Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen

Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hansy: ser for meg at lyden kan bli litt spinkel hvis han bruker de små Bose høytalerne? Stua hans er jo på 20 kvadrat.

Absolutt ikke, har hørt mange av Bose sine anlegg (alt i fra deres enkleste 2.1 cinemate, til Lifestyle V35) i små rom fra 15 kvadrat, til stuer som er 50-80 kvadrat.

Har aldri opplevd at lyden har blitt spinkel på noen som helst måte, og de fyller rommet med fantastisk lyd pga. Bose sitt eget kalibreringssystem.

Dette for å gjøre lyden best mulig, flest mulig plasser i stuen :)

Bose er genialt, smått og superenkelt, men har både sine fordeler og ulemper kontra større surroundanlegg med gulvstående høyttalere.

Lenke til kommentar

Nja ikke helt, er Smokie,Twister sisters, Madonna, Michael Jackson osv Ikke så gæli igrunn :ph34r:

Ser at de fleste nye album kommer på vinyl også, virker som plater er litt på vei tilbake igjen. :w00t:

Edit: Skriveleif gett.

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Ser at de fleste nye album kommer på vinyl også, virker som plater er litt vei tilbake igjen. :w00t:

Ligger vel mye i at de som kjøper musikk på fysiske format virkelig er intersserte. Så da blir plutselig vinyl en god konkurrent til CD, fordi vinyl er et awesome samleobjekt. Man får et forhold til en LP, det får man sjeldent/aldri til en CD.

Kjøper alltid vinyl om mulig. :)

Lenke til kommentar

Derom strides de lærde, men i en cd så konverteres lyden fra digitalt til analogt på din billige lille dac, men på vinyl så gjøres det i studioer med svinedyrt utstyr.

På en annen side er det analogt så det er mange potensielle tapsområder.

Dog så vil en EP være en del bedre enn en lp igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke flink på å beskrive den type ting, men kan gjøre et forsøk.

Fra en vinyl får man en litt rundere, eller 'mykere' lyd. Mer dynamikk og etter min mening mer behagelig å høre på. Jeg spiller verken høyt eller voldsomt, så for min del blir det en helt annen opplevelse å kjøre fra platespiller enn fra CD. Hvorhvidt lydkvaliteten er 'bedre' skal jeg ikke uttale meg om, men CD er såklart veldig rent og korrekt. :p

Lenke til kommentar

If you say so. Er ingen ekspert :)

Men som jeg såvidt var inne på tidligere, det handler også om stemningen rundt, og ikke minst samleaspektet. Det er mye mer kos å sette på en vinyl. Kan sette på en vinyl og sette meg i godstolen med en pils, bare for å høre på musikken. Det gjør jeg ikke med en CD.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...