Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen

Eirik

Anbefalte innlegg

Hvis vi drar diskusjonen over på hodetelefoner, som er litt enklere å diskutere da akustikk osv har lite å si.

Jeg sitter her med ett par Audio-Technica ATH-M50 til 1300kr og et par Akg k701 til 2000kr som også har kostet enda endel mer tidligere. Den er ingen tvil om at Akg k701 måler riktigere enn ATH-M50. Jeg skal ikke komme med for sterke påstander her men regner med at K701 er en av de mest nøytrale eller riktige hodetelefoner som finnes. Likevel er jeg rimelig sikker på at mannen i gata hadde foretrukket ATH-M50 som har en roligere topp og mye mer fremtredende bass.

Selv om k701 skiller seg ut positivt på noen punkter tror jeg faktiskt jeg hadde valgt ATH-M50 hvis jeg kun kunne beholdt en av de, Er det da Placebo som gjør at jeg velger ATH-M50? neppe!

Det har med lydpreferanser å gjøre og hva en liker. ath-m50 og k701 er i to forskjellige ligaer er nå min mening. K701 et hakk og to over såklart. I sin prisklasse er det få hodetelefoner som klarer å gjengi jazz og akustisk musikk på like fint vis/troverdig vis som dem. Dog skal det sies at K701 krever en potent forsterker. Riktig paring av forsterkere til hodetelefoner er etter min mening helt avgjørende. Da snakker vi fort forsterker til 3k. Det er lite gøy med en Ferrari med Lada motor osv. Det er mange som mener at k701 er bassfattige, men selv vil jeg ikke påstå det. Det e sette EQ på en smule mer bass så låter en kontrabass fantastisk.

Jeg har også den oppfatningen at en hodetelefon kan passe en sjanger og en annen hodetelefon en annen forsterker. Selv bruker jeg ikke AKGene mine på elektronisk musikk, da en analytisk hodetelefon ikke passer seg. Skal dog også sies at om en har 5k+ hodetelefoner så skal de ikke være nødvendig med ulik hodetelefon til ulik musikk.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Driver å leter etter ny integrert stereoforsterker som skal erstatte min Yamaha A-S700. Det eneste absolutte kravet jeg har, er digitale innganger. Prisklassen er i området rundt 10k, og alternativene så langt er:

• Primare I22 DAC
  • Peachtree Audio Nova
  • Hegel H70

Høyttalerene som skal drives er System Audio SA1550. Er det noen som har erfaringer med noen av de nevnte forsterkerene? Er det noen andre alternativer der ute som jeg burde vurdere?

Lenke til kommentar

helt enig Teac, var liksom det jeg skulle frem til.

At mange vil foretrekke ATH-M50 på grunn av lydpreferanser og hva de selv liker, det blir alt for enkelt å si at K701 er best for alle sammen på grunn av at de måler mye bedre/riktigere.

På samme måte vil noen foretrekke rør framfor transistor da man rett og slett liker lyden bedre. Da mener jeg ikke at rør er en bedre teknologi å bruke for å lage nøytale forsterkere, men at det kan være en bedre teknologi når man er ute etter den lydsignaturen rør ofte, men ikke nødvendigvis gir. (silkemyk klar mellomtone osv) :)

Lenke til kommentar

Når man beskriver normal "farget" lyd, uansett hvordan komponentene man ser på farger lyden, så gjør K701 nesten det motsatte. Som om de fjerner fargene, og lar detaljene komme fram. De er relativt korrekte, men lydsignaturen er kjedelig. Et flott verktøy om man vil plukke istykker det man hører på / evt. for sjangre der lydsignaturen fungerer.

Gode målinger sier enormt mye om utstyr, men ikke alt som kan blir måles blir målt. Ikke alt som måles blir målt godt nok. Men velger man med omhu, basert kun på teknisk meritt, så skal man nå fram til en korrekt-ish lyd, uten for mye farging, og ved ethvert prispunkt finner man flere veier å gå som kommer tett opp mot det som er mulig. Vet man hva man hører etter, så er det helt åpenbart når man hører noe som ikke passer i lag, eller når et ledd i kjeden gjør noe feil. F.eks hørbar rør-signatur, eller høyttalere som ikke passer i et rom.

