Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen er "rar"

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at når pcen og skjermen har hvilt litt og vært helt avslått, og når jeg skal skru på pcen så funker alt glimrende.. men om jeg så skal restarte pcen, så funker plutselig ikke skjermen. Den får på en måte ingen kontakt.

Skjermen er bare svart mens skjerm lampa blinker. Men det står ikke på skjermen "Ingen kontakt" som det vil stå om jeg plugger ut den ledningen som sitter fra skjerm til pc.

Så om jeg skal ha på pcen igjen så må jeg vente en 15minutter før alt funker igjen. Det blir litt slitsomt i lengden om jeg må restarte pc for å få et ny-installert program i funksjon e.l.

Noen som vet hva årsaken kan være, og evt. hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis skjermen er svart rett etter restart, altså med det samme PCen starter opp igjen, har ikke dette noe med driveren å gjøre. Driveren lastes ikke inn før Windows starter opp, så er skjermen svart like etter restart, så ligger problemet et annet sted.

Kan nesten virke som skjermkortet ikke "starter" samtidig som PCen, men hvorfor er ikke lett å si. Kanskje du kan fortelle hvilket skjermkort du har, og resten av komponentene i PCen din.

Lenke til kommentar

Hvis skjermen er svart rett etter restart, altså med det samme PCen starter opp igjen, har ikke dette noe med driveren å gjøre. Driveren lastes ikke inn før Windows starter opp, så er skjermen svart like etter restart, så ligger problemet et annet sted.

Kan nesten virke som skjermkortet ikke "starter" samtidig som PCen, men hvorfor er ikke lett å si. Kanskje du kan fortelle hvilket skjermkort du har, og resten av komponentene i PCen din.

Asus k8v Hovedkort

Sapphire HD3650 512MB DDR2 Skjermkort

Lenke til kommentar

HD 3650 er et gammelt skjermkort, så det vil ikke forbause meg at det synger på siste verset, derfor har du de problemene. Skjermkort varer ikke evig, og belastes kortet mye, enten med spilling eller tunge 3D programmer, vil det før eller senere si takk for seg.

Andre ting saom kan forårsake dette, er feil med PCI-E sporet på hovedkortet, eller feil med selve hovedkort. I tillegg kan strømforsyning skape problemer. Til slutt, for å gjøre ting enda "enklere", kan også minnet skape problemer som dette. Så det å finne en "mirakel" løsning er ikke lett, det er mange faktorer som spiller inn her.

Det du kan gjøre er å teste skjermkortet i en annen PC, teste med en annen strømforsyning, eller med forskjellige kombinasjoner av minne hvis du har mer enn en minne brikke. Andre ting å prøve er å oppdatere BIOS på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...