Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Jeg har 2xXTZ som du har nevnt, kan ikke sammenligne de med så mye.. Men de leverer hvertfall hjemme hos meg, bilder, glass i skapet og dører rister og slår.

 

Prøvelytting er vel kanskje en ide :)

 

Prøvelytting kan bli et problem, men bass har en ganske nøytral karakter så man kommer ganske langt med spesifikasjoner. Og hva andre har sagt om produktet.

 

 

Men klarer fortsatt ikke å ta en beslutning. Hadde vært kjekt hvis noen her hadde hørt på dem begge. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser jo også at XTZ har en mye mere påkostet forsterker.

 

Men når du nevner forsterker effekt, to ganger 400 kina watt overgår vel 380 amerikanske watt? XTZ subwooferne har nok en mye høyere THD på angitt watt enn SVS'en. Men dette er bare synsing.

 

Har jo også hørt mange historier om hvor rått SVS er, men de blåser jo lyd rett opp som sikkert skjærer seg med skråtak.

 

Og det å plassere to subber blir jo dobbelt så ille som å plassere én. Er en vanskelig beslutning, dobbel 10" er jo endel mere membran en en enkel 12". Som er enda en faktor som spiller inn.

 

En sub er omnidreksjonell, den vil ikke blåse lyd i noen spesifik retning i praksis. Når det gjelder effekt, så er det jo i prinsippet ingen forskjell på det, sålenge det er målt på samme måte. Men det er jo litt forskjell på hvordan det blir målt.

 

AtW

Jeg har hatt to stk XTZ 99 W12.16 og har nå 2 stk SVS PC12-NSD DSP.Kan si de sånn at SVS`ene spiller fletta av XTZ`ene

Lenke til kommentar

Jeg ser jo også at XTZ har en mye mere påkostet forsterker.

 

Men når du nevner forsterker effekt, to ganger 400 kina watt overgår vel 380 amerikanske watt? XTZ subwooferne har nok en mye høyere THD på angitt watt enn SVS'en. Men dette er bare synsing.

 

Har jo også hørt mange historier om hvor rått SVS er, men de blåser jo lyd rett opp som sikkert skjærer seg med skråtak.

 

Og det å plassere to subber blir jo dobbelt så ille som å plassere én. Er en vanskelig beslutning, dobbel 10" er jo endel mere membran en en enkel 12". Som er enda en faktor som spiller inn.

 

En sub er omnidreksjonell, den vil ikke blåse lyd i noen spesifik retning i praksis. Når det gjelder effekt, så er det jo i prinsippet ingen forskjell på det, sålenge det er målt på samme måte. Men det er jo litt forskjell på hvordan det blir målt.

 

AtW

Jeg har hatt to stk XTZ 99 W12.16 og har nå 2 stk SVS PC12-NSD DSP.Kan si de sånn at SVS`ene spiller fletta av XTZ`ene

 

Men vil én av dem gjøre det samme?

Lenke til kommentar

Jeg byttea rom i går, og jeg sliter med romklang! Det er hele tiden litt ekko, og bassen lager en liten vibrasjonslyd over alt i leiligheten, uansett hvor lavt jeg spiller! Alle vegger bortsett fra en er av betong, kan det være en grunn? Hva kan jeg gjøre? Jeg har allerede plassert høytalerne på et vibrasjonsdempende underlag, så det må være noe annet.

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Jeg byttea rom i går, og jeg sliter med romklang! Det er hele tiden litt ekko, og bassen lager en liten vibrasjonslyd over alt i leiligheten, uansett hvor lavt jeg spiller! Alle vegger bortsett fra en er av betong, kan det være en grunn? Hva kan jeg gjøre? Jeg har allerede plassert høytalerne på et vibrasjonsdempende underlag, så det må være noe annet.

 

Noen ideer?

 

At alle vegger er i betong er jo ikke bra, prøv å sett absorbenter på bakvegg og frontvegg og gjerne diffusorer på sideveggene.

 

AtW

 

Jeg ser jo også at XTZ har en mye mere påkostet forsterker.

 

Men når du nevner forsterker effekt, to ganger 400 kina watt overgår vel 380 amerikanske watt? XTZ subwooferne har nok en mye høyere THD på angitt watt enn SVS'en. Men dette er bare synsing.

 

Har jo også hørt mange historier om hvor rått SVS er, men de blåser jo lyd rett opp som sikkert skjærer seg med skråtak.

 

Og det å plassere to subber blir jo dobbelt så ille som å plassere én. Er en vanskelig beslutning, dobbel 10" er jo endel mere membran en en enkel 12". Som er enda en faktor som spiller inn.

 

En sub er omnidreksjonell, den vil ikke blåse lyd i noen spesifik retning i praksis. Når det gjelder effekt, så er det jo i prinsippet ingen forskjell på det, sålenge det er målt på samme måte. Men det er jo litt forskjell på hvordan det blir målt.

 

AtW

Jeg har hatt to stk XTZ 99 W12.16 og har nå 2 stk SVS PC12-NSD DSP.Kan si de sånn at SVS`ene spiller fletta av XTZ`ene

 

Hva mener du med "spiller fletta av"?

 

AtW

Lenke til kommentar

At de er bedre enn, virker jo som det mest logiske. Vedder en femmer på at du har hørt uttrykket før.

 

Jeg har jo hørt uttrykket, men det er jo ikke akkurat åpenbart hva det betyr her? Spiller bedre kvalitet? Spiller dypere? Spiller høyere?

 

AtW

De går mye dypere ned i hz + mye mer trykk og de spiller renere en XTZ`ene,altså de spiller bedre over hele linja

Lenke til kommentar

Xtz'ene er vel mer musikalske ?

Mens svs leverer mer på filmfronten ?

 

Er i hvertfall det jeg har fått intrykk av basert på skriveri av en mengde inlegg på Avforum...

 

Hva gjør en sub "musikalsk"? Er en sub god til film er den god til musikk.

 

AtW

En sub som lager mye bråk og vibrasjoner er utmerket til film, der eksplosjoner, jetfly, dype lydeffekter og annet er prioritert.

Derimot så kan den være for treg og mangle alt for mye impact over 50hz for å passe godt til film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Xtz'ene er vel mer musikalske ?

Mens svs leverer mer på filmfronten ?

 

Er i hvertfall det jeg har fått intrykk av basert på skriveri av en mengde inlegg på Avforum...

 

Hva gjør en sub "musikalsk"? Er en sub god til film er den god til musikk.

 

AtW

En sub som lager mye bråk og vibrasjoner er utmerket til film, der eksplosjoner, jetfly, dype lydeffekter og annet er prioritert.

Derimot så kan den være for treg og mangle alt for mye impact over 50hz for å passe godt til film.

 

Jeg er forsåvidt enig i at å gå dypt er en mindre fordel på musikk enn film, men la oss si en sub går dypt. Hvorfor skulle den da ha mindre trykk lenger opp? De fleste subber som går dypt har mer enn nok effekt også høyere opp, og hva betyr det at den er "treg"? Filmer er forøvrig også fulle av musikk, om en sub virkelig er god til film, så er det ingen grunn til at den ikke skal være god til musikk også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i at å gå dypt er en mindre fordel på musikk enn film, men la oss si en sub går dypt. Hvorfor skulle den da ha mindre trykk lenger opp? De fleste subber som går dypt har mer enn nok effekt også høyere opp, og hva betyr det at den er "treg"? Filmer er forøvrig også fulle av musikk, om en sub virkelig er god til film, så er det ingen grunn til at den ikke skal være god til musikk også.

 

AtW

De fleste subber er portede, og alle som kjenner til hva dette medfører skjønner også hvorfor en filmsub ikke nødvendigvis blir en bra musikksub, da man får en berg-og-dalbane responskurve, som kan gi ganske mange flere decibel rundt eksempelvis 30hz sammenlignet med 50-70hz.

 

At den er treg betyr rett og slett at bass-slaget er over når suben leverer trykket den skal. Dette er spesielt et problem i billigere subber, der jeg har opplevd at frontene er ferdige med trommeslaget før suben har fått opp farten. Sånn at man nesten får dobble trommeslag.

 

Igjen ikke noe som er merkbart i film, men som høres veldig godt i mange typer musikk.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i at å gå dypt er en mindre fordel på musikk enn film, men la oss si en sub går dypt. Hvorfor skulle den da ha mindre trykk lenger opp? De fleste subber som går dypt har mer enn nok effekt også høyere opp, og hva betyr det at den er "treg"? Filmer er forøvrig også fulle av musikk, om en sub virkelig er god til film, så er det ingen grunn til at den ikke skal være god til musikk også.

