Flimzes Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Da må du finne en sub med høynivåinngang. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Nå har RW-12d kommet og den spiller som en DRØM! Jeg er kanskje det lykkeligste mennesket på jorda akkurat nå. Tok kjapt et bilde, men setter opp en lyskaster senere og kjører photoshoot. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Stilig, hva med spesifikasjoner på resten av anlegget? For oss nysgjerrige. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 I helvete, stor sub 1 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Grei størrelse på den rakkeren! Har selv lyst og kjøpe meg noe nytt på anlegget og vingler litt mellom ny forsterker eller sub, sitter per dags data på Klipsch RF-82, Emotiva RPA-2 og Yamaha RX-V663 og den bassen din så heftig ut! 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Spesifikasjoner sa du? Vel, får legge ut med det lille jeg har. Jeg har to sett med forsterkere. Det ene er det jeg hører på musikk fra. Det består av en "Nikko Pre-amplifier Beta 40" som forforsterker og en "Nikko Alpha DC Power Amplifier 220" som effekt. Disse to ble kjøpt rundt 1979 av min far, og har gått videre til meg siden han ikke bruker det. Lager helt fantastisk lyd i mine ører. Nikko Beta DC Power Amplifier 220 yter ca. 50W RMS i hver kanal, som er nesten mere enn nok. Egentlig helt fint for meg at den ikke yter mer, så slipper jeg å spenge høyttalerne, drepe katta og bli kastet ut fra mitt lune hi, hvor jeg akter å bli. Dette kan kanskje forandres med det nyeste innkjøpet, RW-12d. Den andre forsterkeren skal brukes til filmtitting. Den lager ikke samme godlyd, men er for surround. Det er en Onkyo TX-SR608B, 7.2-kanals reciever. Det er oppgitt at den yter 7x 160W, men det er neppe RMS. Som senter, og surroundhøyttalere bruker jeg noe gammelt ræl (foreløpig) men oppgraderingene er i full sving. Planen framover er å skaffe seg en enten RC-42, RC-52 eller en RC-64 som senter, og to par RS-42 som 4, 5, 6 og 7'ende høyttaler. Så til herlighetene. Jar da altså for øyeblikket et par RF-63 og en RW-12d. Dette låter himmelsk, og jeg har ikke planer om å bytte på en god stund. Endret 2. april 2011 av Munty Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Stilig. Hvordan har du koblet sammen stereokomponentene og surroundkomponentene? Bytter du kablene til høyttalerne hver gang eller? Det kan tildels fremstå slik. I såfall, hadde det ikke vært bedre å bruke Onkyo'n som pre-amplifier når du hører musikk, og koble CD-spiller(eller hva du nå bruker) i den, og så kobler du Nikko effektforsterkeren til pre out-utgangen på Onkyo'n, så trenger du ikke bytte i mellom, og du får ekstra kraft på film. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Ah, fint du nevnte det. For øyeblikket er jeg nødt til å koble om ledningene, men ettersom at jeg går på elektrolinja har jeg en del prosjekter på gang. Et av prosjektene heter Dër Exträmometer (tysk stemme). Denne boksen inneholder en rekke funksjoner. Hovedfunksjonen er at den bytter mellom hvilken forsterker som gir kraft til høyttalerne ved hjelp av enten 4x endevendere, eller 2x 2-pol endevendere. Elektronikken inni boksen ville vært grusomt enkel og kjedelig å koble opp hvis dette hadde vært den eneste funksjonen, så jeg fant ut at jeg skulle stappe inn to VU-metere og to voltmetere som etter planen skal danse i takt med musikken. Alle komponenter er loddet fast og klart. Det eneste som gjenstår er kabinettet i aluminium. Jeg skulle egentlig få platene i dag, men noe må ha skjedd. Også har vi den siste funksjonen. Jeg har en forkjærlighet for rørforsterkere, men de har en tendens til å koste et par spenn så hvorfor ikke imitere den? I boksen skal det på baksiden stikke opp fire lyspærer som er formet som rør. Disse kobles i serie for å få det riktige glødende rør-lyset. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Fancy.... Det skal sies at jeg ikke forstod alt av de greiene. Det ville likevel vært å anbefale å bruke effektforsterkeren på frontene dine uansett, og legge forforsterkeren på hylla. Slik ville du fått integrert sub'n i stereooppsettet når du hører musikk, og frontene får ekstra kraft når du ser film/spiller. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Har prøvd å bruke recieveren som forforsterker, men det gir ikke den like gode lyden som gode gamle Nikko gir. Og Nikko'en har to utganger, så subben er med i stereoopsettet når jeg hører på musikk. Men så har jeg et spørsmål til allmennheten. Hvilken senter, og surround-høyttalere burde jeg gå for? RC-64 er relativt dyr (10k) og trenger man egentlig så utrolig mye futt ut av en senter? Jeg tenker egentlig det holder med RC-42. Og surroundhøyttalere har jeg også tenkt til å gå for den minste modellen, RS-42, fordi man trenger vel strengt talt ikke store effekten ut av de heller? