Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen

Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Schweet! :love: De der var sinnssykt pene, men litt for kostbare for min del. :p

Et spørsmål:

Hvor "viktig" er valg av kabel? Jeg vet dette er noe folk er uenige om rundt om, der noen mener det nesten ikke har noe å si, mens andre bruker hundrevis av kroner på det. Jeg bare lurer på om det er stor forskjell på å bruke en vanlig lampettkabel eller om man bør gå til innkjøp av noe litt mer kvalitetspreget. En lampettkabel er jo ikke spesielt tynn, så tykkelsen er vel ikke problemet her, men jeg vet ikke om f.eks. kobberen som er brukt er bedre i andre typer ledning osv..

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe noen dyrere og teste da. Er sikkert gøy. Slik jeg ser det er vel ikke spørsmålet om det gir bedre lyd, men om det gir HØRBART bedre lyd. Jeg har hørt om de ekstreme gærningene som har flyttet til en annen bydel for de mente strømmen var renere der. Joda, det ga sikkert bedre lyd, men jeg tviler på om han høre det. For noen forskjell er det vel sikkert, men det er nok andre faktorer som spiller en mye større rolle.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om de ekstreme gærningene som har flyttet til en annen bydel for de mente strømmen var renere der. Joda, det ga sikkert bedre lyd, men jeg tviler på om han høre det. For noen forskjell er det vel sikkert, men det er nok andre faktorer som spiller en mye større rolle.

Kanskje litt ekstremt å flytte, men det ligger jo noe i det. En bekjent av meg var plaget med mye 50Hz-støy og andre problemer med elektronikk grunnet uren strøm i sin leilighet, men han løste det med en UPS visstnok.

Lenke til kommentar

Altså, det å kjøpe strømfilter og sånt er sikkert en fornuftig ting, men det var det med å flytte som ble dråpen liksom.

Innspilling av kabler må forøvrig være noe av det dummeste jeg har hørt, iallefall innspilling over en stund. Det at en kabel kanskje spiller bedre etter den første halvtimen er sikkert mulig, men å skulle spille dem inn liksom.

Lenke til kommentar

NÅ ER JEG NOE SÅ INNIHELVETES FORBANNET!

Har bygd meg TV-bord. Ble typen med hobbyplater og lecablokker. En plate på bunnen, to malte blokker og så en til plate. Jeg gjorde imidlertid en stor tabbe, jeg tenkte ikke på at lecablokkene er så brede, så det er ikke plass til to vanlige stereokomponenter ved siden av hverandre. Etter litt tenking fant jeg ut at jeg kunne ikke kjøpe to nye bredere plater, det fikk jeg ikke plass til. Derfor fant jeg to lecablokker til jeg malte og kjøpte en plate til i dag.

Det ble jævlig. Ser ut som et monster, og TV'en blir for høyt oppe + at den ser knøttliten ut. Og de gigantiske rommene til komponenter vil bli minimalt utnyttet, siden de er 80 Cm brede begge rommene, altså ikke nok til to komponenter.

Jeg kan ta av det øverste laget, men da får jeg bare akkurat plass til CD-spiller og forsterker i det eneste rommet da, men da får forsterkeren null luft fra toppen.

Det har slått meg at jeg kan kutte alle platene 20 cm, men da ser det bare mer klumpete ut, og er fortsatt for høyt.

Bleh, får se hva jeg gjør i morgen

Lenke til kommentar

Har funnet en løsning på problemet. TV-bordet var dritstilig når det bare var ett lag med lecablokker. Problemet var at jeg manglet noen få centimeter til å få plass. Derfor bygde jeg ett lag til, men det ble dritstygt.

Løsningen: Jeg selger den tredje plata til mor, som kunne tenke seg å bruke den til Gud vet hva. Jeg kaster alle de fire lecablokkene jeg brukte to dager på å male (heldigvis brukte jeg bare gammel restemaling fra nittitallet). Deretter skaffer jeg to nye blokker, og kjører kun ett lag i høyden. Den eneste forskjellen blir at jeg skaffer smalere blokker. Mener det skal eksistere både 10 og 15 cm brede blokker. De jeg har er 20.

Spørsmålet er vel om smalere blokker blir stødig nok.

Vel, jeg er drittirritert. Trøtt og sliten, og ikke i form. Vært hjemme fra skolen de siste to dagene. Jeg får se på problemet i morgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dem har da hyllebein i både jern, stål og aluminium på maxbo. Ferdige lengder også, så det kan bli hobbyplate-hylle uten leca.

En haug med spesial beis og lakk finnes sånn at det kan bli f.eks valnøtt look på hobbyplatene.

Jeg lagde TV-hylle-thingy under TV'en med sånt. Hengt rett på veggen, skjuler en haug med kabler.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Fant en perfekt løsning. Jeg hadde vært på IKEA den kvelden med far. Der hadde ei negerdame gjort en feil så vi måtte vente 45 min ekstra. Jeg var generelt drittsur den kvelden.

TV-benken er slettes ikke så verst. Det var humøret som var problemet. Noen ganger er ikke løsningen så vanskelig gitt.

Leca-blokker er veldig praktiske. Du får de gratis overalt, det er bare å sette en plate oppå, trenger ikke feste det på noen måte.

Lenke til kommentar

Sånt koster penger. Løsningen min koster prisen av tre hobbyplater. Jaja, ferdig med den. Skulle aller helst hatt TV'en på veggen, ja, med et fint hifi-rack under. Men det blir for dyrt.

Vel, over til noe annet. Er det noen som har et godt forslag til en integrert stereoforsterker til et par B&W DM684? Ser for meg en pris på 5k, men kan strekkes til noen hundrelapper over. Brukt kan gå an. Er stasjonert ved Trondheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...