Budeia Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Når helsesøster sier fra til Barnevernet om at en mor vil utsette det vanlige vaksineringsprogrammet til et barn, har hun ikke da brutt sin taushetsplikt? Da hun kun skal orientere om omsorgssvikt. Det er frivillig å vaksinere barna sine her i landet. Er vel ingen som ser det som omsorgssvikt å utsette barnevaksinene i noen år? 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 At morra er hypokonder og trur at staten skal ta over alle med virus osv så kan det vel tenkes seg at det svikter på andre områder også. Skjelden med selektiv hypokonderi. Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Det finnes ingen god nok grunn til å la være å vaksinere barna sine i Norge, og å nekte å gjøre det går under omsorgssvikt i min bok siden konsekvensene av å la være kan være invalidiserende eller i verste fall fatale for barnet. Det er en grunn til at vi har det vaksinasjonsprogrammet vi har! Lenke til kommentar
Vikestart Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Hvilken vaksine snakkes det om her...? Hvor gammelt er barnet (deg?)? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 De vanlige barnevaksinene starter ved 3 mndrs alder. Tenkte aldri over det før, men nå syns jeg det er gyselig tidlig. Senere fortsettes det med andre vaksine-cocktailer. Noen av sykdommene finnes ikke lenger i Europa, som polio og difteri. Vet at det går an å smittes via utlandet, men sjansen er fortsatt ikke stor. Dessuten er det bare et par prosent av de poliosmittede som må sitte i rullestol. Det store flertallet blir friske av seg selv. Etter vaksinen skriker mange babyer sammenhengende i flere timer, men dette blir sett på som normalt og vekker ingen bekymring hos helsevesenet. Jeg kan tenke meg å utsette vaksineprogrammet til det tidspunktet barnet fyller to år. Jeg har altså ikke sagt at vi nekter fullstendig. 1 Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Vaksiner er der for en grunn, og det er for å beskytte mot farlige sykdommer. Vi har ikke råd til en oppblussing av disse igjen. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Mange av vaksinene har bare 70-80% virkningsgrad. 1 Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Desto større grunn til å sørge for at absolutt alle tar dem. 3 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Det kan du mene, men du kan ikke tvinge noen. Derfor mener jeg det er trakassering når helsesøster melder fra til Barnevernet. Hva skal være vitsen med det? Det er alltid mange som prøver å påvirke en til å ta vaksinene uansett. FHI, helsesøster, slektninger, u name it. Og ved å starte denne tråden har jeg tydeligvis støtt på enda flere ;-) 1 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Mange av vaksinene har bare 70-80% virkningsgrad. Og da er det tryggere å ikke ta dem i det hele tatt? 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hei Alle har vi i utgangspunktet meldeplikt til Barneverntjenesten, men kun de som står i en arbeidsmessig relasjon til barnet, er lovpålagt å melde fra når en får kjennskap til barn som lever under vedvarende forhold preget av mihandling, seksuelt misbruk eller omsorgssvikt. Dette gjelder for eksempel barnehageansatte, lærere, helsesøstere, leger, psykologer, sosialkontoransatte, prester, osv. Hvis de gjennom sitt arbeid får greie på barn som lever under slike forhold at barnevernet må reise og hente barnet der og da, så har en etter loven meldeplikt. Regelen i Norge er at for få saker blir meldt til Barneverntjenesten på bakgrunn av meldeplikten. Det er i hovedsak to grunner til det; helsearbeidere er jevnt over svært lojale mot taushetsplikten, og det er uklarhet om hvor ille en situasjon må være før det utløses meldeplikt. Så til spørsmålet fra TS. Det er frivillig å vaksinere sine barn i Norge. Hvert år velger noen foreldre å ikke vaksinere sine barn. Det er ulike grunner til det. Dette regnes ikke som en situasjon av omsorgssvikt slik at det utløser meldeplikt hos helsearbeidere. Da står vi igjen med to alternativ, helsesøster har brutt loven og formidlet videre informasjon hun har lovpålagt taushetsplikt om. Det er et alvorlig lovbrudd, og et brudd på et sterkt