Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen

Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å bruke pc-en er litt tungvindt iogmed at den er en etasje og tre rom unna. iBook-en som fungerer som stue-pc er noen år for gammel til å ta den jobben.

Behovene er egentlig ganske lave, 2-3 hdmi innganger, 1x component-inngang, 1x scart. Lydmessig så må den yte greit nok til å drive et par Dynavoice F-6 i en stor stue.

Hadde ikke vært dumt med nett-radio, men regner med at det også kun fins på dyre modeller. Altibox-dekoderen gjør jobben greit som det er, selv om det er litt tungvindt å finne fram P4 uten å skru på tv-en.

Yamaha RX-V667

Onkyo TX-SR608

Evt billigere:

Yamaha RX-V467

Onkyo TX-SR508

Som sagt, i den billige enden av skalaen får du tilkoblingsmuligheter og watt, ikke funksjonalitet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Er Onkyo TX-SR308 brukbar?

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/TXSR308B/onkyo-tx-sr308-receiver?SelectedSubscriptionUUID=&Selected=Specifications#tProductTabcontent

Surround i sin helhet er utelukket, og har egentlig ikke noe voldsomt til effektbehov. I dag holder det jo med en T-amp av billigste sort, men vi holder på å bli lei ulempene den medfører. (Begrenset med volumkontroll, manuell bytting av ledninger når man skal bruke dvd-spilleren, og kabelrotet man får av å ha videokildene rett i tv-en.)

Lenke til kommentar

Forflytter vi oss oppover i Yamaha-linjen er jo AS1000 en mulighet. :) Men til 7k begynner du å nærme deg svært solide komponenter på brukten, så jeg ville nok nå begynt å frekventere bruktmarkedene på avforum og hifisentralen.

Et eksempel: NAD C375BEE (nypris 9000 kr)

En kritikerrost integrert amp, vel verdt de 9000 kr som HiFi Klubben skal ha for den rett ut fra butikk. Har selv den tilsvarende effektforsterkeren (C275BEE), som har identisk effektdel. Dette er en tung konstruksjon som svært overbevisende tøyler det meste av høyttalere langt opp i klassen "tungdrevne". NAD er i sin natur ikke forbundet med "raffinement", men her har nok mange måtte tygge i seg fordommene sine. :)

Lenke til kommentar

Har fått litt lyst til å bytte ut PC-høyttalerne i et stereoanlegg i det siste. Vil da kjøpe en forsterker og et par høyttalere. Kjøper sannsynligvis brukt for å få mer for pengene, men hva bør jeg gå for? Ser for meg at maksbudsjettet er 2000kr, har kun planer om å få noe som er bedre enn typiske Logitech 2.1 PC-høyttalere...

Noen tips? Ligger noen Dali 104 på Finn til 600kr som jeg tenkte å velge, så trenger jeg vel en kurant amp og. Forslag? Og hvordan er det med kabler, er det greit å kun kjøpe noen billige kabler fra Clas eller liknende når det er snakk om et såpass billig oppsett?

Lenke til kommentar

Innenfor det budsjettet er nok brukt veien å gå.

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/denon_pma-510ae_integrert-forsterker_sort.htm

Den forsterkeren der koster 1,4k. Grei nok. Du klarer å holde deg til rett over budsjettet med kabler.

Og i et såpass billig oppsett fungerer høyttalerkabler til 15 kroner meteren sikkert greit. Samme med andre kabler også.

Endret av Skogsraa
Lenke til kommentar

Kan gjerne bruke mer enn 700kr og. Men vil helst holde meg hakket under Denon-forsterkeren som det ble linket til litt over her: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/denon_pma-510ae_integrert-forsterker_sort.htm

Skulle gjerne fått tak i en slik en brukt.

Spørsmål:

DENON PMA-510AE – spesielle begrensninger

– mindre egnet til tungdrevne høyttalere

- Regnes Dali 104 som tungdrevne høyttalere?

- På HiFi-klubben blir Denon'en oppført som 8 ohm, mens jeg har lest at Dali 104 "ofte er 4 ohm". Har ikke erfaring med HiFi-høyttalere, men på gitarforsterkere skal ihvertfall ohm'en matche.. Betyr det at disse to enhetene ikke går sammen?

Lenke til kommentar

Mener 104 er ganske lettdreven, Det er hvertfall nyere Dali i den størrelsen.

Når det gjelder Ohm så vil dette variere etter hvilken frekvens som spilles. En høyttaler oppgitt til 8 ohm kan fort dippe ned i 2-3ohm i den dypeste bassen.

Edit: Ser 104 er oppgitt til 4ohm, går den da mye lavere enn dette også vil jeg nok ikke lenger kalle den lettdreven. Men de har kanskje oppgitt noe nærmere minimumm ohm? hmm. Hadde søkt litt på dette.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Hei.

Har alltid vært musikk-elsker, men aldri vært særlig nøye på utstyret jeg spiller musikken min på. Har frem til nå brukt et simpelt alt-i-ett annlegg.

Nå har jeg derimot, av mine snille svigers, fått et eldre stereoannlegg bestående av en gammel Sony forsterker, Technichs CD-spiller og to store gode Sony høytalere.

Med min rimelig begrensede kunnskap om stereoannlegg syns jeg det låter helt fabelaktig!! Som natt og dag i forhold til mitt gamle anlegg!

Et lite problem har jeg alikevel....

Når jeg skrur opp lyden de første 2-3 hakkene på volumet, så kommer det en høy kort knitrende lyd. Denne lyden kommer kun når jeg skrur på volumknappen. Når jeg slipper volumknappen spilles musikken uten noen form for forstyrrelser.

Hadde denne ulyden vært lav og beskjeden hadde jeg ikke brydd meg noe videre med det. Men selv om volumet på musikken er lavt, så er denne ulyden veldig høy. Kan minne om lyden man får når man legger stiften på platespilleren rett ned på plata med høy lyd.

Noen som har et forslag til løsning til en stakkar hifi-dummy? =)

Lenke til kommentar

Ser veldig kurant ut til perfekt pris. Men hvordan er det med å kjøpe brukt? Den forsterkeren er i Kongsberg, så jeg er avhengig av at selger er villig til å sende. Han skal ha originalemballasje og kvittering, så burde vel gå greit.

Har aldri hatt problemer med å handle brukt, men man veit jo selvfølgelig aldri. Denne forsterkeren er jo bare et år gammel, så er den strøken så står den ikke tilbake for en splitter ny en spør du meg. Han tar "ut av butikken"-tapet, du får kose deg krone for krone. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...