Gå til innhold

Magneter: skadelig for speilreflekskameraer?

Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Kjøpte ny kameraveske for å få plass til litt geocaching utstyr og blant det jeg vil ha i vesken er magnetiske cacher. Den sterkeste av disse magnetene klarer å trekke til seg en nål som ligger på et bord fra ca 2cm avstand, så ikke noen kollosale magneter vi snakker om. Tenkte å ha dem i lommen lengst unna kameraet, tipper 5+ cm fra kameraet. Logikken min sier at dette ikke er noe problem da elektronikk i seg selv ikke påvirkes av magneter (ved mindre man snakker magnetisk lagring), men speilreflekskameraer har bevegelige deler så jeg tenkte jeg skulle være 100% sikker før jeg satte i gang. Så, er magneter skadelig for speilreflekskameraer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke helt feil så kan filmruller påvirkes av magnetisme,men du bruker sikkert et digitalt speilreflekskamera og da skal det ikke være noen problemer med kameraet,tar jeg ikke helt feil så lagrer Minnekortene informasjonen på en "magnetisk" måte så de kan kanskje ta skade.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Minnekort lagrer ikke data på en magnetisk måte, men ved en elektrisk ladning.

CompactFlash Type II kan være harddiskbasert, og vil ta skade av magnetisme. Men det er jo stort sett Type I som er i bruk.

Men det er jo strengt tatt en liten harddisk ikke noe minnekort :pMicrodrive

Var ikke lagringsenhetene jeg var bekymret for, heller bevegelige deler i speilfunksjonen og objektivet

Ingen grunn til at det skal skade noen bevegelig deler som ikke er i beveglese, åltså kameraet avslått. Du kan jo "nøytralisere" magnetfeltet ved å feste en lik magnet til den(da vil mesteparten av fluksen/feltet holde seg innenfor magneten) ;)

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan garantere at disse magnetene ikke på noen måte representerer noen fare for fotoutstyret ditt. Her er det snakk om statiske magneter. Noe som er verre er magnetfeltet i nærheten rundt kraftige elektromotorer, o.l., som har et magnetfelt som skifter mange ganger i sekundet, noe som potensielt kan skape strømmer i elektronikken i kameraet.

---

BalleB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...