Det fins en fasit for hva som er god lyd, selv om man selv kan foretrekke farget lyd. Hvert enkelt ledd i en normal avspillingskjede kan måles og analyseres uten at man blander inn irrasjonelle følelser. Men det blir dessverre ikke gjort ofte nok, og bra nok siden det er så mange som bastant vet "hvordan" det skal gjøres, og gir faen i fasiten gitt av tallene.

---

Sist helg fikk jeg en overraskende lydmessig opplevelse. Stod vakt ved en branndør rett forran scenen i byens nye konsertsal; Enormt lydtrykk, som forventet. Så god lyd at jeg ble overrasket. Kombinasjonen av en stor sal bygd med ekstra fokus på god akustikk, godt utstyr, og flinke lydmenn gav virkelig god lydkvalitet selv når de gav på mer volum enn nødvendig.

Romakustikk har så enormt mye å si. Dessverre koster det mye om man skal gjøre noe med akustikken i et rom.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er enig i den. Er selv på jakt etter et par nye hodetelefoner til å supplere min Akg Q701 når jeg hører på mer elektronisk musikk. Er dog kjempefornøyd med K701 lyden. Jazz på k701 er magiskt, detaljene kommer utrolig godt frem. Jeg har flere ganger fått frysninger på ryggen :p Da jeg ikke er villig til å spytte inn 6k for hodetelefoner enda, så går jeg for en hodetelefon til musikk som passer en mer "farget" lyd, og AKGene til resten. Vil ikke hoppe på det "beste" med en gang, da litt av gleden er jo å bli overrasket på ny og på ny. På sikt blir det nok sikkert LCD-2 eller He-6 ++

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ble startet en real diskusjon her nå gitt. Bra med aktivitet her inne!

Men sitter litt fast på valget mellom DAC, har sikta meg inn på Hegel HD2 og Abrahamsen A-DAC. Begge virker som veldig gode DAC'er. HD2 koster nå dobbelt så mye men er den verdt det lydmessig?

Ser at Abrahamsen A-DAC har fått omtale om å ha litt pondus i mellomtonen. Som egentlig ikke virker så veldig appellerende.

Men er HD2 verdt pengene? Ser også at Abrahamsen ikke støtter 24-bit lyd. Vet ikke helt hvor stor forskjellen mellom 24 og 16-bit er(?), men HD2 virker fortsatt som den beste kanditat.

Noen forslag eller erfaringer med de to?

Lenke til kommentar

Har du vurdert Audio-GD? Kina-produsent som gir enormt med lydkvalitet for pengene, 1 års garanti, og har alt fra enkle, gode rimelige DAC-er til overdådig designede monstre.

Manglende støtte for 24bits sier litt om hva slags DAC-chip de har brukt.

Se på SNR og når modellen var ny når du ser etter DAC-er. Det skjer stadig forbedringer når det gjelder selve DAC-chippene, selv om det som skal til for å gjøre den analoge biten bra ikke beveger seg spesielt fort lenger.

Lenke til kommentar

Har du vurdert Audio-GD? Kina-produsent som gir enormt med lydkvalitet for pengene, 1 års garanti, og har alt fra enkle, gode rimelige DAC-er til overdådig designede monstre.

Manglende støtte for 24bits sier litt om hva slags DAC-chip de har brukt.

Se på SNR og når modellen var ny når du ser etter DAC-er. Det skjer stadig forbedringer når det gjelder selve DAC-chippene, selv om det som skal til for å gjøre den analoge biten bra ikke beveger seg spesielt fort lenger.

Audio-GD virket litt i overkant av jalla på utsiden. Så ikke ut til å være noen besparelser på innsiden. Men føler at knapper kommer til å ramle av. Og måtte endel opp i pris før de hadde modeller som gjør jobben. Blir jo nesten dobbel pris med alt av avgifter i tilegg.

Så etter jitter-målinger som du anbefalter og tror valget faller på Hegel HD2. Abrahamsen sin DAC virket ikke særlig god når man så litt nærmere på tallene.

Får heller leve med standard PC lydkort litt lenger. Men Audio-GD vriket som et godt alternativ, men fikk litt dårlig kvalitets inntrykk.

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Jeg nevnte ikke jitter, noe som de fleste DAC-er i din prisklasse har grei kontroll på.

Audio-GD burde leid inn en bedre fotograf til å ta produktbilder, og byttet lcd-en med en kvalitets-VFD, evt. hadd en av/på-bryter for displayet.

Jeg sitter her med en NFB3.1 forran meg. Bildene er ikke rettferdige; det er jo snakk om en herlig svart metallfrontmed børstet finish av beste sort. På-knappen er påkostet og god, de unødvendige knappene kjennes billige ut.

