ATWindsor Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Hæ? Nei. nå tror jeg du må gå tilbake å lese på nytt. Ingenting av det jeg har skreve har angått bass. Dem gangene jeg har nevnt bass er for å presisere at det ikke er bass jeg snakker om. Edit: Og bare for å kommentere det du skrev likevell. Hvordan har du tenkt å dempe bassen "så mye som mulig"? Uten målinger så vet du ikke helt hvor problemet nødvendigvis ligger (kan seff lytte deg frem og regne frem til en del utifra rommet osv. Pøser du på med masse dempemateriale for å dempe bass så ender du opp med å dempe lengre opp i frekvens også, og da er vi tilbake på faren for overdemping (ikke i bassen men lengre opp i frekvens) Måler du så kan du finne problemfrekvenser og dempe dem spesifikt ved bruk av f.eks helmholts resonatorere eller membran designet for formålet i hjørner. Begge deler kan dempe bass veldig effektivt uten å dempe lengre opp i frekvens slik vanlig dempemateriale gjør. Hva du kan måle? etterklang, frekvensresponsen i rommet inkludert tidsperspektiv (waterfall) o.l. There is no such ting as too much information Det er lite realistisk at folk vil dempe mye oppover i frekvens, så godt som ingen er villig til å bruke porøsabsorbenter som demper godt under 100 Hz for de er enormt store, derfor er det bare membranabsorbenter som er ett reelt alternativ (kanskje helmholtsresonatorer i noen spesielle tilfeller). Det er i 99% av tilfellene bra å dempe bassen så mye som mulig, man trenger sjeldent å måle for å finne ut av det. (i tillegg er det vanskelig å måle bassen ordentlig) Problemet med målingene du foreslår er at de ikke tar hensyn til retningen av refleksjonene, ikke ubrukelig på noe vis, men det gir allikvel ikke hele svaret. AtW Whops, dreit meg vel ut på formuleringen din der. For mye er vel ikke helt det jeg mener. Grunnen til at førsterefleksjonen er viktig er fordi lyden defra ankommer ganske nærme orginal lyden (og den har relativt høyt nivå i tillegg) og det er DET som roter til lydbildet. Får man spredd ut lyden fra førsterefleksjonen eventuelt absorbert mye av den (som er mye enklere å utføre) så vil det hjelpe på lydbildet generelt. Det roter ikke til lydbildet, i mange tilfeller så forbedrer det lydbildet ganske mye. Har du hørt på musikk i ett ekkofritt rom feks? Det høres dritt ut. Siderefleksjoner gjør lydbildet bedre, det roter det ikke til. AtW Lenke til kommentar
dolph1234 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/nad_viso-three-dali-concept-1_stereoanlegg.htm Er dette et godt tilbud, eller prøver de bare å bli kvitt høyttalerne? Lenke til kommentar
magb Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Receiveren trekker jo opp prisen endel da den koster 5000 for seg selv. Du får rett og slett Consept 1 med på kjøpet Consept 1 er gode høyttalere til prisen (1800), men du kan kanskje oppnå hakket bedre lyd med feks Dali lektor 2 og en ren stereoforsterker, men da mister du jo cd spiller, ipod dock osv. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Synes det der er et bra tilbud. Høyttalerne har vært en stund, men tror ikke de er utgående. De gir en god lyd for pengene. Er en stund siden jeg hørte dem sist, men absolutt bra lyd for pengene. 2x50 NAD watt burde gi god futt i Daliene. Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg har: Denon ipod dock, BLueray/CD, og pc med digitale utganger som jeg lurer på om jeg burde utnytte. 2 stk B&W høytalere som burde være bra. En 15 år gammer Denon forsterker ( selvsagt uten digital inngang) Når jeg kobler Blueray-spilleren til forsterkeren synes jeg ikke lyden blir særlig bedre enn fra TV høytalerne. Den ene høytaleren skurrer litt innimellom, mest når jeg er vrir på volumknappen til forsterkeren (stopper når jeg slipper knappen) Dette får meg til å misstenke forsterkeren snarere enn sprengt høytaler, men er ikke skråsikker. Har også dyttet forsiktig på membranen med fingrene uten at dette gir økt skurring. Hører ingen åpenbar kvalitetsforskjell på høytalerne ellers. Behovet er: 1: Bedre lyd når jeg ser på Blueray/dvd. 2: Lytte på musikk. Nr 2 er kanskje viktigst, men jeg vil gjerne få til begge deler. 1: Bør jeg satse på stereoforsterker eller hjemmekinoforsterker? 2: Vil en 5.1 hjemmekinoforsterker være egnet til å drive kun to høytalere? 3: kan disse høytalerne jobbe bra sammen med andre i et surroundanlegg, eller blier det bare tull? 4: Er det allikevel høytaleren som er ødelagt? Setter umåtelig pris på svar fra dere guruer. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Får du disse ulydene når du kobler til en annen lydkilde? Har vært borti lingende selv. Har du prøvd f.eks med en ipod/mobil via phono til minijack? Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Forsterkeren sitt volumhjul er sikkert et potmeter eller noe, som er godt skittent, og dermed lager ulyder når du stiller på det. Kjøp en surroundreciever til å drive i stereo, mer bang for the buck får du trolig ikke. Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Forsterkeren sitt volumhjul er sikkert et potmeter eller noe, som er godt skittent, og dermed lager ulyder når du stiller på det. Kjøp en surroundreciever til å drive i stereo, mer bang for the buck får du trolig ikke. Jeg tror du har ret ang. skitt på et eller annet. Jeg dro volumknappen frem og tilbake noen ganger, og nå virker det som om ulyden er borte. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg ville satset på en stereoforsterker om du bare har planer om å ha stereo. Det gir naturlig nok mer for pengene. Lenke til kommentar
hursay Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Lite aktivitet her for tiden, så får prøve å sprite det opp litt med at vi kan laste opp noen bilder av oppsettene våres(?)! Her er da det litt jalla gutterom oppsettet mitt. Har også fått inn en ny 27" PC-skjerm som ikke er på bildet. Har også kjøpt noe "cable-management" utsyr. Altså noen kabelklips og slikt for å få kablene opp fra bakken og inne bak kanten på skrivebordet. Skal bli bedre når rommet får ny innredning men er slik det ser ut nå. Har også tenkt på å kjøpe noen B&W 683. Og kjøre de fra NAD C356 inntil et Lyngdorf effekttrinn er spart opp til og innkjøpt. Her også brukt. Kunne også tenkt med Midgard Oberon monoblokker istedenfor Lyngdorf. EDIT: Glemte helt å ramse opp utstyrlisten: Høyttalere: DALI Concept 8 Forsterker: NAD C356 DAC: Cambridge DacMagic CD-spiller: H/K HD980 Endret 19. januar 2012 av hursay 2 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Platespiller og plater. Noe nytt og noe gammelt Høyttalere: Tannoy Eyris DC 3 Forsterker: Xindak XA6950 CD/SACDspiller: Marantz SA7001KI DAC: Cambridge DacMagic Platespiller: Raga P2 RIAA: NAD PP2 Div: Nettstøyfilter fra Monster, spikes fra Soundcare og kabler fra litt div steder. Endret 19. januar 2012 av PatSharpX 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Høyttalere: System Audio SA1550 kablet med Van Den Hul Magnum Hybrid DAC: Arcam rDAC med Van Den Hul D300 III til forsterker Hodetelefonforsterker: Schiit Asgard med Van Den Hul The Name fra forsterker Forsterker: Primare I22 DAC Kilder: Sonos Connect (ZP90), HTPC som kjører Openelec, Sony BDP-S350 BD-spiller Hodetelefoner: Audio-Technica ATH-M50, Sennheiser HD595 og AKG Q701 Bruker også PC-anlegget en del til musikk. Det består enkelt å greit av en Aune X1 og BlueSky Exo monitorer. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Høyttalere: AudioVector Mi3 Signature Forforsterker: Denon PRA S-10 Monoblokk effektforsterkere: Denon POA S-10 DAC: Kinamekk Platesnurrer: Eldre Pioneer Digitallydkilde: HTPC: OpenELEC (XBMC) 3 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Front: Klipsch RF-7 mkII Subwoofer: To stykk Klipsch RW-12d Senter: Klipsch RC-64 DAC: Asus Xonar Essence STX Forforsterker: Nikko Beta 20 Effektforsterker: Nikko Alpha 220 Reciever: (kun til film) Onkyo TX-SR608B Kabler fra Clas. Billigste jeg kan finne derfra. 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Kan noen anbefale en god reciever med ganske varm lyd til rundt 2-3k ? Synes rett og slett NAD'en jeg bruker nå er for kald. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Det meste fra yamaha og onkyo burde være en god oppgradering. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Hva tror du om denne, eller muligens gå opp litt i pris til denne Lenke til kommentar
j-- Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Mr. A: Kjøp brukt. Du får så veldig mye mer igjen for det. Ofte behandler hifi-folk komponentene sine veldig forsiktig, og de ser mer eller mindre nye ut. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Fant denne. Virker som et ok kjøpt mtp at det er en modell som enda er i produksjon. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Han virker jo som en seriøs selger og. Feedback han har fått er tarman Fre 27 Februar, 2009 Positive En rask og problemfri handel. God kommunikasjon. Dette er en seriøs kjøper som ANBEFALES!gonigogo Tir 5 Mai, 2009 Positive Rask og ryddig handel, anbefales! Alex S Man 18 April, 2011 Positive Seriøs. God kommunikasjon. Anbefales! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå