Gå til innhold

Reklame på hardware.no

Anbefalte innlegg

Ja, det er meget beklagelig, men hardware.no flommer over av reklame.

Dette har etterhvert irritert meg stort; svære bannere og flash-animasjoner setter seg på netthinnen min med en gang jeg entrer siden.

Hovedsiden er på over 370kB, i følge opera. Jeg skjønner ikke at en så seriøs side kan holde på slik, vi med isdn må jo vente i flere minutter før siden kommer frem.

Jeg skjønner at hardware.no må ha inntekter på en måte, men det må da finnes noen alternativ?

En annen ting jeg har lyst til å ta opp, er bredden på siden. Den er nemlig satt opp slik at den passer cirka akkurat til de med 1024*768 piksler i oppløsning. Jeg har sett flere steder at omtrent halvparten av internettbrukerne bruker 800*600 i oppløsning (Husker ikke kildene i farta, beklager.)

Å bruke tabeller til layout senker også hastigheten, og mye av htmlen er også "crappy".

Jeg ser fram til oppdateringer :)

For å ikke å gjøre innlegget for negativt, må jeg bare si at dette er en topp side, som har hjulpet meg mye :D Stå på for å gjøre den enda bedre!

Med vennlig hilsen

Magnus Haugsand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg har bredbånd bryr jeg meg ikke så mye om størrelsen på siden,

men noen av de flash reklamene som har vært på sidene har vært

utrolig elendige. Når reklamer som blinker og beveger seg med sort/hvitt

står ved siden av delvis tekninsk stoff man prøver å lese blir man mildt

sagt øm i hodet :roll:

En annen ting jeg har lyst til å ta opp, er bredden på siden. Den er nemlig satt opp slik at den passer cirka akkurat til de med 1024*768 piksler i oppløsning. Jeg har sett flere steder at omtrent halvparten av internettbrukerne bruker 800*600 i oppløsning (Husker ikke kildene i farta, beklager.)

Har også sett noe slikt, men det var på verdensbasis. Tror egentlig

forholdene er litt annerledes i et i-land som norge. Vil bli veldig overasket

om halvparten av norges internett surfende befolkning enda kjører

skjermen i 800x600 oppløsning.

Å bruke tabeller til layout senker også hastigheten, og mye av htmlen er også "crappy".

Tja.. mange mener at man ikke skal bruke tabeller, men heller css

til å styre layouten. Hva hastighet angår er jeg veldig usikker, men

det er litt dumt for de med browsere med mangelfull css implentasjon.

Litt artig at det er mikset veldig mye "xhtml" og "vanlig" html i kildekoden

her :smile:

Lenke til kommentar

Deler av dette har vært tatt opp før, men...

1. Hardware.no er en gratis tjeneste. Derimot tar det masse tid å lage innhold på sidene, og ikke minst koster det masse penger å drifte sidene. Lesere betaler ikke penger, vi lar oss ikke bestikke av produsenter, og dermed må penger komme fra reklame.

2. Reklamemarkedet er som kjent svært stramt, og når man har valget mellom "ta dette eller ingenting" fra annonsører har man svært lite valg.

3. Et alternativ til reklame har lenge vært diskutert i form av en betalingtjeneste. Dette er noe som er i planleggingstadiet, og er noe som er noe som det jobbes med i det nye pub.sys som utvikles. Synes du derimot at Hardware.no er ille, lurer jeg på hvordan du ser på en god del andre sider på nettet...

4. Når det gjelder designet på siden er det også noe som er diskutert før. Det med at 800x600 brukes av over 50% av brukere på verdensbasis stemmer nok, men det er en langt mindre andel i Norge. Uansett så mister man i så fall bare den siste kolonnen, og der er det ikke noe redaksjonelt stoff.

5. Koden på siden er ikke perfekt, det er det bare å innse, men å gå bort fra tabeller er nok ikke aktuelt for øyeblikket. Det er uansett ikke snakk om større deler av livet ditt du går glipp av grunnet dette.