 

AtW

De fleste subber er portede, og alle som kjenner til hva dette medfører skjønner også hvorfor en filmsub ikke nødvendigvis blir en bra musikksub, da man får en berg-og-dalbane responskurve, som kan gi ganske mange flere decibel rundt eksempelvis 30hz sammenlignet med 50-70hz.

 

At den er treg betyr rett og slett at bass-slaget er over når suben leverer trykket den skal. Dette er spesielt et problem i billigere subber, der jeg har opplevd at frontene er ferdige med trommeslaget før suben har fått opp farten. Sånn at man nesten får dobble trommeslag.

 

Igjen ikke noe som er merkbart i film, men som høres veldig godt i mange typer musikk.

 

Såfremt man er inkompetent når man designer subben, så er det riktig, kompetente designere velger jo ikke ett element optimalisert for en tett boks om man skal ha porter (som vil føre til "beg og dalbane"). Og om man hadde gjort det, så er det ikke en god filmsub, da er det en dårlig filmsub.

 

Hvor lenge mener du et basstrommeslag tar? Ved feks 50 Hz så er en bølgelengde på 20 ms, det virker jo vanskelig å tenke seg at det blir forskjøvet med mer enn enn 10 ms, worst case.

 

AtW

Lenke til kommentar

Såfremt man er inkompetent når man designer subben, så er det riktig, kompetente designere velger jo ikke ett element optimalisert for en tett boks om man skal ha porter (som vil føre til "beg og dalbane"). Og om man hadde gjort det, så er det ikke en god filmsub, da er det en dårlig filmsub.

 

Hvor lenge mener du et basstrommeslag tar? Ved feks 50 Hz så er en bølgelengde på 20 ms, det virker jo vanskelig å tenke seg at det blir forskjøvet med mer enn enn 10 ms, worst case.

 

AtW

Det er ikke mulig å unngå berg-og-dalbane respons med en portet subwoofer uten elektronisk korrigering for frekvensrespons.

 

Hvor langt et bass-slag er har jeg ingen formening om. Men det skulle overaske meg om den var mer enn 100ms. Uten at dette er relevant i forhold til at slik oppfører en del subwoofere seg.

Det er en observasjon jeg kan gjøre totalt uavhengig av hvorvidt jeg forstår hvorfor det skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såfremt man er inkompetent når man designer subben, så er det riktig, kompetente designere velger jo ikke ett element optimalisert for en tett boks om man skal ha porter (som vil føre til "beg og dalbane"). Og om man hadde gjort det, så er det ikke en god filmsub, da er det en dårlig filmsub.

 

Hvor lenge mener du et basstrommeslag tar? Ved feks 50 Hz så er en bølgelengde på 20 ms, det virker jo vanskelig å tenke seg at det blir forskjøvet med mer enn enn 10 ms, worst case.

 

AtW

Det er ikke mulig å unngå berg-og-dalbane respons med en portet subwoofer uten elektronisk korrigering for frekvensrespons.

 

Hvor langt et bass-slag er har jeg ingen formening om. Men det skulle overaske meg om den var mer enn 100ms. Uten at dette er relevant i forhold til at slik oppfører en del subwoofere seg.

Det er en observasjon jeg kan gjøre totalt uavhengig av hvorvidt jeg forstår hvorfor det skjer.

 

Å korrigere det elektronisk er også en variant ja, eller man kan celge en Q-verdi på elmentet som er optimalisert for kassa, essensen er uansett det samme, med kompetent design unngår man problemet. Er det en god film-sub er det en god musikksub.

 

Folk sine ører er ikke ett spesielt godt mål på hva som er årsaken til noe de hører. At du hører ett slags ekko pga forsinkelse i selve subben virker lite sannsynlig. Selv med porter så er maksimalt trykk godt under en tidels periode for de subbene jeg har sett målinger på. Det kan være andre ting, som feks rommet som forvirrer folk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Såfremt man er inkompetent når man designer subben, så er det riktig, kompetente designere velger jo ikke ett element optimalisert for en tett boks om man skal ha porter (som vil føre til "beg og dalbane"). Og om man hadde gjort det, så er det ikke en god filmsub, da er det en dårlig filmsub.

 

Hvor lenge mener du et basstrommeslag tar? Ved feks 50 Hz så er en bølgelengde på 20 ms, det virker jo vanskelig å tenke seg at det blir forskjøvet med mer enn enn 10 ms, worst case.

 

AtW

Det er ikke mulig å unngå berg-og-dalbane respons med en portet subwoofer uten elektronisk korrigering for frekvensrespons.

 

Hvor langt et bass-slag er har jeg ingen formening om. Men det skulle overaske meg om den var mer enn 100ms. Uten at dette er relevant i forhold til at slik oppfører en del subwoofere seg.

Det er en observasjon jeg kan gjøre totalt uavhengig av hvorvidt jeg forstår hvorfor det skjer.

 

Å korrigere det elektronisk er også en variant ja, eller man kan celge en Q-verdi på elmentet som er optimalisert for kassa, essensen er uansett det samme, med kompetent design unngår man problemet. Er det en god film-sub er det en god musikksub.

 

Folk sine ører er ikke ett spesielt godt mål på hva som er årsaken til noe de hører. At du hører ett slags ekko pga forsinkelse i selve subben virker lite sannsynlig. Selv med porter så er maksimalt trykk godt under en tidels periode for de subbene jeg har sett målinger på. Det kan være andre ting, som feks rommet som forvirrer folk.

 

AtW

Rommet påvirker suben, men ikke de andre høytalerne?

Rommet gjør sånn at subben nesten ikke gir noen effekt samtidig med de andre høytalerne, men gir stor uteffekt noen ms senere?

 

En portet kasse vil ikke gi deg en rett responskurve uten elektronisk korrigering.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Såfremt man er inkompetent når man designer subben, så er det riktig, kompetente designere velger jo ikke ett element optimalisert for en tett boks om man skal ha porter (som vil føre til "beg og dalbane"). Og om man hadde gjort det, så er det ikke en god filmsub, da er det en dårlig filmsub.

 

Hvor lenge mener du et basstrommeslag tar? Ved feks 50 Hz så er en bølgelengde på 20 ms, det virker jo vanskelig å tenke seg at det blir forskjøvet med mer enn enn 10 ms, worst case.

 

AtW

Det er ikke mulig å unngå berg-og-dalbane respons med en portet subwoofer uten elektronisk korrigering for frekvensrespons.

 

Hvor langt et bass-slag er har jeg ingen formening om. Men det skulle overaske meg om den var mer enn 100ms. Uten at dette er relevant i forhold til at slik oppfører en del subwoofere seg.

Det er en observasjon jeg kan gjøre totalt uavhengig av hvorvidt jeg forstår hvorfor det skjer.

 

Å korrigere det elektronisk er også en variant ja, eller man kan celge en Q-verdi på elmentet som er optimalisert for kassa, essensen er uansett det samme, med kompetent design unngår man problemet. Er det en god film-sub er det en god musikksub.

 

Folk sine ører er ikke ett spesielt godt mål på hva som er årsaken til noe de hører. At du hører ett slags ekko pga forsinkelse i selve subben virker lite sannsynlig. Selv med porter så er maksimalt trykk godt under en tidels periode for de subbene jeg har sett målinger på. Det kan være andre ting, som feks rommet som forvirrer folk.

 

AtW

Rommet påvirker suben, men ikke de andre høytalerne?

Rommet gjør sånn at subben nesten ikke gir noen effekt samtidig med de andre høytalerne, men gir stor uteffekt noen ms senere?

 

En portet kasse vil ikke gi deg en rett responskurve uten elektronisk korrigering.

 

Det foregår jo refleksjoner i rommet, som gjør at du vil høre en lyd endel senere enn direktelyden. Ellers påvirker rommet bassgangen ganske mye generelt, kanskje det ikke er noen forsinkelse i det du hører, men merkelig bassgang. Det kan være såmangt, det er nesten umulig for meg å si basert på en anekdote, men jeg kan kjøpe det om det har en overbevisende forklaring.

 

Hva mener du med "rett", ingen har perfekt responskurve, portet eller ikke, så sånn dett så er vel det riktig, men at du kan få en god responskurve ved å velge riktig element er tilfellet. Men elektornisk korrigering eller ikke, essensen er akkurat den samme, en kompetent designet sub med port vil ikke ha "berg og dalbane-respons"

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...