Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-83883

Lite spørsmål. Har per i dag pcen som primær lydkilde. Har den koblet til en dac, og dacen er koblet til en hodetelefonforsterker og den vanlige stereoforsterkeren via rca-splitter. Lurer litt på om jeg skal ha meg en til hodetelefonforsterker. Hvordan er det å splitte lydsignalet ut i tre deler? skal såklart kun høre på en plass om gangen...

 

Har noenlunde samme oppsett her i stua. PC er primærkilde for lyd (og bilde). Fra DAC sender jeg alt til forsterkeren. Hodetelefonforsterkeren har jeg koblet til tape loopen. Hvis du har tape loops på din forsterker kan du jo ha den ene hodetelefonforsterkern der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Hva er det dere spiller av fra PCene deres? Er det Spotify og mp3 primært eller?

 

Bruker den som mediasenter (XBMC). Spiller av film og tv-serier. All musikken er i FLAC. Jeg kjøper fortsatt en del plater som jeg ripper til FLAC, men ikke like mye som før.

Lenke til kommentar

Jeg har også en PC koblet til anlegget, brukes stort sett bare til Spotify/youtube/wimp på vors. Også til filmer da. Men hører ikke "vanlig" musikk fra den.

Er det bare jeg som fortsatt kjøper musikk på CD/LP?

 

Skal gå over til FLAC og CD'er, Spotify høres rett og slett skralt ut. Så blir å laste ned FLAC, og kjøpe CDer når jeg skal ha noe som ikke er så populært.

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD.

Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt.

Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget.

 

At spotify høres skralt ut har ikke så mye med sannheten å gjøre om du bruker premium og high quality. Det har vært opptil flere blindtester på dette som viser at 320 ogg og flac ikke er mulig å skille fra hverandre.

Lenke til kommentar

Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD.

Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt.

Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget.

 

At spotify høres skralt ut har ikke så mye med sannheten å gjøre om du bruker premium og high quality. Det har vært opptil flere blindtester på dette som viser at 320 ogg og flac ikke er mulig å skille fra hverandre.

 

Syntes at bassen mister litt fylde og symbaler høres korte og utsmørte ut på Spotify, FLAC har ingen slike problemer.

 

EDIT: Blindtester kan være litt misvisende hvis man er vant til noe med en helt annen lydkarakter enn det som blir benyttet i blindtesten.

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Lite spørsmål. Har per i dag pcen som primær lydkilde. Har den koblet til en dac, og dacen er koblet til en hodetelefonforsterker og den vanlige stereoforsterkeren via rca-splitter. Lurer litt på om jeg skal ha meg en til hodetelefonforsterker. Hvordan er det å splitte lydsignalet ut i tre deler? skal såklart kun høre på en plass om gangen...

 

Har noenlunde samme oppsett her i stua. PC er primærkilde for lyd (og bilde). Fra DAC sender jeg alt til forsterkeren. Hodetelefonforsterkeren har jeg koblet til tape loopen. Hvis du har tape loops på din forsterker kan du jo ha den ene hodetelefonforsterkern der.

Forsterkeren står i et annet rom med rca kabler gjennom en vegg. Slik at hodetelefonforsterkeren, dacen og pcen er samlet. Må i såfall kjøpe en 3veis rca splitter vil jeg tro. Mister man noe signal ved å splitte såpass mye?

Lenke til kommentar

Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD.

Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt.

Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget.

Det er vel en forskjell på papiret, den FLACen jeg har holder vel rundt 800kbps, mens en CD er vel 1200kbps om jeg ikke husker feil. Men man hører det ikke.

 

Nå har ikke jeg "lyttet" mye på spotify, men har jo hørt en del mp3 anlegget mitt og jeg syns at lyden fort kan bli litt tam, litt som hursay er inne på.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD.

Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt.

Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget.

 

At spotify høres skralt ut har ikke så mye med sannheten å gjøre om du bruker premium og high quality. Det har vært opptil flere blindtester på dette som viser at 320 ogg og flac ikke er mulig å skille fra hverandre.

 

Syntes at bassen mister litt fylde og symbaler høres korte og utsmørte ut på Spotify, FLAC har ingen slike problemer.

 

EDIT: Blindtester kan være litt misvisende hvis man er vant til noe med en helt annen lydkarakter enn det som blir benyttet i blindtesten.

Om du ikke kan høre forskjell så ser jeg ikke argumentet, selv om lydkarakteren er annerledes fra hva du er vandt til, så vil du fortsatt kunne skille to sanger med forskjellig kvalitet - sett at forskjellen er stor nok til å være merkbar, noe ogg 320 vs flac har vist seg opp til flere ganger å ikke være. Igjen, det høres ut som om du glemte å skru på high quality.

 

Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD.

Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt.

Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget.

Det er vel en forskjell på papiret, den FLACen jeg har holder vel rundt 800kbps, mens en CD er vel 1200kbps om jeg ikke husker feil. Men man hører det ikke.

Nei det er ingen forskjell, det er hele poenget med flac, det er Lossless.

Forskjellen i bitrate ligger i komprimert vs ukomprimert musikk, på samme måte som en fil pakket ned i winrar kan være mindre enn når den ikke er pakket ned, men når du pakker den opp igjen er den identisk med originalfilen.

Lenke til kommentar

Hi quality er krysset av på. Er ikke store forskjellen men forventer en større endring så fort DAC kommer inn i hus, så "skralt" er litt tungt å ta i. Dårlig sagt fra min side.

 

Men er forskjell på Spotify og FLAC, når jeg spiller de av ed siden av hverandre merker jeg at det blir litt mere fylde i lyden, ikke utsmørt/kort symbal, og bedre lydkvalitet over det hele.

 

Når man nærmer seg litt mere innpå jazz og slikt så merkes det mye lettere.

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Du har sikkert rett i at det er forskjeller, ville bare frem til at de er små =)

 

Spiller du forresten av på nøyaktig sammme måte? Samme pc, samme hz og bit? ikke regulert volum digitalt på noen måte osv?

Men du har rett, forskjellene fra i mellom FLAC og Spotify er små, men merkbare.

 

 

Og jeg har ikke endret på noen knapper eller brytere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...