6. Når det gjelder filstørrelsen på siden så kan du ikke påstå at seriøse sider ikke kan være så store. VG.no er norges største side og har en forside på langt over 500 KB, og jeg har sett den opp mot 1 MB. DB.no var på 600 KB nå, ITavisen på 460 KB, Digi.no på 360 KB, Anandtech.com rundt 365 KB, DN.no rundt 500 KB.

Lenke til kommentar

Hovedsiden er på over 370kB, i følge opera. Jeg skjønner ikke at en så seriøs side kan holde på slik, vi med isdn må jo vente i flere minutter før siden kommer frem.

Nå bruker ikke jeg Opera, og har heller ikke ISDN, men i Mozilla kan jeg ihvertfall velge å blokke bildefiler fra enkelte servere. Da er det veldig lett å bare blokke de største reklamene. Nå vet jeg ikke hvordan siden her tjener penger (pr klikk osv), men om dere tjener penger pr lastede reklame, så send meg en pm ;)

Lenke til kommentar
1. Hardware.no er en gratis tjeneste. Derimot tar det masse tid å lage innhold på sidene, og ikke minst koster det masse penger å drifte sidene. Lesere betaler ikke penger, vi lar oss ikke bestikke av produsenter, og dermed må penger komme fra reklame.

Bare hw ikke blir helt "dinside.no"...

Men det som skjer når sidene flommer over av enorme flash-reklamer, er at folk istedenfor å klikke på dem når det faktisk er gode tilbud som blir annonsert, kun irriterer seg over reklamen, og går kanskje så langt som å bruke Webwasher eller lignende for å fjerne den.

Og dette med en betalingsordning - har sett dette har blitt diskutert ørten ganger - blir det realisert snart? Jeg hadde ihvertfall blitt med, hvis det ikke er for store beløper det er snakk om.

Lenke til kommentar

Hva er så farlig med den reklamen når HW.no er gratis?!

Og da når vi brukere benytter HW.no (med forum) gratis, sier det seg selv at pengene må komme fra et sted.

PS: er også litt nsygjerrig på den betalingstjenesten det var snakk om en stund.

Lenke til kommentar

Syns ikke reklamen her på hw.no er så fryktelig ille. Ok, den PCUtstyr-reklamen med de blinkende grelle fargene kunne de nok ha spart seg for..

Det er heldigvis ingen Flash/Shochwave-basert reklame på hw.no som jeg kan huske i farten iallefall. På den fronten er itavisen forferdelig, har nesten sluttet å lese der, orker ikke alle discofargene og -blinkingen.

(I Internet Explorer er det ikke verre enn å trykke på 'Stop'-knappen eller 'Esc', så stopper alle animerte .gif's.)

Lenke til kommentar

Ja, det er meget beklagelig, men hardware.no flommer over av reklame.

Dette har etterhvert irritert meg stort; svære bannere og flash-animasjoner setter seg på netthinnen min med en gang jeg entrer siden.

Da anbefaler jeg deg en url: www.vg.no ;)

Jeg trykker ofte på reklamebannerene på HWN + søstersider pga at de trenger penga. Når du leser helt gratis nyheter som andre lager nesten gratis og bruker haugevis med penger på å hoste dem (HWN betaler for båndbredde, så hver gang du laster en side koster du dem penger) så er det ikke for mye forlangt at de skal ha reklame, jeg synes det er helt greit med reklame.

Lenke til kommentar

Norton Internet Security har samme funksjonaliteten, med blokking av reklame-bannere, det er sikkert greit for de med 56K/ISDN, men for meg gjør det ingenting. Har surfet ganske mye på internett, og har etterhvert lært å "sløyfe" alt som er reklame. Ellers klikker jeg faktisk en del på reklamen for hw.no trenger jo pengene.

