Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nice, men har du prøvd å vinkle høyttalerne litt mer mot lytteposisjon? Kan ikke skjønne annet enn at lyden blir litt skarpt med hornet så nærme sideveggen =)

 

Nå har du forresten ikke plass til rf7 i bredden :p

 

Som du ser så er det knapt med plass langs rekka nå. Jeg skal kjøpe meg en ny IKEA-TV-benk før jeg får RF-7 i hus. Det er heller ikke nok plass til å kunne vinkle høyttalerne for øyeblikket, og det merker jeg ganske godt. Den mørkeste bassen bærer veldig bra til lytteposisjon, men når det går opp noen Hz merker jeg godt at bassen nærmest blir borte.

Lenke til kommentar

Nice, men har du prøvd å vinkle høyttalerne litt mer mot lytteposisjon? Kan ikke skjønne annet enn at lyden blir litt skarpt med hornet så nærme sideveggen =)

 

Nå har du forresten ikke plass til rf7 i bredden :p

 

Som du ser så er det knapt med plass langs rekka nå. Jeg skal kjøpe meg en ny IKEA-TV-benk før jeg får RF-7 i hus. Det er heller ikke nok plass til å kunne vinkle høyttalerne for øyeblikket, og det merker jeg ganske godt. Den mørkeste bassen bærer veldig bra til lytteposisjon, men når det går opp noen Hz merker jeg godt at bassen nærmest blir borte.

 

Det hjelper ikke å vinkle høyttalere når bassen forsvinner, dette er romnoder, og avhengig av bassenes plassering og rommets dimensjoner, vinkelen er irrelevant. Ikke ser jeg helt hvorfor det skulle bli mindre skarpt å vinkle horn mot lytteposisjonen heller? De er jo ganske direksjonelle?

 

AtW

Lenke til kommentar

Mine rb75 låter faktiskt litt mindre skarpt i de aller aller høyeste frekvensene, typiske s-lyder når jeg vinkler de og like viktig bruker en viss avstand mellom dem.

 

Men! i Muntys oppsett er jeg rimelig sikker på at allt som spilles av hornet blir kraftig forsterket av førstrefleksjon fra sideveggene når høyttalerne står så nærme. Blir dette for dominerende kan det jo også ha en dempende effekt på bassen ved at den rett og slett bli overdøvet. Litt større avstand fra veggene og vinkling av høyttalerne vil gjøre at mindre lyd treffer sideveggene of reflekteres i mot lytteren.

 

Edit: du har rett i at det ikke blir mer bass alstå, men det kan bli mer hørbar bass :cool:

Endret av magb
Lenke til kommentar

Fadern skal ha stereoanlegg på hytta, såvidt jeg skjønner kravene hans er de:

Forsterker, tror ikke han behøver reciever, bare mulighet for å koble på DAB radioen

Fysisk små høytalere

CD-spiller

Mulighet for å koble på PC

Kanskje mulighet for flere "grupper" med høytalere på samme forsterker

 

Budsjett: 10k

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Vet du at det vil fungere? I så fall er det jo ganske grei løsning. Må sies at forsterkeren virker noen år gammel. Gjerne tosifret.

Det er en vanlig IR fjernkontroll, så det er ingen ting som tilsier at det ikke gjør det. Bare pass på at du finner koden til forsterkeren din, evnt at du får para den med din gamle eller noe lignede. :)

Lenke til kommentar

Cambridge A740A var egetlig planen å kjøpe men det var tomt på Hi-Fi Klubben så da ble det NAD C356BEE istedenfor, og må si at det spiller helt rått og fantastisk. Fikk med noe fantastisk Vanden Hul kabel billig også ( http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/hoyttalerkabler/van_den_hul_the_cs-122_hybrid_kabel.htm ).

 

Spiller helt rått, tilførte akkurat det jeg ville ha til lyden, men dette er uten DAC, kjører fra det dårlige lydkortet på PCen, blir enda bedre med DAC i hus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lite spørsmål. Har per i dag pcen som primær lydkilde. Har den koblet til en dac, og dacen er koblet til en hodetelefonforsterker og den vanlige stereoforsterkeren via rca-splitter. Lurer litt på om jeg skal ha meg en til hodetelefonforsterker. Hvordan er det å splitte lydsignalet ut i tre deler? skal såklart kun høre på en plass om gangen...

Lenke til kommentar

Gjett om jeg har vært heldig og funnet en Nikko Alpha 220! La ut en ønskes kjøpt-annonse på Finn for noen uker siden om den forsterkeren, og fikk melding om en type som har en liggende hos seg.

 

Jeg har overhodet ikke peiling på pris for et slikt klenodium. Noen ideer? Nikko Alpha 220 er det altså. Forsterkeren som er på alle bildene jeg har vist av anlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...