Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen

Eirik

Anbefalte innlegg

Leter fremdeles etter en Klipsch RW-12d, brukt eller ny! De selges i utlandet, men jeg vet ikke riktig hvor dyrt det blir med frakt og toll. Hvis noen snubler over en, setter jeg meget stor pris på om det kan deles her!

Endret av Munty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Skal kjøpe meg lydanlegg til hovedsaklig film og spill, litt musikk innimellom.

Har bestilt Yamaha RX-V767 og hadde planer om å kjøpe Bose Acoustimass 6. Jeg har sett litt rundt på nettet og får med meg at det er stor uenighet om Bose sine system. Noen mener det er overpriset merkevare, og du kan finne bedre anlegg til lavere pris, mens andre er storfornøyd. Hvordan er Bose AM6 mot for eksempel Klipsch HDT 500, evt. andre anlegg dere anbefaler? Ble usikker nå!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Etter en uke med bare mobilen og akg k 518 dj som lydopplevelser

Jeg bruker Jambox på tur, sinnsyk lyd i forhold til størrelsen. Hjelper litt, men det er allikevel godt å komme hjem.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det sagt overalt at stereo er den beste måten å oppleve musikk på, men hvorfor ikke surround? Porcupine Tree har produsert noen fabelaktige surround-plater, så hvorfor vil man ha det i stereo?

Konservatisme? Surround er definitivt bedre. Høyere samplerate og bitrate er antakelig helt irrelevant når man allerede er på CD-nivå, surround derimot er et stort løft (forutsatt kompetent mastering).

AtW

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg hørt så veldig mye musikk i surround, annet enn noe live greier og Dark Side of the moon.

Men jeg ser ikke helt poenget med å ha lyd bak når du hører musikk.

Live musikk er jo foran deg. Det er ikke som om bandet er fordelt i hele rommet.

Det er ingenting med surround som tilsier at det må høres ut som musikken kommer bakfra. Surround er mye bedre til å representere lydkilder som er foran deg også.

AtW

Lenke til kommentar

Det du mener er at lyden bak bidrar til ett bedre lydbildet?

Nå er jo 5.1-surround gjerne med sidehøytalere, ikke bakhøytelere, men ja, refleksjoner fra siden og bak er en viktig del av lydbildet når man hører på musikk, disse representeres godt med surroundhøyttalere. I tillegg er det jo en åpenbar fordel å ha en senterkanal.

AtW

Lenke til kommentar

Hva? Mente 5.1 var 3 høyttalere i front og to bakhøyttalere?

Senterkanalen ser jeg.

Men ser ikke helt poenget med de to bak/på siden.

Jeg tenker på at to anlegg i samme prisklasse så mener jeg at du får mye mer for pengene ved å gå for stereo.

Mulig det vil være bedre lyd fra ett surroundanlegg hvis pris ikke er en hindring, men det er jo veldig lite musikk som kommer ut i surround.

cdon.no har feks 104 SACDer i sitt utvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...