Andrull Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Yes, det var dette jeg skulle fram til. Korrekt lyd er ikke nødvendigvis det jeg definerer som god lyd. Så i stede for å gå til innkjøp av en equalizer så kjøper jeg utstyr som har den lydprofilen jeg er ute etter. Ja, du står fullstendig fritt til det, og på samme måte som at noen synes dundrende musikk som klipper i ett sett er konge, så står du fritt til å like din type lydprofil du er ute etter. Men objektivt sett så er altså lydkvaliteten lavere, og utstyret mindre enn optimalt, fordi den da låser seg til den lydprofilen. Om det går under definisjonen "dårlig" eller ikke vil jo komme helt an på hvor man setter kravet. (dette er foreløpig svært generelt) Men jo rimeligere anlegg, jo mer vil det farge lyden, og jo dårligere er det vanlig å kalle det. Det spiller da fint null rolle om det er rørforsterker-profilen, eller "billig papp-profil" eller Vuvuzela lyd. Endret 18. februar 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Yes, det var dette jeg skulle fram til. Korrekt lyd er ikke nødvendigvis det jeg definerer som god lyd. Så i stede for å gå til innkjøp av en equalizer så kjøper jeg utstyr som har den lydprofilen jeg er ute etter. Det er ett særdeles dårlig valg. For det første, så er det sånn at høyttalere med en "dårlig profil", nesten aldri har en god direktivitetsrespons, det er viktig at respons ivaretas også off-center for høyttalerne, noe de sjeldent gjør om det er problemer i responsen. I tillegg er mange av måtene å "farge" lyd på vha komponenter som dette svært begrenset og uforutsigbare. Rørforsterkere vil feks farge annerledes helt avhengig av impedansresponsen til høyttalerene. I den grad man ønsker en personlig endring av frekvensresponsen så er det også slik at folk gjerne foretrekker en jevn endring med "brede strøk" ikke humper på smalere frekvensbånd. AtW Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Du vil si at det er ett dårlig valg å kjøpe komponenter som jeg liker lyden til? Der må jeg si jeg er helt uenig med deg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Du vil si at det er ett dårlig valg å kjøpe komponenter som jeg liker lyden til? Der må jeg si jeg er helt uenig med deg. Jeg tror du hadde fått en bedre lyd (som du hadde likt bedre i en blindtest) med en annen innfallsvinkel ja. AtW Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Men jeg liker jo rør i blindtester også... Så i en blindtest så risikerer du faktisk at jeg velger rør! Hva sier målingen din om det? 1 Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 http://xiph.org/video/ http://seanolive.blogspot.no/ Se, og les de to. Ferdig arbeid. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Men jeg liker jo rør i blindtester også... Så i en blindtest så risikerer du faktisk at jeg velger rør! Hva sier målingen din om det? Jeg risikerer det, men jeg tror ikke risikoen er særlig stor i en bra satt opp blindtest. Jeg tror det jeg hovedsaklig "risikerer" er at du ikke hører forskjell. AtW Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Så du tror det er større sjanse for at jeg ikke hører forskjell på en god rørforsterker og en god transistorforsterker enn at jeg liker rørforsterkeren best? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Jeg skal til å kjøpe en god musikkavspiller til å ha på kjøkkenet. Førstekravet er at den støtter AirPlay ettersom at alle i husstanden har ett eller flere epleprodukter. Hittil er Libratone Live den jeg er nærmest å kjøpe, både fordi jeg synes det er en pen og veldig god høyttaler og fordi jeg får den for en litt redusert pris. Noen som har andre AirPlay-baserte høyttalere å anbefale i rundt den samme størrelsen og prisklassen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 B&W Zeppelin Air er et alternativ. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 (endret) hvordan stiller man inn antiskate riktig på platespilleren? får sånn lespeyd, og tror det kan være antiskaten Endret 6. mars 2014 av Bork Laser Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Er på jakt etter høyttalere i størrelsen Dali Ikon Mk5/Dali Zensor 5. Tenker da på fysiske mål.. Noen som har noen andre å anbefale? Lenke til kommentar
magb Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Det er vel relativt lite utvalg i akuratt den størrelsen. Legger du på 15cm i høyden så har Elac og Dynaudio noen flotte (litt dyrere) høyttalere. Så har du jo System audio som har noen modeller som er like smale som z/ikon 5 men da 10-20cm høyere. Ellers er jo ikke Klipsch rf52 så altfor store heller. Endret 30. mai 2014 av magb Lenke til kommentar
Akse Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Er på jakt etter høyttalere i størrelsen Dali Ikon Mk5/Dali Zensor 5. Tenker da på fysiske mål.. Noen som har noen andre å anbefale? Som magb sier. Klipsch RF, SA Saxo/Mantra, BW CM8. Av de hadde jeg gått for ikon5mk2 eller klipsch. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 SA synes jeg er for spinkel i lyden. Klipsch er jeg ikke særlig glad i med tanke på utseende. CM8 er litt utenfor budsjettet per nå. I tillegg er den for tungdreven. Lenke til kommentar
Taik0n3 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Hei. Har kjøpt meg Nordost purple flare balanserte kabler. Har aldri tenkt på dette, men trenger dem innspillingstid?? Lånte faren min sine balanserte xlr kabler, og syns det var veldig god lyd. Når jeg koblet til mine kabler, og skulle høre på musikk, så hørtes det ikke bra ut. Endret 27. juni 2014 av Taik0n3 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Å nei, du sa k-ordet.. Få noen til å arrangere en abx-test for deg. Det vil si at du først hører den ene, så den andre og så en av dem og prøver å finne ut hvilken det er. Gjenta mange ganger.. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Noen her som har erfaring med denne subben? Finner ikke noen tester på nett angående den modellen. Skal brukes i et rom på 20-25kvm å brukes til både film og musikk. Trenger ikke noen sub som river bilder ned av veggene, så tror dere den vil gjøre en god nok jobb? Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Kjapt spørsmål: Eg har akkurat overtatt eit anlegg der forsterkaren berre har analoge phono-inngangar, og eg har 2-3 komponentar med optiske utgangar. Så eg må dermed gå til innkjøp av overgangar(kom gjerne med tips!). Det eg lurer på er om det er dumt å kjøre ut lyden frå tv-en (optisk) til forsterkaren, og la HDMI-lyden gå sin gang. Eller er det bedre å kople alle dei forskjellege lydkildane til kvar sin kanal? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Du har med andre ord en ren effektforsterker, og ikke en reciever med innebygget forsterker som du tenker på. Du trenger derfor en reciever med Preout. Eller bare en dedikert DAC som har mindre annen elektronikk du ikke bruker. (Digital to analoge converter) Å bruke PCen sin innebygde DAC er ikke å anbefale med mindre du har et godt dedikert lydkort. Samt at det ikke løser problemet med at du trenger noe for de andre enhetene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå