Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Why? Du kan jo ikke høre forskjell fra en god MP3 (vbr og høy nok bitrate) og flac, samme med AAC, samme med VORBIS(! ikke ogg, ogg er en container.)

 

Men jeg vet du hører forskjell på CD og LP, (i CD's favør) så hvorfor du setter linja til lossless når musikken er digital, men godtar aldrende og dårlig lyd fra en LP er litt merkelig.

 

 

Tips, bruk foobar2000 sin ABX test, gjerne alene, og uten å gi ut resultatene, fordi du mest trolig blir litt skuffet over hvor dårlige ører du har.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Why? Du kan jo ikke høre forskjell fra en god MP3 (vbr og høy nok bitrate) og flac, samme med AAC, samme med VORBIS(! ikke ogg, ogg er en container.)

 

Men jeg vet du hører forskjell på CD og LP, (i CD's favør) så hvorfor du setter linja til lossless når musikken er digital, men godtar aldrende og dårlig lyd fra en LP er litt merkelig.

 

 

Tips, bruk foobar2000 sin ABX test, gjerne alene, og uten å gi ut resultatene, fordi du mest trolig blir litt skuffet over hvor dårlige ører du har.

 

Hører du ikke forskjell på MP3 og FLAC trenger du nye høyttalere.

 

EDIT: LP er et supert valg, hørte på million set-upen på Horten Hi-Fi Messe. Må si at når de spilte fra LP hørtes det best ut. LP spilleren så dog ut til å koste like mye som en bil(som den mest sannsynelig gjorde).

Endret av hursay
Lenke til kommentar

"Hører du ikke forskjell på MP3 og FLAC trenger du nye høyttalere."

 

Troll much?

 

Bevis at du hører forskjell da, vi sier FLAC vs. MP3 V0, eller v2? de som blir mest brukt.

 

I noen tilfeller er jeg veldig sikker på at jeg hører forskjell fra 256 kbps MP3 og 1000 kbps M4A (Apple Lossless). Det er ikke i alle sanger jeg merker forskjell, men i noen lyse partier i noen sanger er det merkbart. Gjerne cymbaler eller hvis vokalisten har en spiss "s"-lyd i stemmen.

Lenke til kommentar

"Hører du ikke forskjell på MP3 og FLAC trenger du nye høyttalere."

 

Troll much?

 

Bevis at du hører forskjell da, vi sier FLAC vs. MP3 V0, eller v2? de som blir mest brukt.

 

Jeg ser ikke hvordan det beviser noe som helst. Og MP3 ble jeg skremt bort fra for en god stund siden. Har ikke noe MP3 her nei. Kjører Apple lossless og Spotify på Iphone. Og FLAC og Spotify på PCen.

Lenke til kommentar

Why? Du kan jo ikke høre forskjell fra en god MP3 (vbr og høy nok bitrate) og flac, samme med AAC, samme med VORBIS(! ikke ogg, ogg er en container.)

 

Men jeg vet du hører forskjell på CD og LP, (i CD's favør) så hvorfor du setter linja til lossless når musikken er digital, men godtar aldrende og dårlig lyd fra en LP er litt merkelig.

 

 

Tips, bruk foobar2000 sin ABX test, gjerne alene, og uten å gi ut resultatene, fordi du mest trolig blir litt skuffet over hvor dårlige ører du har.

 

Hører du ikke forskjell på MP3 og FLAC trenger du nye høyttalere.

 

EDIT: LP er et supert valg, hørte på million set-upen på Horten Hi-Fi Messe. Må si at når de spilte fra LP hørtes det best ut. LP spilleren så dog ut til å koste like mye som en bil(som den mest sannsynelig gjorde).

 

LP gir dårligere lyd enn mp3 i de aller aller fleste tilfeller. (med tilsvarende mastring)

 

AtW

Lenke til kommentar

Why? Du kan jo ikke høre forskjell fra en god MP3 (vbr og høy nok bitrate) og flac, samme med AAC, samme med VORBIS(! ikke ogg, ogg er en container.)

 

Men jeg vet du hører forskjell på CD og LP, (i CD's favør) så hvorfor du setter linja til lossless når musikken er digital, men godtar aldrende og dårlig lyd fra en LP er litt merkelig.

 

 

Tips, bruk foobar2000 sin ABX test, gjerne alene, og uten å gi ut resultatene, fordi du mest trolig blir litt skuffet over hvor dårlige ører du har.

 

Hører du ikke forskjell på MP3 og FLAC trenger du nye høyttalere.

 

EDIT: LP er et supert valg, hørte på million set-upen på Horten Hi-Fi Messe. Må si at når de spilte fra LP hørtes det best ut. LP spilleren så dog ut til å koste like mye som en bil(som den mest sannsynelig gjorde).

 

LP gir dårligere lyd enn mp3 i de aller aller fleste tilfeller. (med tilsvarende mastring)

 

AtW

 

Syntes nå at det hørtes riktig bra ut. Var litt støy men er jo litt av sjarmen. Men med en platespiller som ikke koster like mye som en bil så er nok FLAC/CD et mye bedre alternativ.

 

BTW: Tekniske spesifikasjoner er ikke alt ;)

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Lp knuser både cd og mp3 i mange tilfeller. Spørsmålet blir om den ekstra støyen er verdt det.

 

Edit: er det så ofte lp har samme master som cd (mp3) da?

 

På hvilken måte? LP er dårligere på alle de relevante tekniske parametrene.

 

AtW

Hvordan måler man tekniske parametere på analog lyd vs digital?

 

Ellers så kan det uansett være samme for meg hva spesifikasjonene sier, det er hva jeg hører som betyr noe. Her hos meg låter Lp bedre i mange tilefeller. Vanskelig å forklare hva som låter bedre bortsett ifra bedre opplevd dynamikk, men instrumenter låter "rundere" og mer virkelig.

 

Kan også legge til at ingen transistor forsterker jeg har testet så langt låter bedre enn min rørforsterker som sikkert er mye dårligere på papiret :cool::!:

 

Edit: det er muligens analoge innspillinger som skiller seg ut mest, men også da sikkert noe digital pga ulik mastering blandt annet.

 

Litt lesestoff: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13142.0.html

Endret av magb
Lenke til kommentar

Lp knuser både cd og mp3 i mange tilfeller. Spørsmålet blir om den ekstra støyen er verdt det.

 

Edit: er det så ofte lp har samme master som cd (mp3) da?

 

På hvilken måte? LP er dårligere på alle de relevante tekniske parametrene.

 

AtW

Hvordan måler man tekniske parametere på analog lyd vs digital?

 

Ellers så kan det uansett være samme for meg hva spesifikasjonene sier, det er hva jeg hører som betyr noe. Her hos meg låter Lp bedre i mange tilefeller. Vanskelig å forklare hva som låter bedre bortsett ifra bedre opplevd dynamikk, men instrumenter låter "rundere" og mer virkelig.

 

Kan også legge til at ingen transistor forsterker jeg har testet så langt låter bedre enn min rørforsterker som sikkert er mye dårligere på papiret :cool::!:

 

Edit: det er muligens analoge innspillinger som skiller seg ut mest, men også da sikkert noe digital pga ulik mastering blandt annet.

 

Litt lesestoff: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13142.0.html

 

Lyden du spiller av er jo analog i begge tilfeller, ut fra DACen så gir CD vesentlig bedre dynamikk, man slipper ujevn oppførsel i høyere frekvenser, og man slipper å ta hensyn til volumet i den andre kanalen. I tillegg er det ikke klikking, eller problemer med hastighetsforskjeller. Hva er fordelen med LP?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er fordelen med LP?

 

AtW

Lyden

 

På samme måte som enn Pentium 3 er bedre enn en iCore i7, selv om alle benchmarks viser noe annet?

 

AtW

Lyd tar vi inn via øret, så jeg lar de bestemme, ikke hva tall på ett papir sier.

 

Edit: Leste en artikkel om dette for en stund tilbake. Da transistor forsterkere begynte å komme på markedet. På den tiden brukte man primært målinger for å si om en forsterker var god eller ikke. Dette var jo da rørforsterkere var vanlig som har veldig mye forvrenging, noe transistor forsterkere ikke har. Da i følge målingene var jo per def alle transistor forsterkere bedre enn rør forsterkere. Dette helt til man satte seg ned for å faktisk høre på musikk.

Dette er grunnen til at vi ikke ser så mye målinger når det kommer til testing av forsterkere lengre.

Endret av PatSharpX
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig, Hvis lyden via lp høres bedre ut så er den det for meg.

 

Dynamikk er ett av punktene som oppleves bedre på lp her hos meg, og en slags virklighetsnær 3d effekt i lyden. Sa er det også all driten med knitring, vedlikehold, pris osv osv som trekker ned.

 

Nå er heller ikke lp bedre på alle plater, men muuikken jeg hører mye på er etter min menig flere hakk bedre på lp. (Dire straits, pink floyd, og div mindre kjente)

 

Lyd kan du rett og slett ikke måle på papiret. Tar igjen opp eksempelet rørforsterkere.

Jeg sier ikke at rør alltid er bedre enn transistor, men det finnes hundrevis av rørforsterkere som er dårligere på papiret enn hundrevis av transistorforsterkere men likevel låter bedre. Og det finnes også rørforsterkere som måler dårligere og faktiskt er dårligere også. Sikkert godt mulig Flimzes sin Technics (kl A? :D) låter bedre enn min rørforsterker, men min rørforsterker knuser mye annet fra transistor gruppen selv om den måler dårligere.

Endret av magb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lyd tar vi inn via øret, så jeg lar de bestemme, ikke hva tall på ett papir sier.

 

Edit: Leste en artikkel om dette for en stund tilbake. Da transistor forsterkere begynte å komme på markedet. På den tiden brukte man primært målinger for å si om en forsterker var god eller ikke. Dette var jo da rørforsterkere var vanlig som har veldig mye forvrenging, noe transistor forsterkere ikke har. Da i følge målingene var jo per def alle transistor forsterkere bedre enn rør forsterkere. Dette helt til man satte seg ned for å faktisk høre på musikk.

Dette er grunnen til at vi ikke ser så mye målinger når det kommer til testing av forsterkere lengre.

 

Hvem er "vi" som ikke hører så mye på målinger? Profesjonelt utførte lyttetester (altså blindtester), viser at tekniske spesifikasjoner i svært stor grad korrelerer med det som høres som bra lyd Om du mener "vi" som i ikke-fagfolk, så er det kanskje mer rett. LP er ikke utelatt fra dette, lyd er ikke magi, tekiske specs har mye å si, transistorforsterkere ER bedre enn rør, ihvertfall til tilsvarende pris. Det er forøvrig veldig få parametre på en CD, hva mener du ikke er godt nok? Sampling raten, eller bitraten, feilretting, eller DAC?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Lyd tar vi inn via øret, så jeg lar de bestemme, ikke hva tall på ett papir sier.

 

Edit: Leste en artikkel om dette for en stund tilbake. Da transistor forsterkere begynte å komme på markedet. På den tiden brukte man primært målinger for å si om en forsterker var god eller ikke. Dette var jo da rørforsterkere var vanlig som har veldig mye forvrenging, noe transistor forsterkere ikke har. Da i følge målingene var jo per def alle transistor forsterkere bedre enn rør forsterkere. Dette helt til man satte seg ned for å faktisk høre på musikk.

Dette er grunnen til at vi ikke ser så mye målinger når det kommer til testing av forsterkere lengre.

 

Hvem er "vi" som ikke hører så mye på målinger? Profesjonelt utførte lyttetester (altså blindtester), viser at tekniske spesifikasjoner i svært stor grad korrelerer med det som høres som bra lyd Om du mener "vi" som i ikke-fagfolk, så er det kanskje mer rett.

 

AtW

Vi som i vi som leser hifiblader.

 

Ville du valgt en Croswort med 1000hk eller en DB9 med kun 450hk.

På papiret er Crosworten en bedre bil.

 

Edit: For min del må du gjerne stole blindt på hva målinger sier deg, personlig så kan ikke en mikrofon og en PC fortelle meg hva god lyd er. Det er det bare jeg og mine ører som kan gjøre.

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...