Betalingstjeneste er en idé, men det burde vært noe a lá Opera og DAP. Dvs. at du betaler for å bli kvitt reklamen. Jeg hadde ikke betalt.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med stort sett alle svar, meningen med innlegget var mest for å se hvordan moderatorene så på saken. Et hardware.no med reklame er bedre enn ikke noe hardware.no i det hele tatt.

Men, en god webside skal uansett helst være mindre enn 50 KB, og Vg er noe av det verste jeg er borti. :)

Spennende å se hvordan siden kommer til å utvikle seg etterhvert.

Lenke til kommentar

Hadde det vært mulig å kreve at de som reklamerer lager litt penere reklamer som passer med resten av siden da? Komplett sine reklamer på forsiden syns jeg er pene og diskre og skriker ikke ut sånn som pcutstyr og mpx sine. Jeg føler i alle fall mer for å følge linken til Komplett av prinsipp da. Hadde vært fint om dere hadde satt litt krav til dem som reklamerer om at reklamene skal stå i stil med designen som hw.no har. Litt i alle fall...

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med stort sett alle svar, meningen med innlegget var mest for å se hvordan moderatorene så på saken. Et hardware.no med reklame er bedre enn ikke noe hardware.no i det hele tatt.

Men, en god webside skal uansett helst være mindre enn 50 KB, og Vg er noe av det verste jeg er borti. :)

Spennende å se hvordan siden kommer til å utvikle seg etterhvert.

Tror nok du ser svært urealistisk på denne saken desverre. 50 KB-regelen er noe som man gjerne lærer i webdesign, og gjelder da ofte sider for bedrifter, f.eks. Microsoft, Hønefoss Trelast (aner ikke om det er noe som heter det) eller Bergen Leirskole. I det øyeblikket man må basere seg på bannere, web-boards o.l. går automatisk størrelsen opp. I tillegg vil en forside for en liten bedrift være langt mindre omfattende enn en online-nyhetstjeneste. Hvis vi går inn for å fjerne alle ingresser og bilder til ingresser på forsiden med unntak av et par stk kan vi få ned mange KB, men dette blir en avveing mellom funksjonalitet og størrelse. Sammenligner du HW.no med de stedene jeg nevnte tidligere vil du se at for det første det jeg her sier stemmer, og for det andre at HW.no ikke stiller seg i en klasse for seg selv.

Når det gjelder betalingstjenesten vet jeg ikke helt hvordan dette ligger ann, men så vidt jeg vet er dette noe man jobber med å få innbakt i det nye publisseringssystemet som vi bygger opp fra bunn, og som for tiden er i beta-stadiet. Får man en betalingstjeneste er det ganske naturlig at annonsene fra disse sidene forsvinner, og dermed går sidestørrelsen også ned. Mer skreddersydde sider vil også forhåpentligvis blir resultatet, men nøyaktig hvordan resultatet vil bli er det nok for tidlig å si noe om, og det er uansett da andre personer som har satt seg mer inn i dette enn meg.

Lenke til kommentar
Syns ikke reklamen her på hw.no er så fryktelig ille. Ok, den PCUtstyr-reklamen med de blinkende grelle fargene kunne de nok ha spart seg for..

Det er heldigvis ingen Flash/Shochwave-basert reklame på hw.no som jeg kan huske i farten iallefall. På den fronten er itavisen forferdelig, har nesten sluttet å lese der, orker ikke alle discofargene og -blinkingen.

Jepp, var den reklamen jeg tenkte på. Det var faktisk noe av det verste

jeg har vært borti av reklamer. Men ellers er de fleste reklamene

helt greie. Bare vi blir spart for reklamer med lyd.. :p

Ellers kan jeg anbefale Proxomitron på det varmeste! Det er en liten

gratis http proxy der du kan lage reklame filter med noe regex liknede

greier. Når du har brukt en liten time på å lage filter er det en helt

utrolig opplevelse å surfe rundt :wink:

Edit: Jeg kunne nok også betalt noen kroner for en reklamefri

hardware.no. Bare det ikke blir snakk om så veldig mye mer enn

en hundrings i året eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...