Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Hei

 

For litt siden brakk stiften til platespilleren min, nå har jeg kjøpt en ny stift på måfå ( det er umulig å finne den stiften som er til spilleren, ofr den blir ikke solgt lenger, jeg fikk den i gave:) ) Jeg får til å sette på stiften, men det kommer lyd fra selve platespilleren, ike høyttalerene.

 

Jeg fant da ut at jeg må ha et RIAA trinn. http://www.soundgarden.no/tilbehor/platespillertilbehor/b-tech-bt-26-riaa-trinn-solv.html

Men hvaslags kabel skal gå ut fra dette trinnet?

 

og er det noe alvorlig galt med stiften når det kommer lyd fra selve platespilleren, lav sprengt lyd. Er jeg nødt til å spare opp til en ny platespiller?

 

Kjempetakk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

For litt siden brakk stiften til platespilleren min, nå har jeg kjøpt en ny stift på måfå ( det er umulig å finne den stiften som er til spilleren, ofr den blir ikke solgt lenger, jeg fikk den i gave:) ) Jeg får til å sette på stiften, men det kommer lyd fra selve platespilleren, ike høyttalerene.

 

Jeg fant da ut at jeg må ha et RIAA trinn. http://www.soundgarden.no/tilbehor/platespillertilbehor/b-tech-bt-26-riaa-trinn-solv.html

Men hvaslags kabel skal gå ut fra dette trinnet?

 

og er det noe alvorlig galt med stiften når det kommer lyd fra selve platespilleren, lav sprengt lyd. Er jeg nødt til å spare opp til en ny platespiller?

 

Kjempetakk for svar :)

 

Om forsterkeren din ikke har en inngang som heter "phono" så trenger du en RIAA-forsterker for å få riktig lyd fra platespilleren. Den RIAA'en du har linket til bruker RCA inn og RCA ut. Om du Googler B-Tech BT 26 så ser du bilde fra den andre siden også. Det er helt normalt at det kommer lyd fra selve nåla.

Lenke til kommentar

http://www.hifiklubben.no/kundeklubb/kampanjer/spesielle-medlemstilbud/dali_concept-8_hoyttalere_sort_32239.htm

 

Dette var jo et supertilbud :)

 

Og jeg lurer litt på hvor mye kraft som trengs, jeg har en DENON AVR-1612 som ikke er kraftig nok i det hele tatt, men lurer litt på om den kan drive de i en måneds tid slik at jeg får spart opp til effekt?

 

Tenkte på noe i gata av NAD C320BEE, NAD C326BEE, NAD C352 og NAD C270, alle sammen virker som greie forsterkere, noen som har noe å tilføye? :)

 

EDIT: Kjøper effekt på brukten.

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Synes det er rart at 75w ikke er nok, den klipper ikke da heller, og har mye mer headroom, 75w 20-20khz med 0.08% THD er da virkelig ikke galt, og du kan virkelig spille høyt, frekvensresponsen var 5-10Mhz 0 til -3dB.

 

Surroundrecivere er genialt billige og gode stereoforsterkere.

 

Poenget mitt er vel, tallene snakker vel for seg selv? Hvordan kan dere argumentere mot de?

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Det jeg har hørt av receivere klarer ikke å stille opp mot Stereoforsterkere i samme prisklasse. Med ett unntak, når vi er under 3000kr da masseproduserte receivere presser kostnadene ned.

 

 

Du må huske at Concept 8 har store elementer som skal drives, en svak forsterker mister fort kontrollen. 75w i 8ohm er jo en ting, men hva skjer når en høyttaler dipper ned i 4ohm? klarer receiveren fortsatt levere nok effekt? altså 150w til begge kanaler. Og hva skjer hvis du har en vanskelig høyttaler som dipper ned i 2 ohm? (få går så lavt, men noen gjør det). Klarer den da levere 2x 300w i 2 ohm? neppe!

