Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Ingen av transistorforsterkerene jeg testet mot min rørforsterker var bedre. Jeg har en rørforsterker med nypris litt over 6 lapper og testet utstyr opp til 10. Da testet jeg blandt annet Harman kardon (en ny og en gammel), Abrahamsen v2, Sony vræl og Onkyo.

 

Edit: jeg har forresten ingen personlig grunn til å sitte å forsvare Lp og rør. Jeg hadde muligheten til å beholde Abrahamsen eller HK, men gjorde det ikke fordi rørforsterkeren låt bedre. Jeg er heller ingen gammel kar med 20.000 lp plater fra min ungdom. Jeg har flere cd'r enn lp'r og et digitalt oppsett med dac som koster nesten like mye som vinylriggen.

Endret av magb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskusjon om LP plater vs digital har vi hatt ganske mange ganger siden denne trådem ble opretta! :whistle:

 

Jeg sitter med LP akuratt nå! Desverre er det ikke så ofte fordi jeg ikke har kjøpt min egen musikk på LP (Eminem, Dr.Dre osv), akuratt nå hører jeg på Michael Jackson, hehe.. :)

 

 

Edit: Det jeg liker med LP er at jeg føler bassen blir mer naturlig, og det blir mye mer dynamikk i sangene.

post-154306-0-36233900-1321620072_thumb.jpg

Endret av chri-ot
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vi som i vi som leser hifiblader.

 

Ville du valgt en Croswort med 1000hk eller en DB9 med kun 450hk.

På papiret er Crosworten en bedre bil.

 

Edit: For min del må du gjerne stole blindt på hva målinger sier deg, personlig så kan ikke en mikrofon og en PC fortelle meg hva god lyd er. Det er det bare jeg og mine ører som kan gjøre.

 

Hifi-blader er over det jevne fullt av piss. Det er nettopp det å bruke ørnee som redskap som har gjort at forskning har funnet fram til hva som betyr noe for opplevd lydkvalitet. Hi-fi-blader bruker ikke ørene, de bruker placebo. Det er to helt forskjellige ting.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønner vis ikke hva jeg mener.

Skal prøve å forklare det enkelt.

Det er ingen som kan fortelle deg om noe er god lyd eller ikke.

Akkurat som om noen ikke kan si at dette er ett bra album eller ett dårlig album.

Det er du som bestemmer!

Jeg leste hifiblader mye før, men ikke for å vite hva som var bra og dårlig. Men for å få en lite smak av hvordan lyden fra diverse komponentene er. (Altså leste ordentlige blader, ikke som lyd og bildet som gir terningkast osv)

Jeg kunne ikke kjøpt feks høyttalere eller forsterker uhørt, for det er jo tross alt bare jeg som vet hva jeg syns er god lyd. Ikke journalisten i ett hifiblad eller en mikrofon og en PC, men de kan hjelpe meg å finne de produktene som egner seg for det jeg ser på som god lyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønner vis ikke hva jeg mener.

Skal prøve å forklare det enkelt.

Det er ingen som kan fortelle deg om noe er god lyd eller ikke.

Akkurat som om noen ikke kan si at dette er ett bra album eller ett dårlig album.

Det er du som bestemmer!

Jeg leste hifiblader mye før, men ikke for å vite hva som var bra og dårlig. Men for å få en lite smak av hvordan lyden fra diverse komponentene er. (Altså leste ordentlige blader, ikke som lyd og bildet som gir terningkast osv)

Jeg kunne ikke kjøpt feks høyttalere eller forsterker uhørt, for det er jo tross alt bare jeg som vet hva jeg syns er god lyd. Ikke journalisten i ett hifiblad eller en mikrofon og en PC, men de kan hjelpe meg å finne de produktene som egner seg for det jeg ser på som god lyd.

 

Det er bare det at folk er veldig veldig samstemte i hva som er bra lyd. Hvorfor skulle de ikke være det? Det er akkurat som bra bildekvalitet, eller teknisk bra grafikk i ett spill for den saks skyld. Folk merker det, og folk er enige (forutsatt at det blindtestes)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er riktig.

Men når man kjøper "hifi" så har man jo bra lyd, men man har også litt egne preferanser. Noe som også gjelder de andre eksemplene dine.

Personlig er jeg glad i en varm bass som ikke er for fremtredende, mens andre skal mose inn så mange subber til klarer til sitt CV anlegg.

Det kommer også veldig an på musikken man skal høre på anlegget.

Små stativhøyttalere som egner seg til rolig jazz eller klassisk er ikke veldig bra til feks hiphop eller metall.

Lenke til kommentar

Folk er da så langt unna samstemte som mulig når vi snakker om lyd. Hvordan forklarer du at noen av de mest kjøpte høyttalermerkene i verden låter totalt forskjellig?

 

Ta Klipsch og Bowers & Wilkins for eksempel, veldig forskjellig lyd, og mange B&w kunne ikke levd med Klipsch og motsatt.

 

Du skriver mye bra på forumet her Atw, men når det kommer du hifi så virker det for meg som du har generellt manglende erfaring.

Lenke til kommentar

Folk er da så langt unna samstemte som mulig når vi snakker om lyd. Hvordan forklarer du at noen av de mest kjøpte høyttalermerkene i verden låter totalt forskjellig?

 

Ta Klipsch og Bowers & Wilkins for eksempel, veldig forskjellig lyd, og mange B&w kunne ikke levd med Klipsch og motsatt.

 

Du skriver mye bra på forumet her Atw, men når det kommer du hifi så virker det for meg som du har generellt manglende erfaring.

 

Nei, folk er faktisk veldig samstemt. Bare se på forskningen som er gjort innen område. Det er dog riktig at folk er litt forskjellig når det gjelder å vekte dårligere lyd. Altså, folk er enig om hva som er best, men ikke nødvendigvis enig i hvilken feil de vil ha på lyden om de må velge noe som ikke er spesielt bra.

 

Ellers får du tro hva du vil om min erfaring, om du ikke stoler på den, så oppfordrer jeg deg til å se litt i litteraturen hva som finnes. Floyd Toole har vel gort endel på det som ligger ute på nett tror jeg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke lese om lyd når jeg kan høre =)

 

Så du mener det er feil på høyttalere og forsterkere til titalls tusen frodi de låter forskjellig? Eller er de konstruert til låte slik fordi noen forteekker den lyden, mens andre fortekker en annen? Eller er det rett og slett slik hovedpersonene bak merket mener dette er perfekt lyd, men hovedpersonene bak ett annet merke har en annen mening om hva perfekt lyd er?

 

Kan det ikke være mulig at noen foretrekker en type farging av lyden, mens andre fortekker en annen, uten at dette skal kalles en feil? Jeg vil påstå at det ikke er noe feil med lyden til B&w 800d og Klipsch k-horn selv om de låter forskjellig, begge koster rundt 150.000 kr.

 

Men nå tror jeg at jeg trekker meg tilbake og hører på litt vinyl via rørforsterkeren min, gjennom mine Klipsch rb75 som sikkert har en frekvensrespons som på ett eller annen papir virker helt forferdelig. :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønner vis ikke hva jeg mener.

Skal prøve å forklare det enkelt.

Det er ingen som kan fortelle deg om noe er god lyd eller ikke.

Akkurat som om noen ikke kan si at dette er ett bra album eller ett dårlig album.

Det er du som bestemmer!

Jeg leste hifiblader mye før, men ikke for å vite hva som var bra og dårlig. Men for å få en lite smak av hvordan lyden fra diverse komponentene er. (Altså leste ordentlige blader, ikke som lyd og bildet som gir terningkast osv)

Jeg kunne ikke kjøpt feks høyttalere eller forsterker uhørt, for det er jo tross alt bare jeg som vet hva jeg syns er god lyd. Ikke journalisten i ett hifiblad eller en mikrofon og en PC, men de kan hjelpe meg å finne de produktene som egner seg for det jeg ser på som god lyd.

Om du tar utgangspunkt i hifiblader og hører på noe av den hestemøkka de skuffer ut, så mister du nok all troverdighet her.

 

Det er mye i oppfattelsen god lyd som det ikke finnes noe fasitsvar i.

 

Hifiblader derimot skriver kun det produsentene tjener mest penger på. Piss som at det er stor forskjell på like tykke kobberkabler etc.

Lenke til kommentar

Du må jo lese hva jeg skriver.

Jeg leste de for å få en pekepinn på ting og tang.

Jeg har jo skrevet gang på gang at det er ørene som bestemmer.

Bladene gir ikke en pekepinn på hva som låter best, de gir en pekepinn på hvilken produsent som betaler dem mest/gir dem flest goder.

 

Ikke bruk det som referanse om du har planer om å bli tatt seriøst.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt noe om at de gir en pekepinn på hva som er best/bra kontra dårlig, men hvordan det låter.

Beskrivelsen av lyden.

Personlig ser jeg ikke problemet med å lese hifiblader, når ble det så fy fy?!

Det er ikke som om jeg ser på det som noe oppslagsverk, det er jo ren underholdning å lese om produkter man syns virker spennende. De bladene jeg leste hadde også mye gode bilder av produktene.

Det at du mener den industrien er korrupt skal du få lov til å mene. Personlig har jeg min tvil da det ikke er selvsagt at flere produkter fra samme produsent for god omtale. Det er hvert fall ikke min erfaring.

Skal sies at jeg ikke har tatt i ett nytt hifiblad på sikkert 5 år.

 

Edit: Syns det er litt rart at jeg som gang på gang sier at du må la ørene dine bestemme om lyden er bra eller dårlig er lite troverdig. Mens han som mener du kan lese ut i fra tall og grafer om lyden er god har du ikke noe problemer med?!

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt noe om at de gir en pekepinn på hva som er best/bra kontra dårlig, men hvordan det låter.

Beskrivelsen av lyden.

Personlig ser jeg ikke problemet med å lese hifiblader, når ble det så fy fy?!

Det er ikke som om jeg ser på det som noe oppslagsverk, det er jo ren underholdning å lese om produkter man syns virker spennende. De bladene jeg leste hadde også mye gode bilder av produktene.

Det at du mener den industrien er korrupt skal du få lov til å mene. Personlig har jeg min tvil da det ikke er selvsagt at flere produkter fra samme produsent for god omtale. Det er hvert fall ikke min erfaring.

Skal sies at jeg ikke har tatt i ett nytt hifiblad på sikkert 5 år.

 

Edit: Syns det er litt rart at jeg som gang på gang sier at du må la ørene dine bestemme om lyden er bra eller dårlig er lite troverdig. Mens han som mener du kan lese ut i fra tall og grafer om lyden er god har du ikke noe problemer med?!

 

Det ble fyfy, fordi hifi-blader i det store og det hele, til tross for at de later som neo annet. Ikke vet hva de snakker om, og ikke tester utstyr ordentlig. Testene er misledene og tar vekk fokus på faktisk god lyd hos leverandørene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...