Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig aldri skjønt vitsen med stor senter, er det ikke stort sett bare stemmen i filmer som går via senteren? Eller er jeg helt ute på jordet nå?

En harley kjører forbi bildet på skjermen.

 

Du hører en harley i venstre høytaler, en moped i midten og en harley til høyre om centeren er liten. (i forhold til htt)

Lenke til kommentar
Rundt regnet 70% av all lydinformasjon som ligger på platene kan gjengies gjennom senterkanalen. Derfor er det viktig at denne er i stand til å gjengi et visst nivå. En annen fordel med en senterhøyttaler er at du utvider sweetpsot endel, spesielt dersom du har et høyttaleroppsett som mitt med relativt smalt spredningsmønster.

 

 

Rc-64 er skal ha en gang i framtiden her og!

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri skjønt vitsen med stor senter, er det ikke stort sett bare stemmen i filmer som går via senteren? Eller er jeg helt ute på jordet nå?

En harley kjører forbi bildet på skjermen.

 

Du hører en harley i venstre høytaler, en moped i midten og en harley til høyre om centeren er liten. (i forhold til htt)

 

Stor center er vel 1 pri i en hjemmekino! Veldig mange "pakker" som leveres med for liten center. Opptill 50-70% av lyden i moderne filmer ligger i center kanalen.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Fin lampeledning der Munty :tease: Du er vel ikke overbevist over dyre kabler du da laugh.gif

 

Eneste som betyr noe er tverrsnittet. Den lampeledningen i senteren er vel 0,75mm2 eller 0,5mm2, noe som kanskje er litt i minste laget, men det var det eneste jeg hadde liggende. Planen er å stikke på Clas Ohlson og kjøpe noe 2,5mm2 liknende det jeg har på frontene.

 

Angående mitt forhold til kabler. De gangene jeg vil ha meg en god latter, går jeg inn på Hi-Fi-Klubbens kabelavdeling. Men Lyngdorf sine nettsider er også mye brukt

Lenke til kommentar

Tverrsnitt er nesten alt, farge/design på isolasjonen betyr også noe for hva man kjøper, ledningene synes jo tross alt uansett hvor mye man prøver å skjule dem.

 

Selv har jeg en 25m rull med 2.5mm kabler kjøpt på kjell og company for ~160kr, lette å avisolere, eneste er at om man på kortere ledninger drar litt for hardt i lederne så drar du dem ut fra isolasjonen - ikke at det betyr noe for lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...