 

Husker jeg så en test av receivere hvor de målte effekten, 5 kanaler i drift men. Alle receiverne bortsett fra HK (5x50w)oppererte med tall mellom 5x100w og 5x150. Da de ble testet lå samtlige merker på mellom 5x30 og 5x60w før de forvrengte for mye. Lenge før forvrengning mistet de nok endel kontroll også.

Lenke til kommentar

Surroundrecivere med 5 kanaler i drift er noe helt annet ja. Helt klart. Store elementer har ingenting å si, impedans, og følsomhet, er alt. Og svært få har så ujevn impedanskurve, ikke at jeg tror reciveren sliter med det for det. PSU'en er dimensjonert for 5 kanaler, og å drive 2 da, har du GREIT overhead. Skal mye mye mye til for å få klipping da. 2ohm eksempelet ditt er VELDIG ekstremt. Men ingen forsterkere håndterer det "bra", til samme pris.

 

Bang for the buck skal det MYE til for å slå dem. Alle de funksjonene, og den forsterkereffekten de har. Så vil jeg nesten påstå at du ikke får noe bedre.

 

Legg merke til at det alltid er snakk om å bruke surround reciveren til å drive 2 kanaler i stereo.

 

Min Onkyo TX-SR607 klarer følgende: Og vil påstå den klarer "kravene" dine. Og du må ikke glemme ALLE de funksjonene og mulighetene den har i forhold til en stereoforsterker, som gjerne yter likt forsterkermessig. Til samme pris, men mangler EQ, romkorreksjon, Pre-out, Dekoding av tonnevis av lydformater, HDMI (epic lydkvalitet?) etc. etc.

 

Dynamic Power:

210 W (3 Ω, Front)

180 W (4 Ω, Front)

110 W (8 Ω, Front)

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Den spiller fletta av mine VE-5 og de går opp til maks(da jeg får vondt i ørene) uten å vrenge, kansje litt men er ikke hørbart. Så den burde fungere midlertidig men tror ikke den klarer å levere nok kraft, blir nok å også kjøre surround i tilegg. Og da er recieveren kjangseløs. Men en reciever på 75watt VS. en stereo forsterker på 75watt, hvem spiller best å leverer mest effekt? Stereoforsterkeren. Derfor vil jeg ha effekt, jeg har ikke nok effekt til å være komfertabel med å spille høyt. Vil nådig ødelegge høyttalere til 4500kr.

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Den spiller høyere enn du klarer uten å klippe eller gjøre skade på de. Dessuten er det ikke sikkert den kan ødelegge de i det hele tatt, om de tåler kontinuerlig høyere effekt enn det strømforsyningen kontinuerlig kan levere.

 

Hvorfor sier du at stereoforsterkeren leverer mest effekt? Har du faktisk sjekket det? Det er faktisk ikke forskjell på 75w om det er målt likt.

 

Hva mener du med "kraft"? (regner med du tenker effekt.)

 

Uansett ditt valg, jeg er bare uenig med logikken din.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Virkelig? Ikke sikker på at det bare er for høyt da? Dessuten kan det være helt andre ting en komponentene som gjør at lyden blir "dårlig", og verre å høre på i lengden. Akustikk f.ex, noe jeg mener vil ha MYE større påvirkning på frekvensresponsen enn en forsterker, som jeg vil påstå i hele kjeden HAR minst å gjøre med ujevn frekvensrespons. (Rom > høytalere > forsterker > dac whatever)

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Det er jo følelsen av å få vondt i ørene ved "høyt" volum som er kjennetegnet på at komponentene ikke er gode nok..

 

Er ikke direkte vondt i ørene, men hvis du har vært på konsert så vet du hva jeg mener. ;P

Jeg har vært på konserter med voldsomt høyt volum som ikke har vært ubehagelig i det hele tatt, og jeg har vært på konserter med langt lavere volum som er sterkt ubehagelig å høre på.

 

Selv har jeg en forsterker som gir 2*60 watt ved 0.003% THD, 20-20khz begge kanaler drevet. Den har effektmålere på fremsiden, og selv når de bikker 100 watt er ikke lyden det minste ubehagelig å høre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...