Landet vel på 2700,- med moms, noe som ikke er så ille, om man ser på hvilke alternativer man har med like god lydkvalitet til en helt annen pris.

Hvordan kom du fram til at du trengte noen av de dyrere modellene?

(Hegel HD2 ser jalla ut etter min mening. Er det en plastfront jeg ser? :/)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg nevnte ikke jitter, noe som de fleste DAC-er i din prisklasse har grei kontroll på.

Audio-GD burde leid inn en bedre fotograf til å ta produktbilder, og byttet lcd-en med en kvalitets-VFD, evt. hadd en av/på-bryter for displayet.

Jeg sitter her med en NFB3.1 forran meg. Bildene er ikke rettferdige; det er jo snakk om en herlig svart metallfrontmed børstet finish av beste sort. På-knappen er påkostet og god, de unødvendige knappene kjennes billige ut.

Landet vel på 2700,- med moms, noe som ikke er så ille, om man ser på hvilke alternativer man har med like god lydkvalitet til en helt annen pris.

Hvordan kom du fram til at du trengte noen av de dyrere modellene?

(Hegel HD2 ser jalla ut etter min mening. Er det en plastfront jeg ser? :/)

Trodde du mente jitter med SNR, er ikke så kjent med alt hi-fi enda. Er litt nybegynner men har god kontroll på det meste kjenner jeg.

De billigste modellene så rett å slett hjemmelagde ut :S

Men nå som du nevnte NFB3.1, fant jeg litt mere av det var ute etter. Trykte ikke på NFB3.1 siden den så rett og slett ut som en forsterker med den store trafoen.

NFB3.1, så faktisk veldig god ut. Viste ingen tegn på dårlig byggekvalitet som de andre og hadde både TOSLINK og USB inngang som gjør at jeg kan benytte av DAC'en til XBOX'en. Leste en test som satte den i veldig godt lys. Men så er det dette med å bestille fra en kinesisk nettside med ekstremt utdatert design.

Ender vel på rundt 2 750,00 i dagens dollar kurs, Med toll og moms.

Har du hatt kontakt med kundesupport? Og gjorde de en god jobb? Kjennes den ut til å være av kvalitet når du har den i hendene(?), Litt sånn Apple tilnærming her.

Ligger litt over budsjettet. Har ikke allverdens av inntekt. :p

EDIT: Hegel HD2 tror jeg faktisk har plastfront nå som jeg ser nærmere, men har jo ingen bevegelige deler som kan gå i stykker.

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Har ikke vært borti kundesupport. Men kommunikasjonen i rundt salget var grei, og selv om det var litt leveringstid siden den ikke var på lager, så gikk det greit unna fram til den stoppet i tollen og posten lot den ligge i godt over en uke før de sa ifra.

Vet at de har gode rutiner på testing av produkter, og at de tar seg tid til å gjøre den innvendige jobben skikkelig. De oppforderer jo nærmest til at man skal skru opp og bytte op-amper, dac-chipper osv på mange av produktene, og da sier det seg selv at man kan ikke være sløv med kvalitetskravene.

Har man den i hendene så kjennes den ut som kvalitet. Finishen på frontplaten, og kvaliteten på resten av kabinettet er god. Den er tung, nesten så man skulle tro at det var mer enn bare en DAC inni boksen.

Tollvesenet trodde *ikke* at det var elektronikk til 120$... så de går ihvertfall god for kvalitetsfølelsen. :tease:

De valgbare digitalfiltrene er forøvrig litt snedige. Går man ned til 96 khz, evt. 48/44.2 khz får man utnyttet mer av dac-en siden den takler større oppsampling da. (Noe enhver DAC kan gjøre i teorien, men så og si ingen gjør i praksis.)

SNR er forholdet imellom signal-støy.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Driver å leter etter ny integrert stereoforsterker som skal erstatte min Yamaha A-S700. Det eneste absolutte kravet jeg har, er digitale innganger. Prisklassen er i området rundt 10k, og alternativene så langt er:

• Primare I22 DAC
  • Peachtree Audio Nova
  • Hegel H70

Høyttalerene som skal drives er System Audio SA1550. Er det noen som har erfaringer med noen av de nevnte forsterkerene? Er det noen andre alternativer der ute som jeg burde vurdere?

Da er det avgjort, det ble Primare I22 DAC :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...