Gjest medlem-83883 Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Lite spørsmål. Har per i dag pcen som primær lydkilde. Har den koblet til en dac, og dacen er koblet til en hodetelefonforsterker og den vanlige stereoforsterkeren via rca-splitter. Lurer litt på om jeg skal ha meg en til hodetelefonforsterker. Hvordan er det å splitte lydsignalet ut i tre deler? skal såklart kun høre på en plass om gangen... Har noenlunde samme oppsett her i stua. PC er primærkilde for lyd (og bilde). Fra DAC sender jeg alt til forsterkeren. Hodetelefonforsterkeren har jeg koblet til tape loopen. Hvis du har tape loops på din forsterker kan du jo ha den ene hodetelefonforsterkern der. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hva er det dere spiller av fra PCene deres? Er det Spotify og mp3 primært eller? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 For min del har det vært filmer (avtagende nå som blu-ray prisen er såpass lav), serier (prøver å kjøpe seriene når de kommer ut på blu-ray) og spotify/youtube Men nå håper jeg at Boxee boxen skal ta over dette. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg har også en PC koblet til anlegget, brukes stort sett bare til Spotify/youtube/wimp på vors. Også til filmer da. Men hører ikke "vanlig" musikk fra den. Er det bare jeg som fortsatt kjøper musikk på CD/LP? Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hva er det dere spiller av fra PCene deres? Er det Spotify og mp3 primært eller? Jeg har lagt alle MP3-filene inn på Spotify. Så jeg har blanding av sanger fra Spotify og MP3-filer. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hva er det dere spiller av fra PCene deres? Er det Spotify og mp3 primært eller? Bruker den som mediasenter (XBMC). Spiller av film og tv-serier. All musikken er i FLAC. Jeg kjøper fortsatt en del plater som jeg ripper til FLAC, men ikke like mye som før. Lenke til kommentar
hursay Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Jeg har også en PC koblet til anlegget, brukes stort sett bare til Spotify/youtube/wimp på vors. Også til filmer da. Men hører ikke "vanlig" musikk fra den. Er det bare jeg som fortsatt kjøper musikk på CD/LP? Skal gå over til FLAC og CD'er, Spotify høres rett og slett skralt ut. Så blir å laste ned FLAC, og kjøpe CDer når jeg skal ha noe som ikke er så populært. Endret 17. november 2011 av hursay Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD. Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD. Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt. Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget. At spotify høres skralt ut har ikke så mye med sannheten å gjøre om du bruker premium og high quality. Det har vært opptil flere blindtester på dette som viser at 320 ogg og flac ikke er mulig å skille fra hverandre. Lenke til kommentar
magb Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg bruker mye spotify Premium og synes det er vanskelig å høre forskjell på dette, Flac og cd. Dette på et anlegg til 20 lapper. Spotify og Windows volum på maks med 44.1 kHz 16bit ut via spdif til Dac. Lenke til kommentar
hursay Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD. Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt. Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget. At spotify høres skralt ut har ikke så mye med sannheten å gjøre om du bruker premium og high quality. Det har vært opptil flere blindtester på dette som viser at 320 ogg og flac ikke er mulig å skille fra hverandre. Syntes at bassen mister litt fylde og symbaler høres korte og utsmørte ut på Spotify, FLAC har ingen slike problemer. EDIT: Blindtester kan være litt misvisende hvis man er vant til noe med en helt annen lydkarakter enn det som blir benyttet i blindtesten. Endret 17. november 2011 av hursay Lenke til kommentar
