Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med det er en stereoforsterker du har, og at du bruker både A og B utgangen. Da skal du ikke bruke bro. Men prøv å koble til med kun en kabel til hver høyttaler og med bro på både + og - slik som her:

 

bi-wire-speaker-diagram1.gif

 

hmm, er litt usikker på hva du mener, Skal jeg koble bare fra en utgang på forsterkeren?

 

Er nødt til å koble alle ledningene på forsterkeren i det hele tatt for å få lydd, prøvde å koble med bare et utak til hver høytaler. Legger ved bilder jeg har tatt.

post-101198-0-53306700-1316293893_thumb.jpg

 

Forsterkeren er ganske varm også, spiller på grensen til at forsterkeren kutter nå, og det er kanskje litt høyere enn vanlig snakkevolum. Har brokobling på plussene og minusene på begge høytalerne nå. Det blinker også i takt med bassen på skjermen til forsterkeren.

post-101198-0-21958500-1316293811_thumb.jpg

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Jepp, krysskoblet en eller fler av kablene slik at du i utgangspunktet ville fått fasefeil (lyden høres svak og rar ut), men når du på toppen av det har på de metallbroene så herper du jo alt.

 

Fjern ALT.

 

Koble 1 kabel fra forsterker til hver høyttaler. Pass på at den siden av kabelen som er koblet på sort på forsterkeren kobles til sort på høyttaleren. Koble til nedre rekke med kontakter på høyttaleren, og ha på de metallskivene.

 

Prøv å se hvordan lyden er nå.

 

Om du ikke er fornøyd med lyden, kan du forsøke å koble på sone 2 også. Da må du FJERNE metallskivene, og huske å koble rød på rød og sort på sort isv.. Blir dette bedre lyd, så kjør på med dette, men tviler, for å være ærlig.

 

PS: Hva er impedansen på høyttalerne og på forsterkeren?

Lenke til kommentar

Og der har du et lite hint ang hvorfor forsterkeren sliter også. Du har ikke akkurat lettdrevne høyttalere..

 

Jepps, tenkte meg nok det.

 

Forsterkern er en jvc rx-150

høytalerne er proson twin v6

 

Prøvde meg med brokobling og bare en kabel til hver høytaler, ingen lyd. Må nok bruke begge utganger til hver høytaler til å få lyd + brokoblingene for at alle elementer skal være på (er tre element i hver høytaler).

 

Så forsterkern er mest sannsynlig for dårlig til å drive høytalerne?

 

Hvilken ny forsterker anbefales det? Helst en som ikke koster flesk...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får lyd har du koblet noe feil. Eller så er det noe galt med forsterkeren. Du må også huske på å velge riktig utgang på forsterkeren. Du kan velge om den skal bruke utgang 1 eller utgang 2 (eller 1 og 2 samtidig.) Det er de to knappene du har til venstre ved siden av hodetelefonutgangen.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får lyd har du koblet noe feil. Eller så er det noe galt med forsterkeren. Du må også huske på å velge riktig utgang på forsterkeren. Du kan velge om den skal bruke utgang 1 eller utgang 2 (eller 1 og 2 samtidig.) Det er de to knappene du har til venstre ved siden av hodetelefonutgangen.

 

Tror jeg fikset det nå, bla ned til EDIT:

 

[orginalt innlegg]

hmmm, nå har jeg koblet om igjen og fått lyd igjen.

 

Ser ut som om venstre og høyre står rett over hverandre.

 

Har koblet det slik på forsterkeren:

 

post-101198-0-51695100-1316342536_thumb.jpg

 

Men undres over at det står right på den rekka jeg har koblet, og speaker 1 og 2 sånn som det er nå. Mens på de ledige inputsene så står det left, og speaker 1 og 2. Prøvde først og ha right left 1, og så right left 2. Ingenting funket, mens så koblet jeg right 1 og 2. Og nå har jeg lyd i høytalerne, med alle elementer på høres det ut som.post-101198-0-51695100-1316342536_thumb.jpg

 

 

EDIT:

Herregud så mye jeg vaser, skrudde av speakers 2 og koblet tilbake på left og right og nå spiller begge høytalerne også på det oppsettet dere har anbefalt :)

 

Tror det funker nå :) Tusen takk for hjelpen :)

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Har endelig koblet til platespilleren til anlegget nå.

Det låter jævlig bra for å si det rett ut! :D

Kommer til å svi av en del kroner på big dipper framover tror jeg.

Er noen album jeg bare må ha på 180g vinyl!

 

180g farget vinyl <3

 

Hvilken platensnurrer er det du har?

 

 

180g bildevinyl <3

Lenke til kommentar

Det nye anlegget låter sykt bra! :w00t: Men det er noe jeg lurer på ...

 

Signalet går fra datamaskinen til pre-ampen, og derfra til effektforsterkeren. Effektforsterkeren har utganger til "main"- og "remote"-høyttalere. Jeg koblet frontene på "main"-utgangene, og alt fungerte. Så koblet jeg bakhøyttalerne på "remote"-utgangene, men da får jeg bare lyd på den venstre kanalen. Jeg prøvde å bytte det (sånn at den høyre bakhøyttaleren stod på den venstre utgangen, og omvendt), og da fikk jeg kun lyd på den høyre. Det ser for meg ut til at den høyre utgangen er defekt ... Noen som har tips til noe som kan være galt som jeg ikke har tenkt på eller som jeg evt kan reparere selv? Og ellers, kan jeg koble to av høyttalerne (frontene) på effektforsterkeren, og resten av dem direkte på pre-ampen (siden de mindre høyttalerne ikke trenger like mye kraft)? Centerhøyttaleren har jeg ikke prøvd ennå, men den må vel uansett kobles på pre-ampen.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo en vanlig forsterker (Yamaha rx v-667), men jeg bruker den som pre-amp ved å bruke pre-out til effektforsterkeren, men den kan jo brukes for seg selv også ... Nå koblet jeg centeren direkte på Yamahaen og satte den til "7 channel stereo", og da spiller den ihvertfall. ;)

Det jeg egentlig lurer på er om jeg må gjøre det samme med bakhøyttalerne eller om det er noe jeg kunne prøvd for å få lyden derfra gjennom effektforsterkeren også.

 

 

Edit:

 

Planen var i utgangspunktet å bare kjøre frontene gjennom effektforsterkeren, men siden den hadde mulighet til to par høyttalere ville jeg prøve å få bakhøyttalerne gjennom den også.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...