Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Det går nok rimelig høyt, selv på en watt så er det nok til å overdøve normale samtaler.

 

Derimot så er det veldig lett at man drar på litt mer, og selv en liten volumøkning trekker mye mer effekt. Og det er derfor det er lett å overbelaste en liten surround-forsterker.

 

Om du må ha store høytalere, og har lite penger, så gå for stereo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen bilder av suben. Ååh, så vakker! :love:

 

Beklager kvaliteten på bildene, men mørkt rom + mobilkamera som eneste kamera innen rekkevidde gir ikke bedre bilder... :ermm:

 

Og så klart er forumet mongo akkurat når jeg skal laste opp bilder... :roll:

Gratulerer :) Har 12" versjonen i matt finnish selv, storfornøyd. :)

Lenke til kommentar

Summerer opp i en post jeg, så det blir litt enklere å se hva jeg ønsker når jeg skal kjøpe stereoanlegg for første gang.

 

Vil altså bytte ut Logitech X-230 i noe bedre. Har bestemt meg for å gå "Hi-Fi"-veien. Trenger altså alt jeg trenger for å bruke anlegget med PC; forsterker, høyttalere, og kabler. Tenkte å bruke rundt 2000,-, altså tenker jeg at det er best å gå for noe brukt noe fra Finn.

 

Først ønsket jeg gulvhøyttalere, men har etterhvert funnet ut at stativhøyttalere sikkert duger. Er bare snakk om et enkelt anlegg på gutterommet, liksom. Trenger ikke mye lyd, men vil gjerne ha god lyd. Spiller ikke særlig høy musikk, og vil ikke bli brukt til festbruk akkurat. Heller et lite kvalitetsanlegg enn et enormt partybeist med skitlyd.

 

Hvordan bør jeg fordele pengene på forsterker og høyttalere? 50-50?

Konkrete tips til "pakker" som vil gi meg god lyd på studentbudsjett?

Endret av Konnis
Lenke til kommentar

Tenkte mer på "steng lyden ute" kommentaren deres laugh.gif

 

Det går, du må bare legge godviljen til og trø volumet opp til du ikke kan høre noe annet.

 

@Konnis: Tror M200MKII er noe du burde vurdere. Skal være gode høytalere.

 

@Paisley: Bare gå for3.5 mm jack til RCA.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Både med ps3 og med macbooken bør koblingen være digital. Begge har flere digitale utganger så vidt jeg vet.Mr. A: mener du seriøst at man skal bruke minijack-phono av ren latskap når alt utstyret støtter digital lyd med rett kabel?

 

Så ps3 maskinen bør kobles med HDMI eller via optisk lydkabel?

Macbooken har videotilkoblinger med riktig HDMI adapter, vil dette fungere? For ellers så har jeg jo bare den kombinert hodetelefon/linjeinngang (støtter digital lyd ut) å bruke, og må vel da eventuelt bruke 3,5mm jack til RCA?

Endret av Paisley
Lenke til kommentar

HDMI eller optisk lydkabel, ja. HDMI er teknisk sett best, men optisk lydkabel er også en helt kurant løsning.

 

Hvordan du bør koble til macbooken avhenger av om du har behov for å bruke den opp mot tv-en eller ikke, siden en vanlig digital kabel er tynnere og mer håndterlig enn en hdmi-kabel. Minijack-utgangen gir mulighet for digital lyd, og da er trikset å bruke en minijack->spdif optisk kabel for å få best resultat.

 

http://digitalprosound.digitalmedianet.com/articles/viewarticle.jsp?id=56671

Lenke til kommentar

Til stereo er det ingen forskjell på hdmi og optisk, så å si at den ene er bedre blir litt feil ;)

Nå har jo ikke Paisley sagt at det skal brukes kun til stereo, og siden surround av en eller annen uforklarlig grunn er populært så må man ha det i bakhodet når man svarer. I dette tilfellet så er hovedsaken uansett at minijack->phono er fyfy i de fleste tilfeller der man har mulighet til å ta det tigitalt imellom kilde og forsterker.

 

Rent objektivt så er hdmi en bedre tilkoblingsstandard, siden den støtter både lyd og bilde, og er mye mer fremtidsrettet enn spdif. Ved flere enn to lydkanaler så har hdmi vesentlig bedre lydkvalitet, og ved ren stereolyd så kan man bevise at hdmi teoretisk sett har bedre forutsetninger for perfekt digital overførsel, men da skal man virkelig gå inn for å kvervulere, siden det ikke har noe for seg i praksis.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...