Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler at jeg trenger to A7 til til anlegget mitt... en til basselementet i hver høytaler, og en til resten.. Tømte nettopp hele målerrekkevidden (2x 100 watt), merker at strømforsyningen ikke har mer å gi, lyset på fremsiden dimmer helt ned hver gang bassen slår, og den mister noe kontroll på elementene. Men om hvert basselement får hele kraften for seg selv...

Hmm

*på tide å crawle tyske ebay igjen*

 

Sitter og ser på specs til den igjen, fortsatt sykeste specsene jeg har sett på noen forsterker.

THD: stereo: 0.003% (at the time of an Output power)

0.0015% (Output-power-3dB o'clock)

 

0.003% THD ved 2*60 watt. Det er ikke mye annet der ute som kan matche det.

Om man istedenfor kan telle 2*180 watt ved 0.007% THD i bassen og 0.003% THD til resten... *drømme*

Lenke til kommentar

Veldig pent oppsett Munty "misunnelig".

 

men du får vri tv benken med kortsiden mot veggen slik at du får plassert høyttalerne skikkelig også! Eventuelt bytte til an kortere benk, litt mer praktiskt og visuelt pent kanskje :D

 

Ny TV-benk er neste i rekken tenker jeg. Den jeg har nå stjeler alt for mye plass. Trenger mer klaring mellom vegg og høyttaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra! Hjelper lite med snasne høyttalere hvis plasseringen er feil :ph34r:

 

Har hørt de gamle rf7 en gang og det låt sinnsyk bra, disse skal jo være enda ett hakk bedre så det må bare bli suksess! :D

 

Edit: Kjøpte du nytt eller? Hvordan låter det i forhold til rf63? Skjønner at det er vanskelig å si enda hvis de er nye da men.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg trenger to A7 til til anlegget mitt... en til basselementet i hver høytaler, og en til resten.. Tømte nettopp hele målerrekkevidden (2x 100 watt), merker at strømforsyningen ikke har mer å gi, lyset på fremsiden dimmer helt ned hver gang bassen slår, og den mister noe kontroll på elementene. Men om hvert basselement får hele kraften for seg selv...

Hmm

*på tide å crawle tyske ebay igjen*

 

Sitter og ser på specs til den igjen, fortsatt sykeste specsene jeg har sett på noen forsterker.

THD: stereo: 0.003% (at the time of an Output power)

0.0015% (Output-power-3dB o'clock)

 

0.003% THD ved 2*60 watt. Det er ikke mye annet der ute som kan matche det.

Om man istedenfor kan telle 2*180 watt ved 0.007% THD i bassen og 0.003% THD til resten... *drømme*

 

Kanskje klasse D kan hamle opp med det, på et vis? Får nok høyere THD, men ganske mye mer effekt.

 

Men ja, sinnsyke tall på den. Og ganske morsomt at dagens utstyr ikke er særlig konkurrerende med den.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

 

Kanskje klasse D kan hamle opp med det, på et vis? Får nok høyere THD, men ganske mye mer effekt.

 

Men ja, sinnsyke tall på den. Og ganske morsomt at dagens utstyr ikke er særlig konkurrerende med den.

Klasse D sliter med høy THD og switching-støy.

 

Det som virkelig får sikkelet til å fosse er A3, den store storebroren, med 2*300Watt ved 0.002%THD Helt absurd. Ligger en på tyske ebay nå, bare 18 000kr.

Lenke til kommentar

 

Kanskje klasse D kan hamle opp med det, på et vis? Får nok høyere THD, men ganske mye mer effekt.

 

Men ja, sinnsyke tall på den. Og ganske morsomt at dagens utstyr ikke er særlig konkurrerende med den.

Klasse D sliter med høy THD og switching-støy.

 

Det som virkelig får sikkelet til å fosse er A3, den store storebroren, med 2*300Watt ved 0.002%THD Helt absurd. Ligger en på tyske ebay nå, bare 18 000kr.

 

Høy, men hvor hørbar? SÅlenge det ikke er hørbart, så er det vel ikke så viktig, selv om det selvfølgelig er imponerende å få til veldig lav THD.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har til gode å møte en klasse D forsterker som gir ut noe over 10 watt per kanal før forvrengingen blir merkbar og slitsom.

 

Dette er da ikke et problem på subwoofere da forvrengingen ikke skjærer på samme måte som det gjør i mellomtone og diskantområde. Så til slikt bruk er klasse D veldig bra. Men selv ikke Tripath forsterkerne imponerer meg når du prøver å trekke litt mer strøm fra dem.

Lenke til kommentar

Irriterende at hypex sitt datablad kun spesifiserer THD vs. effekt ut, med 4ohm 1khz tone. Men deres største og beste yter da mellom 3-450W med ca. 0.02 THD.

 

Hvor høy THD må man ha før man hører det godt da? Finnes det noen greie erfaringstall på det?

Om specs jeg har vært borti stemmer, så vil jeg si at 0.1%THD begynner å bli godt merkbart på en klasse B forsterker.

 

Å oppgi THD ved 1khz sinustone er sjeldent veldig representativt, og jeg mener at tidligere utledninger viste at man kunne mer enn tidoble dette THD tallet i 8ohm og 20hz-20khz.

 

Uansett vil dette peke på at du får ut rundt 200 watt under smertegrensen, noe som også er veldig mye.

Lenke til kommentar

 

Men på tide å pusse opp snart ? :p

 

Hehe! Den hører jeg ofte! "Tempelet" befinner seg i en kjellerstue som har stått uberørt (oppussingsmessig) siden 80-tallet en gang. Da vegg til vegg-tepper i spyfarge fremdeles var inn.

 

Hodet mitt leker mye med tanken om å pusse opp rommet i Klipsch-farger, likt en fantastisk kino på AVforum. Det eneste problemet er at da har jeg ikke noe sted å ha anlegget, som betyr at jeg må greie meg i noen uker uten lyd! Jeg grøsser av tanken.

Lenke til kommentar

Irriterende at hypex sitt datablad kun spesifiserer THD vs. effekt ut, med 4ohm 1khz tone. Men deres største og beste yter da mellom 3-450W med ca. 0.02 THD.

 

Hvor høy THD må man ha før man hører det godt da? Finnes det noen greie erfaringstall på det?

 

Med vanlig musikk, så er det vel ikke så mye som tyder på at noe særlig under 1% er hørbart (høyttalere har jo gjerne 1 til 5% de også, også i høyere frekvenser), men under ideelle forhold (sinustoner) kan man vel kanskje høre ned mot ca 0,1%

 

Det finnes vel ganske mye klasse D-utstyr med THD under 0,1% på effekter endel høyere enn 10 watt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...