tabu hos helsearbeidere. Det må i fall meldes til helsesøsters overordnede slik at riktige reaksjoner kan settes i verk. Eller så vet helsesøster mer enn det som TS skriver, og at det er andre og alvorligere sider ved barnets situasjon som har fått henne til å melde til barnevernet. Mvh Dag 8 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Tror at henvendelsen fra helsesøster kun dreide seg om vaksine, for det var det Barnevernet tok opp med meg. Men heldigvis sa de at de ikke kunne tvinge meg. Når det er sagt, har Barnevernet nylig undersøkt oss og avsluttet saken i juni. Men det betyr jo ikke at helsesøster kan ringe og sladre på oss flere måneder etter at saken er avsluttet! (hun kan alltid melde til BV, men ikke slikt som dette). Så hun har nok ganske enkelt blitt for ivrig. Og det gir meg anledning til å klage på henne. 3 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Det er foreldrenes rett å velge om barna skal vaksineres eller ikke. Hvorvidt det er et godt valg, er et helt annet spørsmål. Noen vaksiner kan ha alvorlige bivirkninger, så at det utelukkende er et gode kan man ikke si. Foreldrene må velge å leve med konsekvensene av de valgene de tar, enten det blir sånn eller slik. Dag Endret 19. september 2010 av Marekatten Fjernet referanse til slettet innlegg 2 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Tror at henvendelsen fra helsesøster kun dreide seg om vaksine, for det var det Barnevernet tok opp med meg. Men heldigvis sa de at de ikke kunne tvinge meg. Når det er sagt, har Barnevernet nylig undersøkt oss og avsluttet saken i juni. Men det betyr jo ikke at helsesøster kan ringe og sladre på oss flere måneder etter at saken er avsluttet! (hun kan alltid melde til BV, men ikke slikt som dette). Så hun har nok ganske enkelt blitt for ivrig. Og det gir meg anledning til å klage på henne. Hvis du mener helsesøster har brutt taushetsplikten, er det viktig du klager på henne. Hun er kommunalt ansatt, og du vil kunne finne hennes overordnede ved å henvende deg til kommunen der du bor. Dag 2 Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Jeg ville trodd ett brudd på taushetsplikten kunne føre til rettslig pågang? Jeg har selv vært utsatt for en helsesøster på skolen faktisk som brøt sin taushetsplikt, og det førte jo så klart til psykiske konsekvenser (Stress, søvn mangel, angst). Og jeg vil jo tro det at å bli meldt til barnevernet må føre med seg noe psykisk ? Uansett, det jeg gjorde var å anmelde Helsesøster for brudd på taushetsplikt, og jeg krevde erstattning for både bruddet og det psykiske som fulgte med, og jeg fant faktisk saken og fikk en fint beløp. Ikke mye, men nok til at du i ditt tilfelle kansje kunne tatt med deg barn(a) dine og reist på en god ferie for å slappe av vekk fra barnevern og helsesøstre. 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Kan være greit om helsesøster får vite at hun ikke kan melde småbekymringer for å holde kontakten "varm". Hvis hun savner Barnevernet så veldig kan hun heller invitere dem ut til lunsj :-) Hvis man blir skremt av at babyer skriker i time etter time, mens de tar seg til hodet og nesten gnir øynene ut for å få vekk smerten, er det bekymring for barnets velvære. Ikke for mitt eget. 2 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Slettet et innlegg som brøt med reglene for gjesteposting. Det ikke tillatt å skjule et dårlig kamuflert personangrep bak en gjestepost. De skal kun brukes om man skal skrive om en sak som er sensitiv for en selv. Reglene for gjesteposting finner du øverst på denne siden. 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Elwani: Man må vel ikke gå gjennom en rettssak? Kjempebra at du fikk erstatning, men jeg har ikke lyst til å gjøre mer enn å skrive et brev til kommunen. 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Merk deg at barnet kan komme tilbake senere og saksøke kommunen om helsesøster ikke hadde gjort noe. Det er 99% flere rettsaker den vegen. 1 Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Du må ikke gå i en rettsak nei, men jeg ville helt klart hvis jeg var deg sendt inn et brev til fylket, og til pasientombudet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå