Akse Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Det kan være en vanlig analog stereoforsterker også. Som du sier, en dac løser problemet med digitale kilder. Det kan være en vanlig analog stereoforsterker også. Som du sier, en dac løser problemet med digitale kilder. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Du har med andre ord en ren effektforsterker, og ikke en reciever med innebygget forsterker som du tenker på. Du trenger derfor en reciever med Preout. Eller bare en dedikert DAC som har mindre annen elektronikk du ikke bruker. (Digital to analoge converter) Å bruke PCen sin innebygde DAC er ikke å anbefale med mindre du har et godt dedikert lydkort. Samt at det ikke løser problemet med at du trenger noe for de andre enhetene. Eg trudde det var ein vanleg forsterkar? Eg har ein NAD C320BEE, gamle modellen til denne vil eg anta(ser lik ut bak hvertfall): http://www.hifiklubben.no/Products/nad-c316bee-integrert-forsterker-29057/ Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Ja du har det. Men "vanlig forsterker" blir litt upresist å si i dag bare. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Haha! Eg forstår dette. Har òg forstått at det har skjedd mykje berre dei siste åra, og at det er ein grunn til at alle dei nye produkta mine har optiske utgangar. Finst det rimelege variantar av forsterkarar med optiske inngangar? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Haha! Eg forstår dette. Har òg forstått at det har skjedd mykje berre dei siste åra, og at det er ein grunn til at alle dei nye produkta mine har optiske utgangar. Finst det rimelege variantar av forsterkarar med optiske inngangar?Ja, det finnes, men det er like greit kjøpe en dac. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) Haha! Eg forstår dette. Har òg forstått at det har skjedd mykje berre dei siste åra, og at det er ein grunn til at alle dei nye produkta mine har optiske utgangar. Finst det rimelege variantar av forsterkarar med optiske inngangar?Jeg tror du (eller jeg) muligens missforstår litt. Optiske kabler, HDMI, USB, COAX etc... overfører med digitale signaler. Altså en mattematisk kode som sier hvordan et lydsignal skal se ut. Dette er helt topp når du skal overføre eller kopiere lyden millioner av km, millioner av ganger. Og det helt uten at koden og kvaliteten blir dårligere i all hovedsak. Det er derfor best å la det allerede digitaliserte signalet være digitalt så lenge som mulig. Derfor du finner alle de optiske inngangene dine osv... Så hittil er teorien din korrekt. Men et digitalt signal har ikke noen nytte for en forsterker, som bare forsterker et signal. Å forsterke det digitale signalet og sp kjøre det inn i en høyttaler ville nok hørt svært merkverdig ut. For du trenger noe som kan oversette koden til et analogt lydsignal først, som forsterkeren og mennesker kan kan tolke som lyd. En såkalt DAC (digital to analog converter). Denne kan enten befinne seg sammen med en forsterker, og da kalles det gjerne en reciever når DACen og forsterkeren er i samme boks. Eller bare for en ren DAC om de er separat. Forsterkeren kan da kalles for en effektforsterker om den kobles til en DAC (eller om du har en reciever med pre-out som gjør at du bare tar i bruke DACen i recieveren). Du har en ren forsterker og ønsker bruke den som en effektforsterker, men du trenger en DAC for å tolke de digitale signalene. Du ønsker også at DACen og forsterkeren din er så nærme som mulig, med så kort ledningsbane som mulig. For mellom DACen og forsterkeren så er signalet svakt og analogt, og det er her du nok vil hente opp mest støy. Endret 29. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Akse Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Du har begrepene litt feil selv, Andrull. En forsterker med innebygd dac kalles ikke for receiver. Og en forsterker uten dac er ikke en effektforsterker. En effektforsterker har ingen innebygd volumkontroll, og trenger en forforsterker eller enhet foran med volumkontroll. En receiver er typisk en surroundenhet med innebygd radioreceiver e.l. 1 Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Hellu, skal kjøpe meg et skikkelig stereoanlegg for første gang. Har bestemt meg for enten B&W cm8 eller CM9. Har råd til å gå for CM9, så vurderingen får være om det er verdt det. Men uansett så klarer jeg ikke helt å bli klok på hvilken forsterker jeg skal kjøpe. Eller om jeg skal kjøpe en surround reciever, blir kanskje å bygge på anlegget etterhvert. Er det noen som har forslag til forsterkere/recievere til begge settene? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) Du har begrepene litt feil selv, Andrull. En forsterker med innebygd dac kalles ikke for receiver. Og en forsterker uten dac er ikke en effektforsterker. En effektforsterker har ingen innebygd volumkontroll, og trenger en forforsterker eller enhet foran med volumkontroll. En receiver er typisk en surroundenhet med innebygd radioreceiver e.l. Ok. Takk for oppklaringen, selv om jeg må innrømme at jeg forenklet det med reciever med vilje (nevnte det kort at de gjerne også kom med annen funksjonalitet). Jeg synes nå det er helt legitimt å kalle en forsterker med DAC enhetet innebygget for en reciever? Med mindre man skal kverulere på hvor mye funksjonalitet den trenger for å defineres som dette. Det er helt mulig at dere HiFi entusiaster ikke kaller en forsterker for en effektforsterker med mindre det står en egen dedikert forforsterker forran. Og det er helt greit å bruke riktig terminologi her (selv om jeg tror det bare vil forvirre når man drar inn forforsterker osv..). Teknisk sett så er altså en forsterker som står for å forsterke opp det siste effekttrinnet enn effektforsterker. Og siden den tidligere DACen vil ha sin egen analoge forforsterker så blir den det siste trinnet. Selv om du ikke har en dedikert sak som står for forforsterkningen. Men ja, det blir jo alt etter hvor du plasserer forsterkeren. En forforsterker blir en effektforsterker om du bruker den for å stå for effekttrinnet (f.eks bruke det som hodetelefonforsterker). Endret 30. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Akse Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Hellu, skal kjøpe meg et skikkelig stereoanlegg for første gang. Har bestemt meg for enten B&W cm8 eller CM9. Har råd til å gå for CM9, så vurderingen får være om det er verdt det. Men uansett så klarer jeg ikke helt å bli klok på hvilken forsterker jeg skal kjøpe. Eller om jeg skal kjøpe en surround reciever, blir kanskje å bygge på anlegget etterhvert. Er det noen som har forslag til forsterkere/recievere til begge settene? Dette er tungdrevne høyttalere, og en surroundreceiver har ikke sjans å få potensialet ut av dem. Går du etter nypris bør forsterkeren matche høyttalerne prismessig. Personlig liker jeg Cambridge 851 på CM9. Ganske stor forskjell i størrelse på CM8 og CM9, så her bør du få en demo på begge. Husk at CM høyttalere er relativt tilbakeholdne på bass og opplevd lydtrykk, så de er ikke særlig gode all-roundere. De er derimot i en klasse for seg selv når det kommer til ballader og akustisk musikk. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Takkers Andrull! Garantert eg som er på bærtur, dette er eit forholdsvis fjernt fagområde. Då får det bli èin ekstern DAC foreløbig som eg kjører frå TV til forsterkar, så kan eg kjøre all lyden gjennom den frå HDMI-signala. Så kan eg kjøpe fleire om det skulle bli problem, og kjøre alle komp. på kvar sin kanal. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Hellu, skal kjøpe meg et skikkelig stereoanlegg for første gang. Har bestemt meg for enten B&W cm8 eller CM9. Har råd til å gå for CM9, så vurderingen får være om det er verdt det. Men uansett så klarer jeg ikke helt å bli klok på hvilken forsterker jeg skal kjøpe. Eller om jeg skal kjøpe en surround reciever, blir kanskje å bygge på anlegget etterhvert. Er det noen som har forslag til forsterkere/recievere til begge settene? Dette er tungdrevne høyttalere, og en surroundreceiver har ikke sjans å få potensialet ut av dem. Går du etter nypris bør forsterkeren matche høyttalerne prismessig. Personlig liker jeg Cambridge 851 på CM9. Ganske stor forskjell i størrelse på CM8 og CM9, så her bør du få en demo på begge. Husk at CM høyttalere er relativt tilbakeholdne på bass og opplevd lydtrykk, så de er ikke særlig gode all-roundere. De er derimot i en klasse for seg selv når det kommer til ballader og akustisk musikk. Takk for svar. Vel, høytalerne skal hovedsakelig brukes til musikk, så blir det jo selvfølgelig noe film, men der er jeg ikke så kresen. Når du sier at deer tilbakeholdne på bass og lydtrykk, vil dette kunne ordnes med en sub? Hører mye på metal, hiphop, black metal o.l. Mener du disse vil være feil valg? Hva annet vil kanskje passe bedre? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Hellu, skal kjøpe meg et skikkelig stereoanlegg for første gang. Har bestemt meg for enten B&W cm8 eller CM9. Har råd til å gå for CM9, så vurderingen får være om det er verdt det. Men uansett så klarer jeg ikke helt å bli klok på hvilken forsterker jeg skal kjøpe. Eller om jeg skal kjøpe en surround reciever, blir kanskje å bygge på anlegget etterhvert. Er det noen som har forslag til forsterkere/recievere til begge settene? Dette er tungdrevne høyttalere, og en surroundreceiver har ikke sjans å få potensialet ut av dem. Går du etter nypris bør forsterkeren matche høyttalerne prismessig. Personlig liker jeg Cambridge 851 på CM9. Ganske stor forskjell i størrelse på CM8 og CM9, så her bør du få en demo på begge. Husk at CM høyttalere er relativt tilbakeholdne på bass og opplevd lydtrykk, så de er ikke særlig gode all-roundere. De er derimot i en klasse for seg selv når det kommer til ballader og akustisk musikk. Takk for svar. Vel, høytalerne skal hovedsakelig brukes til musikk, så blir det jo selvfølgelig noe film, men der er jeg ikke så kresen. Når du sier at deer tilbakeholdne på bass og lydtrykk, vil dette kunne ordnes med en sub? Hører mye på metal, hiphop, black metal o.l. Mener du disse vil være feil valg? Hva annet vil kanskje passe bedre? Da bør du gå for noe annet enn CM serien ja. Sjekk ut BW 683 s2, Dali Ikon 7, Lektor 8 f.eks. Klipsch rf82 kan også være et alternativvæ, men pass på å matche de med en varm forsterker, ellers blir de ubehagelige i toppen. 1 Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Okay, takker for tips. Får kanskje revurdere valgene mine litt. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Jeg gikk til innkjøp av CM1, og kan vel igrunn slenge meg på akse sine påstander, vanvittig fine høytt men egner seg absolutt bedre til den type musikk. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Gleder meg til lansering av Dali Rubicon nå. Forhåpentligvis blir det en høyttaler jeg kan leve med, såfremt jeg finner elektronikk som matcher bra. Nå som Bluesound implementerer Spotify Connect i tillegg, blir det min hovedkilde for musikk sammen med en vinylspinner. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 (endret) Planen per no: Apple-TV/PS4/Smart-TV til http://www.cableworld.no/omskifteresplittere/audio-omskifter/lindy-4-veis-toslink-switch-(digital-audio-switch).asp?utm_source=MerchantCWNO&utm_medium=cpc&utm_campaign=103&gclid=CjkKEQjw_tOdBRDv9tuvl7eAtNEBEiQA9Qm5Iq6f8ob6EDt8PjT-yq8OY3NiJyIrnEdPXAVas70g2Hzw_wcB til http://www.hifiklubben.no/Products/argon-minidac-d-a-konverter-47834/(EDIT: har lest veldig mykje dårlege tilbakemeldingar på denne, så mogleg eg på finne ein litt bedre sak) til Forsterkar (NAD C320BEE) Er det ein dum eller god plan? Verdt å bemerke at eg er student, og har ikkje moglegheit til å bruke store mengder pengar. Har ikkje funne nokon DAC som har meir enn 1 optisk til ein relativt billig penge. Endret 4. juli 2014 av ZenCo Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Du har begrepene litt feil selv, Andrull. En forsterker med innebygd dac kalles ikke for receiver. Og en forsterker uten dac er ikke en effektforsterker. En effektforsterker har ingen innebygd volumkontroll, og trenger en forforsterker eller enhet foran med volumkontroll. En receiver er typisk en surroundenhet med innebygd radioreceiver e.l. Ok. Takk for oppklaringen, selv om jeg må innrømme at jeg forenklet det med reciever med vilje (nevnte det kort at de gjerne også kom med annen funksjonalitet). Jeg synes nå det er helt legitimt å kalle en forsterker med DAC enhetet innebygget for en reciever? Med mindre man skal kverulere på hvor mye funksjonalitet den trenger for å defineres som dette. Det er helt mulig at dere HiFi entusiaster ikke kaller en forsterker for en effektforsterker med mindre det står en egen dedikert forforsterker forran. Og det er helt greit å bruke riktig terminologi her (selv om jeg tror det bare vil forvirre når man drar inn forforsterker osv..). Teknisk sett så er altså en forsterker som står for å forsterke opp det siste effekttrinnet enn effektforsterker. Og siden den tidligere DACen vil ha sin egen analoge forforsterker så blir den det siste trinnet. Selv om du ikke har en dedikert sak som står for forforsterkningen. Men ja, det blir jo alt etter hvor du plasserer forsterkeren. En forforsterker blir en effektforsterker om du bruker den for å stå for effekttrinnet (f.eks bruke det som hodetelefonforsterker). En Receiver er en integrert forsterker, med en Radio-mottaker. En integrert forsterker er både en for-forsterker og en effekt-forsterker i samme boks. På engelsk har man begrepet AVR for å skille på stereo-receivere med radio fra mer avanserte løsninger med lyd, bilde og flere lydkanaler. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Ikke ofte jeg kjenner at tilbudene på komplett er eksepsjonellt bra, men i dette tilfellet må jeg nesten si løp og kjøp til alle som er på jakt etter et par nye halvstore gulvstående høyttalere https://www.komplett.no/klipsch-rf-82-mk1-sortgulvstende-1-par/783145 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 De er da litt mer enn halvstore? Men fin pris, det er det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå