vet jeg ikke noe om. Loven sier at ved alvorlig og vedvarende omsorgssvik er mange pålagt å sende bekymringsmelding til barnevernet. Alt annen kjennskap om personer er underlagt taushetsplikt. Derom verken skal eller er det tvil.

Mange barn vil kunne oppleve omsorgssvikt i kortere perioder, uten at det gir grunn til drastiske tiltak fra Bv-tjenestens side. Det er når omsorgssvikten over tid ikke er god nok at det kan settes inn tiltak.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Javel, den saken, ja. Men man retter ikke opp i fortidens forsømmelser ved å overreagere for fremtiden.

Fylkesmannen skal se til at kommunene følger de lover som gjelder og du kan klage der om BV-tjenesten bryter loven ved å oppfordre andre etater til å bryte taushetsplikten.

Befolkningen skal være helt trygg på at det de forteller til helsearbeidere ikke kommer videre. Med noen få helt ekstreme unntak fastsatt i lovs form, der hensynet til bl a å berge barns liv, helse og utvikling, har Stortinget bestemt at det er viktigere å berge ungene enn å verge konfidensialiteten til den voksne. De fleste mennesker forstår at det må være slik.

Dag

Lenke til kommentar

Etter å ha vært undersøkt av Barnevernet syns jeg helst taushetsplikten er en illusjon. I begynnelsen skal foreldrene gi fullmakt til opphevelse av taushetsplikten, slik at BV fritt kan hente opplysninger fra lege, psykolog, helsestasjon, skole, barnehage, politi osv. Vi skrev ikke under på fullmakten, men så var det en episode som gjorde at de innhentet en særlig tillatelse likevel.

Det har alltid vært god øyekontakt med babyen, dette fikk jeg bekreftet på 6-ukerskontrollen med tilstedeværelse av lege. To dager etter kom Barnevernet på uventet hjemmebesøk om morgenen, og løftet babyen opp av sengen. Hun vridde visst hodet vekk fra den BV-ansatte akkurat den morgenen.

Over helga kom det to damer på døra, bistre i ansiktene. De sa at nå kom de til å hente inn tillatelsen til å oppheve taushetsplikten, for nå var de så bekymret. Jeg syntes nå at det der ikke foregikk på rett måte, men det er så vanskelig å nå fram. Til og med i sluttrapporten skrev de at "det var vanskelig å oppnå øyekontakt med babyen". Noe som slett ikke stemmer. Forøvrig har jeg gitt opp å få oversikt over alle rapportene deres.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg "komme her og komme her" om nettopp denne saken, siden jeg vet null og niks om den, men jeg syns det er mye bedre at Barnevernet følger opp godt i tilfeller der de tror barn kan ha det dårlig enn at de glemmer saker etter ønske fra foreldre. Det er jo nettopp derfor vi har Barnevernet!

Jeg kan forstå en viss frustrasjon over å ikke bli sluppet av synet, men mye heller frustrert selv enn å vite at barn andre steder kan ha det mye dårligere uten å følges opp overhodet. Er du ikke enig?

Lenke til kommentar

Problemet med konstant overvåking, er at det kan føre til psykiske problemer. Foreldre som behandler barna sine veldig bra, men som blir passet på hele tiden i mistanke om omsorgsvikt, kan lett begynne å behandle barna sine dårligere å dårligere pga psykisk helse synker helt ned til gulvet, og forelder(ene) tror på at måten de behandler barnet på er feil, selv om barnet i utgangspunktet hadde et fint liv.

Lenke til kommentar

Samme om det er BV eller Frankline som har rett, så virker oppførselen til de BV-utsendte lite profesjonell dersom det var et slik inntrykk de gav. Virker jo som de var mer ute etter Frankline enn ungen.

Er forsåvidt enig med Dunsay om at det er viktig at barnevernet "gjør seg synlig", er vel nok av saker der de har sviktet, men de burde kanskje tenke litt mer på fremtoningen og den generelle oppfatningen av seg selv. Virker som BV er litt tabu blant foreldre (forståelig nok).

Lenke til kommentar

De er opptatt av tegn på ekstreme tilstander, manglende øyekontakt skal være et viktig varsku. De prøver å finne nok ammunisjon til å bygge opp en anklagesak mot foreldrene. Blir litt sånn "Everything you say and do, can and will be used against you". De skulle heller hatt en mer hjelpende, og ikke minst høflig innstilling overfor hele familien.

Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig! Det aller beste ville selvsagt være å hjelpe foreldrene med å bli bedre om forholdene for barnet er ille. Problemet er at dårlige foreldre ofte er skremmende flinke til å ljuge og manipulere. Fasaden kan se fin ut, men om du graver litt under overflaten kommer du til et sant helvete på jord.

Jeg har kronisk arbeidsuføre venner fordi BV grep inn og hentet dem mange år for sent. Manipulerende foreldre var årsaken, BV så ikke de faktiske forholdene før de kom på snikvisitt og spionerte inn vinduer. De har tilfeller som dette i bakhodet, derfor er de så strenge og mistenksomme.

Men jo, jeg ser selvsagt at for foreldre der barna faktisk har det godt, kan det å være konstant overvåket være en stor belastning. Barnevernsaker har, som alle andre, mer enn én side.

Lenke til kommentar

De er opptatt av tegn på ekstreme tilstander, manglende øyekontakt skal være et viktig varsku.

Manglende øyekontakt trenger derimot å ikke være mer en at barnet ikke liker andre en foreldrene.

Vi prater om barn som ikke en gang har lært seg å gå her!

Min kusine har fått barn, første ungen de fikk delte evner med en god del av slekten: Veldig rask fordøyelse.

Dette ble selvsagt ignorerte, og barnevernet tolket det som at barnet ikke fikk nok mat...... Uten å undersøke det.

Har hørt litt lignede rundt om i slekta, noe som ikke lover godt.

Har selv ikke noen mening om BV enda, men et snev av skepsis bør man ha mot etaten uansett. De har en virkelig hard job i en alt for subjektiv situasion.

Og ja: Sier at helsesøster har brutt taushetspliktken unødig når det er snakk om vaksiner som alle tar, det er ingen fare på ferde.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Helsesøster hadde en annen bekymring. Hun mente at vår baby ikke var like vill etter oppmerksomhet som andre babyer. Uff...

Når man sier slikt til Barnevernet vil de selvsagt undersøke saken nærmere, og de har nå startet ny undersøkelse "en kort stund". Barnevernet var ikke enige i at det bare er mistanke om alvorlig omsorgssvikt som skal meldes til dem.

Men det spørs nå hva folk i helsevesenet mener om det da.

Jeg mener at helsesøster har plikt til å ta opp problemer med mora, før saken meldes til Barnevernet. Så når hun bare ringer til Barnevernet uten videre, mener jeg at hun ikke har prøvd å hjelpe noe selv. Det tyder på at hun kun jobber for at de skal ta barnet fra oss.

Lenke til kommentar

Det hele grunner seg i at mannen min har en stygg diagnose, som dessverre stod på helsekort for gravide, og dermed ble kjent for helsestasjonen. Derfor vil hun nok forfølge oss "til verdens ende" fordi vi alltid vil være en bekymring for henne uansett hvor bra vi gjør det som foreldre.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Helsesøster hadde en annen bekymring. Hun mente at vår baby ikke var like vill etter oppmerksomhet som andre babyer. Uff...

Når man sier slikt til Barnevernet vil de selvsagt undersøke saken nærmere, og de har nå startet ny undersøkelse "en kort stund". Barnevernet var ikke enige i at det bare er mistanke om alvorlig omsorgssvikt som skal meldes til dem.

Men det spørs nå hva folk i helsevesenet mener om det da.

Jeg mener at helsesøster har plikt til å ta opp problemer med mora, før saken meldes til Barnevernet. Så når hun bare ringer til Barnevernet uten videre, mener jeg at hun ikke har prøvd å hjelpe noe selv. Det tyder på at hun kun jobber for at de skal ta barnet fra oss.

Vanskelig problemstilling du tar opp, og etter som tråden utvikler seg, kommer det frem at helsesøster har hatt andre årsaker til sin bekymring enn kun at du ikke vil vaksinere barnet. Det er totalsituasjonen til barnet som vil være avgjørende for om en melder saken eller ikke.

Alvorlig sykdom hos en eller begge av foreldrene vil være med å danne grunnlag for slik bekymring, spesielt gjelder dette psykiatri og/eller rus. Feilutvikling eller avvik hos barnet, og foreldrenes måte å møte dette på, vil også være viktig grunn til bekymring. Og hvis det nylig har vært en undersøkelsessak hos barnevernet, vil naturligvis terskelen for å melde på nytt også være senket.

Selvsagt bør helsesøster ta opp med foreldrene at hun vil melde til barnevernet, men hun har ingen lovpålagt plikt til det. Det er også lett å tenke seg situasjoner der det verken er mulig eller ønskelig å si i fra til foreldrene før en melder til barnevernet.

Tråden har ellers utviklet seg vekk fra om helsesøster brøt taushetsplikten, til å bli mer et selvforsvar av saken sett fra din side. Det er ikke mulig for meg å ta del i den type debatt.

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det rettferdig da, at terskelen senkes og senkes og at man til slutt kan bli meldt nærmest for bagateller?

Kan man klage på løgn fra helsesøster? På siste kontroll sa hun "Dette ser bra ut" like før vi skulle gå. For siden å ringe til Barnevernet og melde sin bekymring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...