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Tenk på det slik, omd u får en harley inn på venstresida er det kjipt om den høres som en moped på midten, og kjører ut som en harley på høyresida. Center står visstnok for 80% av lyden i en film, så å legge penger der er nok ikke så dumt. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Men er det så stor forskjell kvalitetsmessig mellom RC-64 og RC-52? Eller er det bare at 64 kan også spille en del høyere? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 64 vil spille betraktelig dypere, men den er vel mer laget for å matche 83 enn 63. 52 fungerer nok greit nok. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Senter er hypet, tror det ofte er bedre med phantom senter, og la frontene spille senterkanalen 50/50. Senterhøytalere har ofte flere høytalere horisontalt plassert i forhold til hverandre, og alle elementene faseforskyves for alle untatt den/de som sitter i sweetspot normalt plassert i forhold til høytaleren (90grader ut fra front). Er også mindre bra og ha senteren under/over tv/lerret, da du får et lydsenter gjerne under eller over, eller om du har vinklet den, så kommer det an på hvor du sitter, og for alle andre enn de i sweetspot blir det mindre optimalt. Mange ulemper syns jeg, derfor jeg mener phantom senter kan være mye bedre. Det beste er gjerne en normal høytaler i senter, med elementer plassert vertikalt, da vil senteret alltid være riktig, for alle i rommet, og kun ørehøyde har noe å si. Men man har forsatt problemet med å plassere den så lyden faktisk kommer fra bildet, og ikke under/over. Endret 16. februar 2011 av Revolution Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Så.....for å forstå dette rett. Du synes en etterligning av en centerhøyttaler er bedre enn en autentisk centerhøyttaler i seg selv? Om jeg har forstått det rett. Du veit.....i alle kinosaler i verden har du en centerhøyttaler. I omtrent alle hjemmekinoer har du en også, og de som ikke har er som regel på utkikk etter en. Er det bare du som har rett, og alle andre i verden tar feil? Da synes jeg vi alle bør bøye oss i støvet for deg, så du kan helle bøtter med visdommen din over oss. Konklusjon: crap crap crap Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 For ikke å snakke om din kritisering av horisontal elementplassering, De aller aller fleste kinohøytalere har en horisontal plassering av elementene. F.eks altec lansing har en veldig populær modell med to 10" elementer til venstre, og et horn som er like stort som de 10" til høyre. Dette må jo bli forferdelig for alle som sitter litt off-axis, tenk å få lyden mot seg i utakt. Tenk, de 20cm dette stort sett gjelder vil jo få en forsinkelse på 0.4ms. Eller for å si det på den måten, om du spillte en frekvens på 30khz ut fra begge høytalerne så ville de blitt i motfase... Litt trist at mellomtonen gjerne slutter på en tiendel- en femtedel av dette, og argumentet ditt har ingen sammenheng med virkeligheten. 90 grader off-axis er forresten såpass langt ut at du heller ikke vil se bildet på tven, så det er vel ikke akkuratt en relevant problemstilling. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 F.eks altec lansing har en veldig populær modell med to 10" elementer til venstre, og et horn som er like stort som de 10" til høyre. Hvilken modell er det snakk om? Frode Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Prøvde å finne dem forgjeves, modellnummeret er glemt for flere år siden, og uten det virker det ikke som om det er mulig å oppdrive dem. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Har fått meg et par Bang Olufsen Beovox C75-høyttalere, men har enda ikke fått prøvd de. Noen som kjenner til de, og eventuelt hvor hva sensitiviteten ligger på? Tenkte å drive de med en liten rørforsterker som en vakker dag skal bygges ferdig Edit: De ser store ut, men er ikke høyere enn ~25cm. Endret 16. februar 2011 av clvn Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Jau, var kanskje litt langt fra virkeligheten, men jeg mener forsatt at en høyttaler plassert bak lerret med vertikalt plasserte elementer vil være det beste alternativet. Og at man ofte ikke har mulighet til dette. Har også lest om flere som har foretrukket phantom senter, eller en normal høyttaler som senter istedet for de spesialiserte senterhøytalerene. Skal ikke si at de har rett heller dog, men er jo interessant og diskutere. Endret 17. februar 2011 av Revolution Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå