Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Japp, det går Spotify premium med 24-bit/96khz ut av PC'en med optisk, og alt av volum kontroller på maks.

 

 

Jeg hører veldig mye forskjell, er mange flere detaljer, mye mere fylde, ikke så flatt som det var på Spotify, og alt av problemer med utsmurte symbaler er borte.

 

EDIT: Da var CD-spilleren også ankommet.

 

Mulig du er mer følsom enn meg og opplever de "små" forskjellene som større, også mulig det er lettere å høre på ditt anlegg.

 

Men jeg gir meg ikke før du har testet 44.1khz og 16 bit. Det er vel slik musikken er lagret på spotify og min teori er da at man kan unngå at lyden kjøres igjennom filtre i windows. Dette er kun en teori jeg har, men mener det låter bedre med om det spilles av slik =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At alle vegger er i betong er jo ikke bra, prøv å sett absorbenter på bakvegg og frontvegg og gjerne diffusorer på sideveggene.

 

AtW

 

 

Hva kan du anbefale som absorbenter? Vil det hjelpe om jeg henger opp litt bilder og slikt, eller må jeg sette opp plater av noe slag på veggen? :)

 

Bilder hjelper lite, spørs såklart om du vil absorbere bass eller høyere opp, for bass er det nesten bare membranabsorbenter som gjør noe særlig nytte, skal du ha "vanlige" ting som skal hjelpe så snakker vi større møbler som sofaer o.l, en bokhylle kan nok fungere som ok diffusor (med bøker i), men det beste er vel antakelig å kjøpe rene porøse absorbenter (for det som ikke er bass). Prioriterer frontvegg først, deretter bakvegg, sidevegger har godt av endel refleksjon, så de prioriteres sist. Diffusorer kan dog være fint å ha på sideveggen, de fleste diffusorer vil absorbere litt også.

 

AtW

 

Nåja, er vel ikke helt slik jeg ville prioritert. Førsterefleksjoner er di som roter til lydbildet mest, de har mest energi og ankommer først etter direkte lyden. Så jeg ville startet med førsterefleksjoner (Gulv, sidevegger og tak) Deretter vegggen bak lytteren, med mindre den er veldig langt unna. Utover det så burde man heller ta en måling av rommet og finne ut hvilke frekvenser som er problemet og rette seg mer inn mot det. Det er fort gjort å overdempe rommet også, så det hjelper ikke å bare øse på med demping.

Lenke til kommentar

 

At alle vegger er i betong er jo ikke bra, prøv å sett absorbenter på bakvegg og frontvegg og gjerne diffusorer på sideveggene.

 

AtW

 

 

Hva kan du anbefale som absorbenter? Vil det hjelpe om jeg henger opp litt bilder og slikt, eller må jeg sette opp plater av noe slag på veggen? :)

 

Bilder hjelper lite, spørs såklart om du vil absorbere bass eller høyere opp, for bass er det nesten bare membranabsorbenter som gjør noe særlig nytte, skal du ha "vanlige" ting som skal hjelpe så snakker vi større møbler som sofaer o.l, en bokhylle kan nok fungere som ok diffusor (med bøker i), men det beste er vel antakelig å kjøpe rene porøse absorbenter (for det som ikke er bass). Prioriterer frontvegg først, deretter bakvegg, sidevegger har godt av endel refleksjon, så de prioriteres sist. Diffusorer kan dog være fint å ha på sideveggen, de fleste diffusorer vil absorbere litt også.

 

AtW

 

Nåja, er vel ikke helt slik jeg ville prioritert. Førsterefleksjoner er di som roter til lydbildet mest, de har mest energi og ankommer først etter direkte lyden. Så jeg ville startet med førsterefleksjoner (Gulv, sidevegger og tak) Deretter vegggen bak lytteren, med mindre den er veldig langt unna. Utover det så burde man heller ta en måling av rommet og finne ut hvilke frekvenser som er problemet og rette seg mer inn mot det. Det er fort gjort å overdempe rommet også, så det hjelper ikke å bare øse på med demping.

 

Sideveggsrefleksjoner roter ikke til lydbildet, de forbedrer lydbildet betraktelig. Det bør ikke prioriteres å dempe sideveggen, gulvet er i praksis ikke hensiktsmessig å dempe i særlig stor grad om man ikke vil ha et 15 cm tjukt teppe. Tak er greit nok, men det er framveggen og bakveggen som gir de tydligste forstyrrelsene i frekvensbildet. Det er sikkert ok å gjøre en etterklangsmåling og finne ut av om det er høyere eller lavere frekvenser som er problemet, men slik demping blir jo relativt generell. I praksis er det ikke spesielt fort gjort å overdempe ett rom som beskrevet om man ikke demper sideveggene så mye, absorbenter koster penger og plass, det er ikke så mange som har for mye av det i virkeligheten. (selv om det er som du sier, ikke så bra overdempe heller)

 

AtW

Lenke til kommentar

Har du noe å linke til det du sier, ettersom det så og si går stikk imot hva jeg leser på div andre forum?

 

Vet ikke om det er tilgjengelig på nett, men jeg kan henvise til endel litteratur om du vil det? (senere i kveld), i fare for å undergrave mine egne innlegg, så skal du ta ting som skrives på forum og hifi-magasiner med en stor klype salt, det skrives utrolig mye rart.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, derfor jeg må inrømme at jeg ikke kjøper helt hva du skriver i forhold til mange andre jeg kjenner bedre til på nettet. Er ganske standard praksis å begynne med førsterefleksjonene når man bare skal begynne lett en plass. Tykt teppe på gulv og en rockwool akustikk plate på veggene i førsterefleksjonen er ganske lett og gir en markant forbedring. Man skal ikke bruke så veldig mye energi og penger utover det før man burde vurdere å låne seg utstyr og sjekke spesifikt hva man burde gjøre av tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, derfor jeg må inrømme at jeg ikke kjøper helt hva du skriver i forhold til mange andre jeg kjenner bedre til på nettet. Er ganske standard praksis å begynne med førsterefleksjonene når man bare skal begynne lett en plass. Tykt teppe på gulv og en rockwool akustikk plate på veggene i førsterefleksjonen er ganske lett og gir en markant forbedring. Man skal ikke bruke så veldig mye energi og penger utover det før man burde vurdere å låne seg utstyr og sjekke spesifikt hva man burde gjøre av tiltak.

 

Greit nok, jeg skal trekke litt tilbake det jeg sa om gulv, ett tykt teppe dekker ganske store arealer, og har ganske ok absorbering i høyere frekvenser. Om man synes ett teppe er aktuelt, så er ikke det så dumt. Men skal man ha noe på veggene, så er det mye bedre å ha det foran og bak enn på sideveggendene på generell basis. At sideveggsrefleksjoner er lite ønskelig er utdatert kunnskap for ett sted som skal brukes til musikklytting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ingen kunnskaper om dette, men gang på gang leser jeg at man bør starte med førsterefleksjoner bak høyttalerne og på sideveggene. :whistle:

 

Bak høyttalerene er en god ide. Sideveggen er ikke nødvendigvis galt, men ihvertfall ikke det første stedet man bør satse, siderefleksjoner er bra.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg ser gjerne noe "dokumentasjon" på at førsterefleskjoner er bra. Over allt hvor jeg ser så demper eller diffuserer man førsterefleksjoner. (demping er mye lettere da diffusering krever ganske stort inngrep om det skal funke særlig langt ned i frekvens og krever litt avstand til lytter)

Lenke til kommentar

Men vil ikke siderefleksjonene kunne gi en for stor db økning i det frekvensområdet som reflekteres (type mellomtone/diskant)? Det kan vel også være en ide å dempe her hvis feks høyttalerne står plassert mye nærmere den ene veggen?

 

Det er sjeldent man har for mye absorpsjon i bassen, og hr man det er det bedre å bruke en EQ. Siderefleksjoner er viktig for lyden utover frekvensfordeling. Det kan vel kanskje være en ide å dempe om man har veldig "skeivt" oppsett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om bassen. Bassen er veldig vanskelig å dempe uten spesifikke tiltak designet for det (Corner traps, helmholtz resonator osv) Selv med 10cm tykk akustikk plate og minst like mye avstand fra veggen så får du dempet kansje ned mot 100hz. Samme med diffusjon, det krever meget tykke diffusorer for å gjøre noe i bassområdet.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg ser gjerne noe "dokumentasjon" på at førsterefleskjoner er bra. Over allt hvor jeg ser så demper eller diffuserer man førsterefleksjoner. (demping er mye lettere da diffusering krever ganske stort inngrep om det skal funke særlig langt ned i frekvens og krever litt avstand til lytter)

 

Ikke førsterefleksjoner, refleksjoner fra sideveggen, se feks:

 

Ando:

"Subjective prefrence tests in relation to objective parameters of music sound fields with a single echo"

"Concert hall acoustics"

"Architectural Acoustics"

 

Barron & Marshall

"Spatial impression due to early lateral reflections in concert halls: the derivation of a physical measure"

 

Toole:

 

"Loudspeakers and rooms for sound reproduction: a scientific review"

 

AtW

 

Jeg snakker ikke om bassen. Bassen er veldig vanskelig å dempe uten spesifikke tiltak designet for det (Corner traps, helmholtz resonator osv) Selv med 10cm tykk akustikk plate og minst like mye avstand fra veggen så får du dempet kansje ned mot 100hz. Samme med diffusjon, det krever meget tykke diffusorer for å gjøre noe i bassområdet.

 

Eksakt, derfor er det sjelden folk absorberer for mye i bassen, og at man får alt for lite bass i forhold til høyere frekvenser. (samtidig er det av de mest effektive tiltakene for lyden å dempe bassen)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er det bøker du referer til der?

 

Jeg sa ingenting om overdemping i bassen. Men om du bare slenger opp masse dempemateriale her og der så er det fort å overdempe (ikke bassen, men allt annet)

Derfor jeg sier at om man vurderer å gå litt mer drastisk til verks enn ett par plater og eller ett par diffusorer så burde man nok vurdere å få målt rommet skikkelig først så man kan få gjort det riktig. Angrepet dem frekvensene som er problematiske osv (ikke bare i bassen men videre oppover også)

Lenke til kommentar

Er det bøker du referer til der?

 

Jeg sa ingenting om overdemping i bassen. Men om du bare slenger opp masse dempemateriale her og der så er det fort å overdempe (ikke bassen, men allt annet)

Derfor jeg sier at om man vurderer å gå litt mer drastisk til verks enn ett par plater og eller ett par diffusorer så burde man nok vurdere å få målt rommet skikkelig først så man kan få gjort det riktig. Angrepet dem frekvensene som er problematiske osv (ikke bare i bassen men videre oppover også)

 

De to siste av ando er bøker, resten er artikler.

 

Poenget var at du var bekymret for at sideveggsrefleksjoner skulle føre til at det ble for mye ikke-bass, iogmed at bassen sjelden er særlig godt dempet, så ser jeg ikke for meg at det er ett vanlig problem. Det er sikkert ok å få målt rommet, men hva er relevante måleparametre? I bassen bør man dempe så mye som mulig, lenger opp er det viktigere hvor du demper enn akkurat hvilke frekvenser, porøse absorbenter er jo det greisete lenger opp, og det demper stort sett over hele fjøla over en viss frekvens. Jeg sier ikke at det er unyttig å måle, men du kommer langt uten, og det er ikke uten videre gitt hva slags parametre man skal måle.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hæ? Nei. nå tror jeg du må gå tilbake å lese på nytt. Ingenting av det jeg har skreve har angått bass. Dem gangene jeg har nevnt bass er for å presisere at det ikke er bass jeg snakker om.

 

Edit: Og bare for å kommentere det du skrev likevell.

Hvordan har du tenkt å dempe bassen "så mye som mulig"? Uten målinger så vet du ikke helt hvor problemet nødvendigvis ligger (kan seff lytte deg frem og regne frem til en del utifra rommet osv. Pøser du på med masse dempemateriale for å dempe bass så ender du opp med å dempe lengre opp i frekvens også, og da er vi tilbake på faren for overdemping (ikke i bassen men lengre opp i frekvens) Måler du så kan du finne problemfrekvenser og dempe dem spesifikt ved bruk av f.eks helmholts resonatorere eller membran designet for formålet i hjørner. Begge deler kan dempe bass veldig effektivt uten å dempe lengre opp i frekvens slik vanlig dempemateriale gjør.

 

Hva du kan måle? etterklang, frekvensresponsen i rommet inkludert tidsperspektiv (waterfall) o.l. There is no such ting as too much information :tease:

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Whops, dreit meg vel ut på formuleringen din der.

 

For mye er vel ikke helt det jeg mener. Grunnen til at førsterefleksjonen er viktig er fordi lyden defra ankommer ganske nærme orginal lyden (og den har relativt høyt nivå i tillegg) og det er DET som roter til lydbildet. Får man spredd ut lyden fra førsterefleksjonen eventuelt absorbert mye av den (som er mye enklere å utføre) så vil det hjelpe på lydbildet generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sittet her å tenkt litt utover kvelden, å tror kansje at en SVS PC12 blir for mye for guttrommet. Så har siktet meg litt mere inn på noen av SVS' mindre modeller,( SVS SB12-NSD og SVS PB12-NSD DSP ) SB12 er jo lukket kasse og er bittliten i forhold til elementet. Det skal ikke brukes så veldig mye til film, så det aller kjellerdypeste av bass trengs ikke. SB12 ruller jo av på 25-30, som igjen kansje er litt tidlig. Men den koster jo 1500kr mindre, som igjen gjør prisen litt mere svelgbar.

 

PB12 går jo endel dypere igjen, men koster jo endel mer.

 

Så sitter litt fast her. :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...