Razorlight Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Har tenkt mye på utdanning i det siste og har kommet fram til et slikt "forslag". 1. året: Service og Samferdsel (En slags "primær" start) 2. året: Service og Samferdsel: IKT 3. året: Lærling 4. året: Lærling Det jeg lurte på, er om man må ha et år med studiekompetanse for å eventuelt søke på høyskole etter lærlingetid? Går nå i 9. klasse og er dødslei skole, er derfor jeg kunne tenkt meg 2 år som lærlig før jeg tar videreutdanning. Vet ikke konkret hva jeg vil bli, men jeg har utrolig lyst til å jobbe med IT. Endret 18. september 2010 av dreaMz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8rOh9Y6a Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Har har 3 valg. 1. Isteden for å gå ut i læra 3. året tar du heller påbygging. 2. Du tar å studerer menns du er i læra. (som kan bli veldli slitsomt) 3. Tar påbyggingen etter at du er ferdig i læra. Endret 18. september 2010 av Slettet-8rOh9Y6a Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 Har har 3 valg. 1. Isteden for å gå ut i læra 3. året tar du heller påbygging. 2. Du tar å studerer menns du er i læra. (som kan bli veldli slitsomt) 3. Tar påbyggingen etter at du er ferdig i læra. Hvor mye vil man tjene (faglig) på påbygging etter læra, uten å ta videre utdanning etter det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8rOh9Y6a Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Det er jeg fakktisk ikke sikker på Jeg går Vg2 btw. Endret 18. september 2010 av Slettet-8rOh9Y6a Lenke til kommentar
Noxnon Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Hvis du ikke oppfyller studiekompitanse gjennom 2årig skolegang, og tar påbygg så får du jo da studiekompitanse. Det gjør deg kvalifisert til å ta videre utdanning på høyskole. Siden du sier du nå går i 9. klasse trenger du ikke å tenke så mye på dette allerede nå. Du blir/burde bli godt informert på skolen og i begynnelsen av vidregående. Dessuten har du mange du kan kontakte bl.a studieveileder på vidregående skole har god kompetanse på feltet sitt. Siden du vil gå en IKT/IT linje anbefaler jeg deg å ta vidre utdanning etter vidregående, dette gir deg bedre jobbmuligheter. Jobbfeber.no Google.no > IT/IKT Evt. kan du gå inn på høyskoler hio, hib tror noen av dem skal ha vidre utdanning av det du ønsker? EDIT: Hvis du tar opp ekstra fag i f.eks påbygg eller et kurs så får du jo også det på siden, kan alltids være nyttig om du ombestemmer deg for hva du vil studerer. Tro meg det er vanskelig å velge! Endret 18. september 2010 av Noxnon Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Hvorfor påbygg etter lære? hvorfor ikke påbygg etter vg2 IKT om du uansett skal ta høyere utdanning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8rOh9Y6a Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Hvorfor påbygg etter lære? hvorfor ikke påbygg etter vg2 IKT om du uansett skal ta høyere utdanning? Fordi hvis man ikke årker å fullføre påbygg så har man fagbrevet å falle tilbake på. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Hvorfor påbygg etter lære? hvorfor ikke påbygg etter vg2 IKT om du uansett skal ta høyere utdanning? For å gjøre noe annet enn skole i noen år. Og Hvorfor påbygg etter lære? hvorfor ikke påbygg etter vg2 IKT om du uansett skal ta høyere utdanning? Fordi hvis man ikke årker å fullføre påbygg så har man fagbrevet å falle tilbake på. Endret 18. september 2010 av dreaMz Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Trengs det 2 år generell studiekompetanse for å komme inn på Høgskole? Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hei. Er faktisk midt i løpet sånn ca som du tenker på at du skal gjøre. GK Elektro, VK1 Data og Elektronikk (dumme meg, fikk bare et halvt år ekstra lærling da), VK2 Påbygging til Generell studiekompetanse. Akkurat nå driver jeg med lærlingetiden min i Helse Nord IKT. Noe som jeg definitivt trives med. Etter lærlingetiden skal jeg arbeide litt, før jeg tar noen år med videre utdanning. Hadde samme tanke, om jeg ikke liker den videre utdanningen, har jeg fagbrevet + jobberfaring i bakhanden. For å svare på det siste spørsmålet, så får du 1 år studiekompetanse (av 3) i løpet av 2 år yrkesfaglig. Påbyggingsåret tar de to siste årene, og kan til tider være ganske stressfull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå