Gå til innhold

Acer Aspire TimelineX 3820TG

drberg

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Tenkte jeg skulle lage en tråd om min erfaring med Acer 3820TG. Deler dette innlegget i kategorier.

1. innkjøp og pris

2. generelle inntrykk

3. linux

4. Acer kundeservice

5. Reinstallering

6. min (personlige) konklusjon

1. Innkjøp og pris

Bestilte denne maskina som en slags inpulshanding etter jeg besøkte en venn som hadde kjøp den. Falt for den umiddelbart. Bestilte den på netonnet til 6700 kroner, noe som var en veldig bra pris for denne maskina. To og en halv virkedag senere var den i mine hender.

2. Generelle inntrykk

Som nevnt i punkt 1 så falt jeg for denne maskina umiddelbart, og det var pga. både hardware og utseende. Ja, design står for en viss prosent av grunnen til jeg kjøper ting. Den var kjapp, stille, lett og den ble ikke særlig varm. Perfekt for å sitte i sofaen med maskina i fanget! Den har ikke DVD-ROM, og det fulgte heller ikke med noe gjeopprettingsutstyr (altså f.eks gjenopprettings-DVD, som man er vant med fra "gamledager"). Dette viste seg - pga. min egen idioti - å føre til en ekstra kostnad for meg dagen etter jeg fikk maskina.

3. Linux

Som tidligere Mac-bruker så liker jeg å ha alternativer til Windows, så jeg hadde store planer om å dualboote Ubuntu på maskina. Partisjonerte harddisken i W7's partisjoneringsprogram, og installerte dermed Ubuntu 10.04. I 10.04 virket verken ethernet eller Wi-Fi, og vanligvis virker enten det ene eller det andre, og man kan bruke det til å rette opp det andre ved å installere oppdateringer.

Etter å ha lest litt på nettet så fant jeg ut at jeg skulle gi opp og prøve å installere betaen av Ubuntu 10.10 da folk hintet fram på at mange problemer ville være løst der. Er ganske sikker på at jeg installerte 10.10 på samme måte som jeg installerte 10.04, men det gjorde jeg tydligvis ikke da jeg klarte å slette hele HD'en med W7 og gjenopprettingspartisjonen, noe jeg ikke ville i det hele tatt. Ville ha W7 også for å kunne spille også! Etter timer med kjefting og banning måtte jeg kapitulere og ringe Acer for å høre om hvilken løsning de har på det.

Til dere som lurer: Internett fungerte med Ubuntu 10.10, men maskina ble varm og man sa fra seg grafikkort-skifting i OS og andre ting. Jeg bestemte meg for å heller for å kjøre Linux gjennom VirtualBox.

4. Acer kundeservice

Etter å ha ventet i en kø på 3 - 5 min så fikk jeg endelig snakket med en konsulent, og kun sa det eneste jeg kunne gjøre var å bestille en Acer recovery CD til kroner 725 (eller 750, husker ikke helt). Jeg spurte om det var noen andre ting jeg kunne gjøre for å slippe å betale så mye ettersom jeg tross alt hadde betalt for Windows Home Premium-lisensen, og da ble hun irritert og gjentok det opprinnelige svaret. Var ikke veldig hyggelig å snakke med henne så jeg takket nei til å bestille den CD'en og avsluttet samtalen (fikk selvfølgelig den pålagte "ha en fin dag" fra konsulenten, men jeg vet hun ikke mente det).

Etter litt tenketid så bestemte jeg meg for å ringe og bestille den CD'en da jeg ikke hadde så mye valg. Da fikk jeg snakke med en annen konsulent, og jeg sa at jeg måtte bestille en recovery CD. Det var greit og han tok i mot navn og adresse og slik. Underveis fant jeg ut at jeg skulle høre med han om det var andre løsninger, og det var det! Hvis jeg hadde en Home Premium-CD liggende og slenge så kunne jeg kopiere den over til en USB og installere den med key'en som står under PC'en min. Så det var en løsning, bare konsulent #1 ville ikke si det (eller så visste hun ikke det)! Jeg sa til konsulenten at han bare skrinlegge å sende meg CD'en da jeg fant ut jeg skulle prøve med mitt (lovlige) W7 professional-image jeg hadde liggende på Mac'en sin HD.

Jeg klarte ikke å pakke ut .iso-filen for å overføre til en USB, og DVD-ROM til Mac'en var i ustand, så jeg gikk på nærmeste butikk for å kjøpe en ekstern DVD-brenner - fant ut jeg ville ha bruk for en etterhvert i andre situasjoner uansett. Det gikk - som jeg regnet med - ikke an å bruke Home Premium-lisens på Proffesional-installasjon, så jeg brukte min profflisens som jeg hadde tenkt å bruke på en framtidig stasjonær på denne installasjonen..

5. Reinstallering

Vel, jeg fikk installert W7 Premium på maskina, og så gjaldt det å få den til å virke slik den skal med GPU-bytting, strømsparing, osv.

Først installerte jeg alle oppdatteringer som var på Windows Update.

Så var det å få skjermkortene i orden. ATI-kortet var det som installerte seg først, så gikk jeg på hjemmesiden til acer og lastet ned alt jeg fant av drivere og programmer for å ha dem tilgjengelig. Så satt jeg igang med alt det andre:

- installerte programmene ePower og LaunchManager

- resartet og gikk i BIOS. Der endret jeg skjermkortet til discrete.

- installerte Intel sitt skjermkort.

- restartet og gikk inn i BIOS igjen og satt skjermkortene til switchable

- så virket det i windows.

Etter det så installerte jeg alt annet som jeg trengte.

Mulig jeg ikke husker alt helt kronologisk hvordan jeg reinstallerte alt, men håper det er litt til hjelp hvis noen lurer.

6. Min (personlige) konklusjon

Jeg innser at alle problemene jeg har hatt med maskina er ene og alene min feil. Jeg finner ingenting jeg vil utsette på den. Den er liten, lett, god oppløsning, skarp skjerm, gode innebygde muligheter, lang batteritid og den ser skikkelig bra ut.

Selv om jeg har klaget mye i løpet av dette inlegget, så er jeg i bunn og grunn veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper du har en samsung SEC3030 skjerm siden du bestilte fra netonnet (de hadde ihvertfall et parti inne med denne skjermen). Og det kan du være glad for, det er den desidert beste skjermen man kan få på disse, normalt sett er det en AUO skjerm som ikke alltid er så bra. Man kan også få en LG skjerm som er ok, men ikke så bra som samsung skjermen.

Jeg har hatt 3820TG med AUO122C skjerm og den var ikke spesielt bra. Har nå SEC3030 skjerm og den er super.

Etter min mening er 3820TG en av de beste laptopene på markedet generelt sett. Den er liten, men kraftig nok til spill. Den er svært kjølig under bruk. Den har bra batteritid. Og den koster ikke skjorta.

Hadde du bare posta her så kunne jeg ha sendt deg en kopi av recovery platene, så hadde du sluppet mye stress og mas med acer. ;) Er samme recovery plater med samme serial som brukes, eneste problemet du kunne ha kommet borti var eventuelt om du har en annen touchpad enn meg. Jeg har en alps touchpad, er visstnok mest normalt med synaptics touchpad på disse.

Lenke til kommentar

Har en TimelineX 3820TG selv og er storfornøyd.

Meget portabel med mye krefter under panseret, og med batteri som har levetid oppimot 12 timer under forelesning trenger jeg aldri å ha med lader på universitetet.

Installering av windows kan gå gjennom USB minnepenn enkelt og smertefritt.

ATI driver som ligger på acer sin hjemmeside inneholder også driverne til intel sin grafikkløsning.

Enig med trådstarter, veldig god maskin :thumbup:

Lenke til kommentar

Tipper du har en samsung SEC3030 skjerm siden du bestilte fra netonnet (de hadde ihvertfall et parti inne med denne skjermen). Og det kan du være glad for, det er den desidert beste skjermen man kan få på disse, normalt sett er det en AUO skjerm som ikke alltid er så bra. Man kan også få en LG skjerm som er ok, men ikke så bra som samsung skjermen.

Jeg har hatt 3820TG med AUO122C skjerm og den var ikke spesielt bra. Har nå SEC3030 skjerm og den er super.

Etter min mening er 3820TG en av de beste laptopene på markedet generelt sett. Den er liten, men kraftig nok til spill. Den er svært kjølig under bruk. Den har bra batteritid. Og den koster ikke skjorta.

Hadde du bare posta her så kunne jeg ha sendt deg en kopi av recovery platene, så hadde du sluppet mye stress og mas med acer. ;) Er samme recovery plater med samme serial som brukes, eneste problemet du kunne ha kommet borti var eventuelt om du har en annen touchpad enn meg. Jeg har en alps touchpad, er visstnok mest normalt med synaptics touchpad på disse.

Takk for tilbudet om recoverydisk, men jeg var så klar for å få maskinen opp og gå igjen at jeg ikke klarte å vente et sekund til. Har samme maskin som deg med alps-styreplate. :)

Lenke til kommentar

Har denne maskinen selv og er kjempefornøyd. Har satt inn en Crucial C300 128GB SSD og det viste seg å være bra med tanke på ytelse. Maskinen virker mye raskere enn før.

Vil også anbefale denne tråden på Notebookreview.com. Den inneholder massevis av god informasjon om maskinen og ting som kan gjøres med den.

Selv bruker jeg AMD GPU Clock Tool for å overklokke GPUen, og i Starcraft 2 gikk jeg fra Medium settings på 1280x720 til High settings på 1366x768. Etter noen timers spill har temperaturen på både CPU og GPU toppet 80 grader.

Er det fler som har erfaring med denne maskinen og ubuntu 10.04?

Etter at jeg satt inn SSD har jeg en harddisk til over. Skal se om jeg har tid iløpet av helgen for å installere Ubuntu på den. Kommer isåfall med en kort tilbakemelding med erfaring :)

Mener å ha lest et sted at WLAN driverne i kjernen fungerer fint med kortene som kommer med 3820TG (Atheros og Broadcom).

Vet ikke hvor godt ATI er støttet i Linux, men hvis du ikke skal drive GPU med kraftige oppgaver vil nok den innebygde GPUen i Intel i5en gjøre susen.

Lenke til kommentar

Hvordan finner man ut hvilken skjerm man har?

Lenke til kommentar

Hvordan finner man ut hvilken skjerm man har?

Jeg fant det! Om noen skulle ha samme spørsmål:

http://forum.notebookreview.com/acer/488205-acer-timelinex-3820tg-owners-lounge-info-benchmarks-tweaks-mods-upgrades-232.html#post6512831

Jeg har AUO 332C, hvilket ikke forbauset meg, siden jeg ikke er spesielt imponert, for å si det forsiktig. Intensiteten/lysstyrken er ikke problemet, men det er nesten som om farvene forsvinner/blir blasse, med en gang man endrer innsynsvinkel noe. Og det virker nesten som skjermen er verre 90 grader på innsynslinjen, enn med en litt større vinkel...

Endret av Well
Lenke til kommentar

Kan denne maskinen bli brukt til å spele dei nyaste spelene på markedet med bra ytelse? F.eks Fifa 11, Battlefield osv osv. Viss ikkje, kva data er eit bra alternativ då?

Denne maskinen er et godt kompromiss dersom du vil ha noe som kan dra spill rundt helt greit og samtidig en liten og portabel laptop. Som jeg skrev tidligere får du dratt mye mer ut av GPUen hvis du overklokker den. Har lest på forum at Battlefield fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Kan denne maskinen bli brukt til å spele dei nyaste spelene på markedet med bra ytelse? F.eks Fifa 11, Battlefield osv osv. Viss ikkje, kva data er eit bra alternativ då?

Denne maskinen er et godt kompromiss dersom du vil ha noe som kan dra spill rundt helt greit og samtidig en liten og portabel laptop. Som jeg skrev tidligere får du dratt mye mer ut av GPUen hvis du overklokker den. Har lest på forum at Battlefield fungerer helt fint.

Okei :) Eg har ikkje særlig peiling på data, så å "overklokka" den veit eg ikkje betyr :p Eg må ikkje ha ein liten laptop, den kan vere litt tung. Så viss det finst fleire alternativ som er endå betre enn denne, uten å gå over 8500-9000 kr, så hadde det vore fint. Men kanskje ikkje særleg realistisk..

Har sett på MSI GX640, men er litt usikker på den, fordi det står at det lagga når Napoleon: Total War blei testa på sitt "verste"

Endret av Bttb
Lenke til kommentar

Jeg har en 3820TG med Radeon HD5650 og i5-450M.

Når jeg bruker Skype med webcam, får jeg klager av samtalepartner på at videobildet er elendig og at det nesten ikke mulig å tyde bildet. Dette gjelder uansett om Acer Video Conference Manager/ Acer Video Quality Enhancement er satt opp brukt med Skype eller ikke. (Det lille bildet der jeg ser meg selv på Skype, ser ok ut.)

Jeg prøvde også å recorde gjennom Acer Crystal Eye webcam-programmet. Det ga et heller dårlig resultat. Bildet hakker og klarer nesten ikke å følge noen bevegelser, og lyden hakker enda mer. Dette selv på laveste oppløsning.

Er det noe jeg ikke har forstått, -eller fungerer kameraet såpass dårlig?

I tillegg lurer jeg på om det er en måte å få Bluetooth til å være "på" fra oppstart slik at man slipper å slå det på manuelt gjennom å trykke [Fn][F3] også klikke "on" i Launch Manager?

Endret av Well
Lenke til kommentar

Når jeg bruker Skype med webcam, får jeg klager av samtalepartner på at videobildet er elendig og at det nesten ikke mulig å tyde bildet. Dette gjelder uansett om Acer Video Conference Manager/ Acer Video Quality Enhancement er satt opp brukt med Skype eller ikke. (Det lille bildet der jeg ser meg selv på Skype, ser ok ut.)

Er det én person du har testet dette med? I så fall så kan du prøve med noen andre, eller kanskje du har mulighet til å prøve på et annet nettverk?

I tillegg lurer jeg på om det er en måte å få Bluetooth til å være "på" fra oppstart slik at man slipper å slå det på manuelt gjennom å trykke [Fn][F3] også klikke "on" i Launch Manager?

Jeg har desverre ikke dataen forran meg nå, men kanskje du kan gjøre noe i BIOS her? Hold inne F2 ved oppstart, så kommer du inn i den menyen.

Lenke til kommentar

Er det én person du har testet dette med? I så fall så kan du prøve med noen andre, eller kanskje du har mulighet til å prøve på et annet nettverk?

Jeg har desverre ikke dataen forran meg nå, men kanskje du kan gjøre noe i BIOS her? Hold inne F2 ved oppstart, så kommer du inn i den menyen.

Webcam:

Jeg har kun testet Skype med webcam mot én person, men denne har brukt Skype med video mot flere andre, og det har angivelig fungert veldig bra.

Bluetooth alltid ON:

Jeg har prøvd foreslåtte prosedyrer på forumet på notebookreview.com i Acer TimelinX 3820TG tråden, nemlig:

1. å gå inn på regedit, -og også

2. gå inn på bluetooth settings og avhake at bluetooth kan skrus av for strømsparing.

Ingen av disse metodene fungerte..

Har kikket på mulighetene under F2, men fant ingenting her...

Lenke til kommentar

Noen som vil lufte erfaringer med det å ikke ha DVD-ROM? Denne ser fantastisk ut, men jeg blir med en gang skeptisk når jeg ikke har muligheten til å sette inn en dvd, installere spill fra cd osv.

Vil Fallout: New Vegas fungere bra på denne?

Takk for svar. :yes:

Lenke til kommentar

Lager image/laster ned iso av spill, legger de på en ekstern harddisk. Bruker daemon tools til å mounte disse, kopierer de jeg spiller mest over på den bærbare.

Eneste er spill som har en idiotisk kopibeskyttelse som krever CD'en, der har jeg vært nødt til å bruke cracks. Fleste nye spill har dog kun serienummer som må registreres mot en server, så er du good to go, ingen andre kopibeskyttelser. (Ref SC2, Civ V og andre spill som går via steam osv).

Konklusjon; eneste gangen jeg faktisk savna CD/DVD-ROM var når jeg reinstallerte OS, er dog fullt mulig å lage en bootbar USB pinne med OS install på.

Lenke til kommentar

Japp har 3820TG nå, totalt sett beste laptop jeg har hatt.

Pros:

Størrelse

Ytelse

Vekt

Design

Super kjøleløsning

Stillegående

Cons:

DÅRLIGE høyttalere

Varierende skjermkvalitet (den jeg har kom med samsung SEC3030 skjerm som er meget bra, men det er mye forskjellige skjermleverandører i bruk og en del er ikke så bra - spesielt noen AUO serier).

Tastaturet krever noe tilvenning.

Om du får broadcom trådløst nettverk - så er dette dårlig (kort rekkevidde), om du får atheros eller intel så er de bra. Jeg bytta ut mitt broadcom til intel 6200 og har ikke angra.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Kan jeg på noe vis sjekke hvilken skjerm og hvilket trådløst kort laptopen kommer med?

Uansett går jeg vel mest sannsynlig for denne. Er vel den man får mest ytelse i. Ser at Siba har samme laptop til 1500 kroner billigere. Eneste forskjell er harddiskstørrelsen og en litt svakere prosessor. Hvor mye forskjell vil jeg merke mellom 450M og 460M? Er det verdt de 1500 kronene?

Endret av Vamos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...