Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Jeg kikker litt rundt etter ny effektforsterker til anlegget mitt. Skal drive Klipsch RF-7 mkII. Jeg er ute etter en som ser lekker ut, helst med analoge metere som danser i takt med musikken. Har lenge tenkt på et par XTZ Class-AP100. De ser helt greie ut, men jeg savner synlige metere!

 

Ultimate hadde jo vært McIntosh, men det koster jo usedvanlig mye. Tips? Pris er ikke så farlig. Om jeg finner en som ser lekker ut er jeg villig til å betale en del for design.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kikker litt rundt etter ny effektforsterker til anlegget mitt. Skal drive Klipsch RF-7 mkII. Jeg er ute etter en som ser lekker ut, helst med analoge metere som danser i takt med musikken. Har lenge tenkt på et par XTZ Class-AP100. De ser helt greie ut, men jeg savner synlige metere!

 

Ultimate hadde jo vært McIntosh, men det koster jo usedvanlig mye. Tips? Pris er ikke så farlig. Om jeg finner en som ser lekker ut er jeg villig til å betale en del for design.

 

Effektforsterkere er jo ofte ganske kjedelige da det ikke er no særlig med knapper osv. Er desverre ikke så veldig mange som leveres med analoge metere :hrm:

 

Men du bør kanskje først undersøke litt hva som anbefales lydmessig til Klipsch.

 

Du har jo feks Parasound som er en gjenganger: http://www.avshop.no/CBC.aspx?q=c:100236

 

Jeg hadde også sterkt vurdert musical-innovation som er et norskt merke som får uendelig mye skryt og skal passe perfekt med Klipsch. dette skal være high-end til "pølsepris" 15-35k nytt, men får ofte tak i brukt også. Du kan lese om de her: http://www.musical-innovation.com/

og de kan bestilles her: http://www.norskhificenter.no/musical_innovation.html

 

Ligger også endel snacks på bruktbørsen på hifisentralen. Hva med disse monoblokkene fra Vincent? http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,102865.0.html

 

Selv om dette er en integrert forsterker så er den verdt å nevne da dette også er en meget god match med Klipsch. Sugden klasse a: http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,102891.0.html

 

Masse annet artig på bruktbørsen også =)

Lenke til kommentar

"here we go again"

 

Så du mener det ikke er viktig å matche forsterker og høyttalere du da? Skriker teorimester med manglende virtuell erfaring av dette. :ph34r:

 

Men dette tror jeg vi har diskutert før ATW så den orker jeg ikke dra igang igjen.

 

Ja, det mener jeg, om du har høyttalere som trenger "matching" så er det mye bedre å gjøre det med en EQ. (eller kjøpe deg bedre høyttalere). Og spar meg for den billige argumentasjonen om "manglende erfaring" og "teorimester"

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen argumentasjon men det er min oppfattning etter påstandene du kommer med.

Mulig du har masse erfaring med komponenter til flere hundre tusen, men min og veldig veldig mange andres erfaring er at det er viktig å matche høyttalere i denne prisklassen (1-50k) med riktig elektronikk.

 

Klipsch som Munty spurte om, har jeg selv eid flere modeller av og det jeg har kommet frem til etter flere år er at Klipsch kan spille forferdelig dårlig med feil elektronikk (type lys lydsignatur eller med en bump i øvre mellomtone) og Klipsch kan utklassere alt jeg har hørt i samme prisklasse hvis man matcher med riktig elektronikk.

 

Godt mulig det helt optimale er en forsterker som forsterker lyden uten å tilføre noen forvenging eller lydsignatur, og så matche denne med høyttalere som tåler det uten å låte for lyst osv. Men min erfaring, som kun er i prisklassen opp til rundt 20-30k pr komponent er at dette ikke er virkeligheten. Både høyttalere og forsterkere farger lyden på forskjellige måter, hvor noen foretrekker det ene framfor det andre, og da anbefaler jeg det som jeg mener passer til de nevnte høyttalerne.

 

Man må heller ikke glemme at det ikke nødvendigvis er den mest "riktige" lyden som oppfattes som den beste av flertallet. Mange kan foretrekker en type lyd framfor en annen selv om den ikke er den mest riktige lyden slik den ligger på cd-platen. Et godt eksempel er Akg k701 hodetelefoner som er av de mest nøytale og "gjennomsiktige" på markedet, men likevel er det veldig mange som foretrekekr hodetelefoner som farger lyden mer, feks Denon, og til og med beats by dr dre (fyfy!).

Endret av magb
Lenke til kommentar

UANSETT, kan du måle deg frem til "den type lyden du liker" og stille med EQ til du får den, det er null problem, og så lenge forsterkeren din ikke er et jævla ræl så spiller det som det skal uten å forvrenge selv med kraftig EQ. Og dermed SLIPPER du å MATCHE ditten og datten.

 

Vær så snill og mål da, om du ikke har målt før, er det ikke vits i å diskutere med deg.

 

LYD kan samples, og alle nødvendige parametere kan måles. Dermed er det ikke noe poeng i å synse i matching, og annet fjas om hvilken forsterker som er best. Det er velkjent at dyrt utstyr gir deg ekstremt lite for pengene (som oftest), og det er veldig vanlig at produsenten reklamerer med fjas og vas, istedet for harde fakta, aka. målinger.

 

Målinger kan ikke alltid fortelle alt som er nødvendig, men det er da, pga. den riktige målingen ikke er blitt gjort, eller at sampleområdet ikke er stort nok/oppløst nok.

 

EDIT: Forsetter rant:

 

 

Ikke minst påvirker rommet lyden så ekstremt mye at du ikke engang vil legge merke til matching, av normale forsterkere og høytalere. +-30dB i frekvensresponsen kan da oppstå, hvorfor skal da en forsterker sine +-0.5dB max i frekvensrespons ha noe som helst og si? Den blir totalt overskygget av enormt større "feilkilder".

Endret av Revolution
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er faktisk litt usikker på om jeg får plass, har akkurat byttet rom så det skal re-dekoreres og alt av møbler og skaper skal byttes ut.

 

 

XTZ subene stopper på 27hz i følge i spesifikasjonene, tenker at de stopper på rundt 25hz i et vanlig rom.

 

SVS'en det er snakk om er en SVS PCi 25-31, jeg vet at SVS går kjellerdypt, men finnes bedre valg til musikk igjen. Og her kommer de to XTZ subene inn.

 

EDIT: Jeg har plass, litt tenking var alt som trengtes. :p

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Subber går stort sett på lydeffekt, hvor linæere de er, distorsjon og hvor dypt de går. Det er ikke noe med SVS-subber som tilser at de skal være noe dårlig til musikk, er en sub bra til film er den bra til musikk også. Den SVS-subben er jo ganske stor, så den vil jo gi mye lydeffekt per forsterkereffekt. Tror kanskje jeg hadde gått for to om du kan plassere de fornuftig (midt på sideveggene feks), slipper du å bli lige plaget av stående bølger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser jo også at XTZ har en mye mere påkostet forsterker.

 

Men når du nevner forsterker effekt, to ganger 400 kina watt overgår vel 380 amerikanske watt? XTZ subwooferne har nok en mye høyere THD på angitt watt enn SVS'en. Men dette er bare synsing.

 

Har jo også hørt mange historier om hvor rått SVS er, men de blåser jo lyd rett opp som sikkert skjærer seg med skråtak.

 

Og det å plassere to subber blir jo dobbelt så ille som å plassere én. Er en vanskelig beslutning, dobbel 10" er jo endel mere membran en en enkel 12". Som er enda en faktor som spiller inn.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo også at XTZ har en mye mere påkostet forsterker.

 

Men når du nevner forsterker effekt, to ganger 400 kina watt overgår vel 380 amerikanske watt? XTZ subwooferne har nok en mye høyere THD på angitt watt enn SVS'en. Men dette er bare synsing.

 

Har jo også hørt mange historier om hvor rått SVS er, men de blåser jo lyd rett opp som sikkert skjærer seg med skråtak.

 

Og det å plassere to subber blir jo dobbelt så ille som å plassere én. Er en vanskelig beslutning, dobbel 10" er jo endel mere membran en en enkel 12". Som er enda en faktor som spiller inn.

 

En sub er omnidreksjonell, den vil ikke blåse lyd i noen spesifik retning i praksis. Når det gjelder effekt, så er det jo i prinsippet ingen forskjell på det, sålenge det er målt på samme måte. Men det er jo litt forskjell på hvordan det blir målt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...