Teac Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Lite spørsmål. Har per i dag pcen som primær lydkilde. Har den koblet til en dac, og dacen er koblet til en hodetelefonforsterker og den vanlige stereoforsterkeren via rca-splitter. Lurer litt på om jeg skal ha meg en til hodetelefonforsterker. Hvordan er det å splitte lydsignalet ut i tre deler? skal såklart kun høre på en plass om gangen... Har noenlunde samme oppsett her i stua. PC er primærkilde for lyd (og bilde). Fra DAC sender jeg alt til forsterkeren. Hodetelefonforsterkeren har jeg koblet til tape loopen. Hvis du har tape loops på din forsterker kan du jo ha den ene hodetelefonforsterkern der. Forsterkeren står i et annet rom med rca kabler gjennom en vegg. Slik at hodetelefonforsterkeren, dacen og pcen er samlet. Må i såfall kjøpe en 3veis rca splitter vil jeg tro. Mister man noe signal ved å splitte såpass mye? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD. Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt. Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget. Det er vel en forskjell på papiret, den FLACen jeg har holder vel rundt 800kbps, mens en CD er vel 1200kbps om jeg ikke husker feil. Men man hører det ikke. Nå har ikke jeg "lyttet" mye på spotify, men har jo hørt en del mp3 anlegget mitt og jeg syns at lyden fort kan bli litt tam, litt som hursay er inne på. Endret 17. november 2011 av PatSharpX Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD. Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt. Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget. At spotify høres skralt ut har ikke så mye med sannheten å gjøre om du bruker premium og high quality. Det har vært opptil flere blindtester på dette som viser at 320 ogg og flac ikke er mulig å skille fra hverandre. Syntes at bassen mister litt fylde og symbaler høres korte og utsmørte ut på Spotify, FLAC har ingen slike problemer. EDIT: Blindtester kan være litt misvisende hvis man er vant til noe med en helt annen lydkarakter enn det som blir benyttet i blindtesten. Om du ikke kan høre forskjell så ser jeg ikke argumentet, selv om lydkarakteren er annerledes fra hva du er vandt til, så vil du fortsatt kunne skille to sanger med forskjellig kvalitet - sett at forskjellen er stor nok til å være merkbar, noe ogg 320 vs flac har vist seg opp til flere ganger å ikke være. Igjen, det høres ut som om du glemte å skru på high quality. Har noe FLAC jeg også, fin lyd det. Hører ikke forskjell fra CD. Ellers handler jeg en del cder hos play.com er jo så rimelig og er gratis frakt. Det er ikke forskjell fra CD, det er litt av poenget. Det er vel en forskjell på papiret, den FLACen jeg har holder vel rundt 800kbps, mens en CD er vel 1200kbps om jeg ikke husker feil. Men man hører det ikke. Nei det er ingen forskjell, det er hele poenget med flac, det er Lossless. Forskjellen i bitrate ligger i komprimert vs ukomprimert musikk, på samme måte som en fil pakket ned i winrar kan være mindre enn når den ikke er pakket ned, men når du pakker den opp igjen er den identisk med originalfilen. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Oki, var ikke klar over det. Så de leses av avspilleren rett ut av komprimeringsfilen? Endret 17. november 2011 av PatSharpX Lenke til kommentar
magb Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Spotify er også ogg, og ikke mp3, uten at det sier meg noe så skal det være bedre enn mp3 med samme bitrate Lenke til kommentar
hursay Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Hi quality er krysset av på. Er ikke store forskjellen men forventer en større endring så fort DAC kommer inn i hus, så "skralt" er litt tungt å ta i. Dårlig sagt fra min side. Men er forskjell på Spotify og FLAC, når jeg spiller de av ed siden av hverandre merker jeg at det blir litt mere fylde i lyden, ikke utsmørt/kort symbal, og bedre lydkvalitet over det hele. Når man nærmer seg litt mere innpå jazz og slikt så merkes det mye lettere. Endret 17. november 2011 av hursay Lenke til kommentar
magb Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Du har sikkert rett i at det er forskjeller, ville bare frem til at de er små =) Spiller du forresten av på nøyaktig sammme måte? Samme pc, samme hz og bit? ikke regulert volum digitalt på noen måte osv? Lenke til kommentar
hursay Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Du har sikkert rett i at det er forskjeller, ville bare frem til at de er små =) Spiller du forresten av på nøyaktig sammme måte? Samme pc, samme hz og bit? ikke regulert volum digitalt på noen måte osv? Men du har rett, forskjellene fra i mellom FLAC og Spotify er små, men merkbare. Og jeg har ikke endret på noen knapper eller brytere. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Her i huset er det kun FLAC/Apple Lossless og LP. CD og MP3 er fy-fy hos meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå