Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt og kikket på litt rør, og konklusjonen er at transistorer er totalt overlegent i forhold til rør. Tror neppe jeg noen gang kommer til å bruke rør, som forsåvidt er litt synd fordi det ser ekstremt tøft ut.

 

Forsterkeren jeg har nå er en Nikko Alpha 220 Power Amp. Den er fra Nikko sin storhetstid, så forsterkeren er vel rundt 30 år gammel. Det tøffeste hadde vel vært om jeg kan få tak i en identisk forsterker og bruke en til hver kanal. Jeg er ikke veldig glad i å pensjonere ting som er fult brukbare, så det hadde jo vært det optimale! :)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt og kikket på litt rør, og konklusjonen er at transistorer er totalt overlegent i forhold til rør. Tror neppe jeg noen gang kommer til å bruke rør, som forsåvidt er litt synd fordi det ser ekstremt tøft ut.

 

Forsterkeren jeg har nå er en Nikko Alpha 220 Power Amp. Den er fra Nikko sin storhetstid, så forsterkeren er vel rundt 30 år gammel. Det tøffeste hadde vel vært om jeg kan få tak i en identisk forsterker og bruke en til hver kanal. Jeg er ikke veldig glad i å pensjonere ting som er fult brukbare, så det hadde jo vært det optimale! :)

 

Husk at det er din konkluksjon! :ph34r: Kanskje du ikke hørte på de rette rørforsterkerne? kanskje du testet med høyttalere som trives best med transistor? kanskje det rett og slett kun er dine personlige preferanser som foretrekker transistor lyd?

 

Selv er jeg av motsatt oppfattning og synes rør generelt låter bedre enn transistor, men dte finnes gode produkter på begge banehalvdeler.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Hvorfor vil man ha rør om problemet er at man ikke har nok effekt?

 

AtW

 

Dette bunner i at rørwatt skal være sterkere enn transistorwatt. Vi som vet at en watt er en watt uavhengig av forsterkertype vet heldigvis bedre.

 

Myten stammer nok i at en rørforsterker vrenger snillere enn en transistorforsterker klipper, slik at det ikke høres så forferdelig ut når man først ratter for mye på volumet enn hva som er godt for oppsettet. Man opplever altså at en rørforsterker er kraftigere fordi den ikke klipper hardt, slik en transistorforsterker vil gjøre.

 

 

Jeg må si jeg selv foretrekker transistor, og at rør aldri har imponert meg. Selv min gamle amerikanske effektklump fra '93 moser det meste av rørforsterkere på spesifikasjoner alene, og i tillegg kan jeg ha den påslått hele veien uten å frykte for at huset brenner ned, hurra!

Lenke til kommentar

Heisann godtfolk!

Jeg har allerede en egen tråd som omhandler et annet tema ute, så jeg slenger bare ut et spørsmål her heller...

 

Jeg har en Onkyo 608 surroundreciever (vet den ikke er allverden, men det er nå den jeg har), men de eltax-høyttalerne jeg mer eller mindre fikk på kjøpet på elkjøp er ikke all verden.

Jeg har tittet litt på 10-tommerne til Cerwin Vega, og lurer på om recieveren er i stand til å drive disse på en vettug måte?

Da kan jeg bruke de høyttalerne jeg nå har i front som bakhøyttalere, og bakhøyttalerne mine som "høy foran".

 

Bruken er film, spill og musikk når jeg har fest.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål, jeg er helt lost:

 

Jeg skal koble til høyttalerkabler til forsterkeren min, den er skruebasert.

 

Jeg putter høyttalerkablen inn i skruen, som jeg har åpnet litt, og skrur til. Men kabelen er helt løst og drar jeg litt i den så kommer den ut igjen. Hva er det jeg gjør galt? :(

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål, jeg er helt lost:

 

Jeg skal koble til høyttalerkabler til forsterkeren min, den er skruebasert.

 

Jeg putter høyttalerkablen inn i skruen, som jeg har åpnet litt, og skrur til. Men kabelen er helt løst og drar jeg litt i den så kommer den ut igjen. Hva er det jeg gjør galt? :(

Har du skrudd opp skruen, slik at et lite hull kommer frem, for så å skru skruen nedover igjen? :)

Lenke til kommentar

Jeg fant det ut nå,hehe. Jeg fulgte bildene i manualen og det var vist ingen god ide :p

Jeg skrudde skruen helt opp, og festet kabelen nede ved roten og skrudde igjen. Funker fett som bare det nå! :)

 

Et lite spørsmål til fra en som har vedlig lite greie påforsterkere og slikt:

 

Jeg har en kassettspiller, men den har ingen rca utgang, kun innganger siden den er en slags kombo forsterker og kassettspiller. Men den har hodetelfon utgang. Vill det være skadelig på noe som helst måte og koble en kabel med 35,mm utgang i ene denden og rca i den andre, inn i min nye forsterker?

 

Altså og koble 3,5mm enden i kassettspilleren sin hodetelefon utgang, inn i forsterkeren sin rca inngang.

Det er den eneste måten og få lyd ut på, utenom og koble høyttalerene direkte på den da.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Jeg har to Sony høytalere fra 90 tallet med super lyd her på skrivebordet. De drives av en onkyo 5.1 forsterker fra ifjor. I stua har jeg en Pioner 2.0 forsterker, dersom jeg kobler den til disse høytalerne klarer ikke høytalerne å få den fine kraftige bassen som onkyo reciveren gjør.

Pioneer forsterkeren lager veldig bra lyd i de gulvstående som står i stua..noen som vet om det er noe som kan gjøres for å gi like mye bass som onkyo forsterkeren gir? Jeg har såklart skrudd og fiksa på treble og bass, men det gir ikke den dype deilige lyden. :)

Lenke til kommentar

Usj! Kan se ut som at subben blir utsatt igjen, en overaskende dyr kleshandletur, samt litt penger i kablet nettverk i leiligheten gjør at jeg må tenke økonomi..

Hehe, klær er viktig det også, så den kan jeg forstå :)

 

Mener å huske det var en tråd her hvor man postet bildet av anlegget sitt, stemmer det eller blander jeg med ett annet forum?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...