Flimzes Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Står bak på filmen hvor mange kanaler som er i bruk på den. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Står bak på filmen hvor mange kanaler som er i bruk på den. Det visste jeg egentlig. Men hva med tv? - har lest at HD kanalene har støtte for 5.1.? stemmer dette? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Står bak på filmen hvor mange kanaler som er i bruk på den. Det visste jeg egentlig. Men hva med tv? - har lest at HD kanalene har støtte for 5.1.? stemmer dette? Det er ytterst få kanaler som sender i flere kanaler, se etter dolby digital logoen under kanalinformasjonen, om de bruker dolby digital er det vanlig at du får surround i filmer og annet materiale som har fem kanaler i bruk. 1 Lenke til kommentar
smøllj Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Har nettopp investert i Supra høyttaler-kabler og bananplugger osv; hvor mye vil kablene ha å si for lyden i anlegget mitt? Antall tråder og slik, vil det kun ha innvirkning på effekten eller også selve klarheten i lyden fra forsterkeren? Kjøpte meg også en liten sjokkrosa sak som dette; HRT Music Streamer IIog lurer på om noen har god erfaring med slike? Blir knall å få bedre utnytte av mp3-katalogen min Endret 11. mars 2012 av Abnorm Trasshet Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Har nettopp investert i Supra høyttaler-kabler og bananplugger osv; hvor mye vil kablene ha å si for lyden i anlegget mitt? Ingenting. AtW Lenke til kommentar
Itek Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Det er ytterst få kanaler som sender i flere kanaler, se etter dolby digital logoen under kanalinformasjonen, om de bruker dolby digital er det vanlig at du får surround i filmer og annet materiale som har fem kanaler i bruk. Ok, takker Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Har nettopp investert i Supra høyttaler-kabler og bananplugger osv; hvor mye vil kablene ha å si for lyden i anlegget mitt? Ingenting. AtW Joda, kjør mangetrådet, og med godt tverrsnitt, så vet du i hvertfall at du ikke begrenses av kabelen. Lite lurt å kjøre for lavt tverrsnitt. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Har nettopp investert i Supra høyttaler-kabler og bananplugger osv; hvor mye vil kablene ha å si for lyden i anlegget mitt? Ingenting. AtW ... så lenge man ikke tar med placebo da Eller om det var noe fysiskt galt med dem gamle kablene. Utenom det så... ingenting ) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Har nettopp investert i Supra høyttaler-kabler og bananplugger osv; hvor mye vil kablene ha å si for lyden i anlegget mitt? Ingenting. AtW Joda, kjør mangetrådet, og med godt tverrsnitt, så vet du i hvertfall at du ikke begrenses av kabelen. Lite lurt å kjøre for lavt tverrsnitt. Mangetrådet har vel mest med om det er lett å bøye eller ikke? Greit nok, man må ha nok tversnitt, men for korte trekk og dedikerte høyttalerkabler, så er det lite realistisk at man får for lite tverrsnitt. AtW Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Nja, med mangetrådet får du et mye høyere areal på selve lederene tilsammen, og dermed motvirker du skin effect, og får bedre strømføringsevne. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Nja, med mangetrådet får du et mye høyere areal på selve lederene tilsammen, og dermed motvirker du skin effect, og får bedre strømføringsevne. Fint, det, men er det hørbar forskjell? Kan du vise til noen dobbeltblinde tester som viser at man hører forskjell? Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Nei, seff er det ikke hørbart, men hvorfor ikke, omtrent alle høytalerkabler som lages er mangetrådet. Poenget mitt var vel at man kjøper det, istedet for noe annet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Nja, med mangetrådet får du et mye høyere areal på selve lederene tilsammen, og dermed motvirker du skin effect, og får bedre strømføringsevne. Gjør du virkelig det? Sålenge de er inntil hverandre, så vil det vel uansett fungere som en stor kontinuerlig leder, og man vil få like mye eller lite skineffect? AtW Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Kan dere ikke spalte ut kabel-diskusjonen ? Dette er vel noe strengt tatt noe utallige sjeler har diskutert side opp og side ned om før, uten at det nødvendigvis har kommet noen veldig klare konklusjoner.. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Ugh, kan faktisk virke som om du har rett, stygt redd for at jeg har plukket den informasjonen opp fra en annen, som gjerne ikke helt viste hva han pratet om. Edit: hvorfor ikke diskutere det her, tråden har jo vært relativt dau en god stund, så like greit å få litt aktivitet her. Endret 11. mars 2012 av Revolution Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Nja, med mangetrådet får du et mye høyere areal på selve lederene tilsammen, og dermed motvirker du skin effect, og får bedre strømføringsevne. Gjør du virkelig det? Sålenge de er inntil hverandre, så vil det vel uansett fungere som en stor kontinuerlig leder, og man vil få like mye eller lite skineffect? AtW Jeg har for lengst innsett at å argumentere for at kabler har noe å si her inne faller for døve ører, men når døren er åpen (det står ikke mye annet å venter av andre diskusjonstema her i denne tråden uansett, som Revolution påpeker).. Jeg har - i en usedvanlig lite vitenskapelig test - hørt forskjell på en del høyttalerkabler. Det var på eget anlegg, det jeg hadde på den tiden, med jevnt over god elektronikk og et par gode stativhøyttalere. (TDA1543-basert DAK, Musical Fidelity A308 pre-amp, Adcom GFA5500 effekt og Focal 1007 BE) Jeg skal ikke si at jeg med sikkerhet kunne si hvilken som var best, men jeg hørte hvilket sett jeg likte. Det var ikke det dyreste settet og kanskje ikke det som var teknisk best. Jeg endte opp med et par aktivt skjermede kabler fra Synergistic Research. De fremstå (subjektivt altså) som hakket klarere på stemmegjengivelse. Jeg valgte bort Black Magic og et par fra Soundstring som jeg oppfattet som mindre klare i toppen. Jeg fikk en kamerat til å foreta kabelskiftende uten at jeg visste hvilke som var koblet til. Brukte litt kjent materiale fra Dire Straits og Pink Floyd til testen. Signalkablene er laget selv av trippelskjermet ølflex med Neutrik-plugger. Men - og det er et stort men - kabler utgjør ikke anlegget, men det er krydder. Å si at kabler har null betydning mener jeg derfor er feil. Å si at kabler vil gjøre en stor forskjell er også feil. Du kommer svært langt med et par godt konstruerte kabler med litt greit tverrsnitt, som Supra, men ikke legg for mye penger i det. Nå er det over og ut for slike tester i heimen med aktive høyttalere med innebygget DAK og DSP. Madammen er jevnt over fornøyd - jeg er i himmelen. Godt nytt for samtlige parter. 1 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg krangla med en angående lyden i iPig her om dagen! For mine ører er det utrolig dårlig lyd i disse, men for han var det kjempe bra lyd.. vi klarte å komme til et kompromiss om at det var bra lyd til å være så små høytalere. Jeg var ikke helt enig, men orka ikke krangle mer. Har forøverig om dagen også krangla med nok av folk angående den dårlige lyden i iphone øreproppene. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg humrer hver gang jeg ser noen med de originale proppene. Det koster ikke mye for noe som gir deg en helt annen verden av musikkgjengivelse. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hehe, tipper dem folka som synes det er god lyd i dem medfølgende ipod proppene o.l. er de samme folka som linker 360p og 480p musikk fra youtube på facebook o.l. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg har - i en usedvanlig lite vitenskapelig test - hørt forskjell på en del høyttalerkabler. Det var på eget anlegg, det jeg hadde på den tiden, med jevnt over god elektronikk og et par gode stativhøyttalere. Jeg, eller egentlig pappa har hatt samme opplevelse med signalkabler. Jeg hadde vært å kjøpt noen nye kabler som kostet ca det samme som de jeg hadde før. Satt på rommet å hørte på Neil Young - Weld eller Pink Floyd - Dark Side of the Moon (husker ikke helt). Også kom pappa inn å lurte på om det var en annen innspilling eller om jeg hadde gjort noe med anlegget. Han var faktisk ikke klar over at det var noen nye kabler koblet til, men han hørte at noe var annerledes! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå