Eparco Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Har en VW Passat med V6 2.5 TDI 4 Motion Triptonic... Har et gearkasseproblem! Gearkassen har gått 71.000 km. Koden på Gearkassen er FNM. - Synes gearkassen er litt hard i gearoverføringen, spesielt når jeg trykker hardt på gassen! Det virker som at når han girer fra 4 - 5 gir under gasspådrag, er det noe rart..Du kjenner at han er veldig hard på giroverføringen! Du kjenner at han girer. Når jeg bruker triptonic, og girer fra 4- 5 under gasspådrag så kjenner man det ikke så godt..Det føles ikke like ille! - Så er den litt rar når du skal kjøre i oppoverbakker,er litt sein å gire ned synes jeg da! Han holder veldig lenge på giret før den girer ned! Sånn ellers funker kassen optimalt..Funker bra og skifte fra Drive til - Park - Revers - 4 - 3- 2. Har nylig skifet gearolje og hatt oljeskift på VW Verksted og det kostet meg 6000kr.. Gearkassen har gått 71.000 km..Såå kassen er relativt ny! Fikk høre fra VW verksted, at oljen var gammel og lite olje på! Så da har tidligere eier slurvet med oljebytte på gearkassen! Problemet/ Symptomet er enda der! Hva er galt? Noen tips?Er gearkassen ødelagt? Hvor lenge kan jeg kjøre med dette? Kan denne harde gearoverføringen ødelegge motor eller noe? Overhale? Byttekasse? Har hørt om pris på en ny gearkasse ferdigmontert på VW verksted! 60.000 kr og det er uaktuelt! Har fått om tips om å dra til Sverige for å få overhalt girkassen i Kiruna! Er det noen som kjenner til et Kiruna verksted som overhaler gearkasser? Eller noen dyktige i Norge som ikke er så forbanna dyr!;P Takker på forhånd for tips og svar! HEEEEEEEEEELLLLLLLP Mvh Eparco Endret 18. september 2010 av Eparco Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Har selv en Opel Vectra med 5-trinns tiptronic (neppe samme merke kasse, min er en Aisin Warner), kjørt 140KKM. Fra jeg kjøpte den (99KKM) har kassen vært noe hard i enkelte skift. Oljen har vært byttet 3 ganger og flushet (spylt igjennom) 1 gang. Ingen forbedring i skift, men fikk vekk sluringen. Kjøpte en flaske med QMI automatgirbehandling som jeg fyllte på i sommer, nå kjørt ca 3.500KM med det. Nå er 95% av alle harde skift borte vekk, og generelt girer den silkemykt, som den skal gjøre når den er ny. Nå er det kun når den er kald og ved giring fra 2 til 3 at den er tidvis hard. Definitivt den beste investeringen jeg har gjort på bilen, og det kostet 198,- mener jeg. Anbefales på det sterkeste! Lenke til datablad -- Bent Are Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Forøvrig: Harde skift er definitivt det som "knerter" en automatkasse, og kommer som oftest av for dårlig/gammel olje. Oljen blir fortere slitt om kassen belastes en del, f.eks med trekk av tilhenger. Se gjerne etter hvor stor kjøler du har på den. Er det som på flere andre biler med automat, dvs at kjølevannsradiator også kjøler automatgiren, er den som oftest i svakeste laget. I så fall anbefales det sterkt å ettermontere egen kjøler. Er du nevenyttig er det ikke noen heksekunst å montere slikt; i praksis kapper du de originale kjøleslangene, og forlenger de inn til en egen radiator som du gjerne monterer foran alle andre radiatorer. Kjølere til dette finner du på f.eks ebay til 4-500,-, og så trenger du noe slanger og kuplinger. Har du hatt for lite olje på den, vil jeg tro det skyldes en lekkasje et sted. En automatkasse er i utgangspunktet en lukket enhet, så langt jeg har sett (men har ikke sett automatkasser på VAG). Lenke til kommentar
Eparco Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Har selv en Opel Vectra med 5-trinns tiptronic (neppe samme merke kasse, min er en Aisin Warner), kjørt 140KKM. Fra jeg kjøpte den (99KKM) har kassen vært noe hard i enkelte skift. Oljen har vært byttet 3 ganger og flushet (spylt igjennom) 1 gang. Ingen forbedring i skift, men fikk vekk sluringen. Kjøpte en flaske med QMI automatgirbehandling som jeg fyllte på i sommer, nå kjørt ca 3.500KM med det. Nå er 95% av alle harde skift borte vekk, og generelt girer den silkemykt, som den skal gjøre når den er ny. Nå er det kun når den er kald og ved giring fra 2 til 3 at den er tidvis hard. Definitivt den beste investeringen jeg har gjort på bilen, og det kostet 198,- mener jeg. Anbefales på det sterkeste! Lenke til datablad -- Bent Are Takker for svar Bent Are:) Vet du hvorfor du har harde gir skift? Har du kjørt med lite olje eller dårlig olje? Men tror du jeg kan bruke QMI automatgirbehandling på gearkassen min? VW har jo "egne" midler og bruker du ikke deres produkter, blir alt ødelagt osv.. Hvordan gjøres dette? Har nettopp fått et oljeskift på gearkassen min! Må jeg ha bilen inn på verksted for å få denne QMI automatgir behandlingen i geargassen? Eller er det noe jeg klarer selv! Har en tappeplugg på gearkassen og en annen plugg! Tro om det er inntappings pluggen? Trenger jeg noe form for slange som spruter det opp i gearkassen eller? Har fått fylt 8 liter på kassen,må noe av dette tappes ut slik at det er plass til QMI stoffet? Jeg tror jeg skal prøve QMI automatgir behandling før jeg overhaler gearkassen. Men vet du om noen som kan overhale girkassen her i Norge? Eller forøvrig Sverige til en ikke så dyr pris! Mvh Eparco! Endret 19. september 2010 av Eparco Lenke til kommentar
Eparco Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Forøvrig: Harde skift er definitivt det som "knerter" en automatkasse, og kommer som oftest av for dårlig/gammel olje. Oljen blir fortere slitt om kassen belastes en del, f.eks med trekk av tilhenger. Se gjerne etter hvor stor kjøler du har på den. Er det som på flere andre biler med automat, dvs at kjølevannsradiator også kjøler automatgiren, er den som oftest i svakeste laget. I så fall anbefales det sterkt å ettermontere egen kjøler. Er du nevenyttig er det ikke noen heksekunst å montere slikt; i praksis kapper du de originale kjøleslangene, og forlenger de inn til en egen radiator som du gjerne monterer foran alle andre radiatorer. Kjølere til dette finner du på f.eks ebay til 4-500,-, og så trenger du noe slanger og kuplinger. Har du hatt for lite olje på den, vil jeg tro det skyldes en lekkasje et sted. En automatkasse er i utgangspunktet en lukket enhet, så langt jeg har sett (men har ikke sett automatkasser på VAG). Har nylig skiftet olje! Men gir skift fra 4-5 gir er av og til hard! Men grunnen til dette har jeg fått hørt ifra VW at det var gammel og lite olje på kassen! Tro om gearkassen er ødelagt? Om Lamellene er brent eller noe? kan jeg kjøre langt med denne kassen med normal kjøring, uten trekk av henger o.l?? Hvis jeg spør VW om kjølevannradiatoren kjøler automatgiret og han svarer ja..Så er det å bestille en ny radiator som "bare" kjøler automatkassen? Har du en link på eBay? Jeg har dessverre ingen peiling på hvordan denne ser ut! Men har et par kompiser som er nevenyttig som kan hjelpe meg:=) Du vet ikke om noen plasser i Norge hvor dem overhaler automatgearkasser? Eller Sverige? Takk for svar:) Mvh Kenneth Thomassen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Takker for svar Bent Are:) Vet du hvorfor du har harde gir skift? Har du kjørt med lite olje eller dårlig olje? Men tror du jeg kan bruke QMI automatgirbehandling på gearkassen min? VW har jo "egne" midler og bruker du ikke deres produkter, blir alt ødelagt osv.. Hvordan gjøres dette? Har nettopp fått et oljeskift på gearkassen min! Må jeg ha bilen inn på verksted for å få denne QMI automatgir behandlingen i geargassen? Eller er det noe jeg klarer selv! Har en tappeplugg på gearkassen og en annen plugg! Tro om det er inntappings pluggen? Trenger jeg noe form for slange som spruter det opp i gearkassen eller? Har fått fylt 8 liter på kassen,må noe av dette tappes ut slik at det er plass til QMI stoffet? Jeg tror jeg skal prøve QMI automatgir behandling før jeg overhaler gearkassen. Men vet du om noen som kan overhale girkassen her i Norge? Eller forøvrig Sverige til en ikke så dyr pris! Mvh Eparco! For min del er nok problemet at kassen ikke får den service den skal ha, om man følger bilfabrikantens anvisninger. Et ganske klassisk problem: servicenivået må være godt nok til at bilen holder ut hele garantiperioden, men det må samtidig være lite nok/sjelden nok, til at servicekostnaden holdes på et lavt nok nivå. Min hadde bare hatt et oljeskift på 50.000, og intet mer. Skal jeg ta vare på den skikkelig, MÅ den flushes fra tid til annen. Min kasse har ikke filter, og det gjør det ekstra viktig at den blir flushet. Om din bør flushes, eller om det er det de gjør på verkstedet (til den prisen bør de jo det?), aner jeg ikke, og er sjanseløs til å hjelpe deg videre med akkurat din kasse. Det er masse myter om oljer og service på automatgir. Det jeg kan garantere deg er at kassen din fint kan bruke QMI stoffet, og fint kan bruke andre produsenters oljer. VW bruker mye Fuchs sine smøreprodukter, som er helt kurant vare, men ikke noe superduper kjempespesielt heller. På din kasse skal du ha olje som tilfredstiller ymse standarder, på min kasse andre standarder. Akkurat det er nok en stor fordel å følge. Når det gjelder QMI-stoffet så kan det brukes på ALLE automatkasser, bortsett fra CVT-kasser, dvs såkalte trinnløse kasser. Tviler på at du har noe annet enn en helt ordinær automatkasse. Oljekjøler finner du med å søke med helt ordinære uttrykk som automatic gear oil cooler. Du skal suge ut samme mengde olje fra kassen, som QMI stoffet du skal ha inn (235ml). Og ellers følge anvisningen NØYE. Så du trenger litt verktøy, og du må være 100% sikker på hva de forskjellige pluggene gjør. Skrur du på feil plugg/bolt, kan du i værste fall risikere å løsne ting som er inni kassen, og for å ordne det må du plukke hele kassen fra hverandre. Ikke noe jobb for hobbymekkeren akkurat... Skaff deg en Haynes rep-bok, eller få noen som kan disse bilene til å gjøre det for deg. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Dette hørtes dyrt ut! Er vanvittig mange VAG kunder som har problemer med automatgear. Nei takke meg til min Citroen Berlingo 1.4 med manuell kasse. Har annet å bruke pengene mine på enn å sponse Møller... Behov for 4hjulsdrift elemineres enkelt med å ha en boks med kjetting i bagasjerommet. Flushing av gearoljen høres fornuftig ut. Rart at det ikke oljen filtreres. I hydraulikksystemer oppstår problemene når det blir så mye partikler i oljen at glideflater begynner å slites. Da produseres det metallspon og da er leiken i gang. Lenke til kommentar
joka Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 sjekk fakturaen om møller byttet oljefilteret... her er en beskrivelse hvordan du kan gjøre det selv http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=54266 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Dette hørtes dyrt ut! Er vanvittig mange VAG kunder som har problemer med automatgear. Nei takke meg til min Citroen Berlingo 1.4 med manuell kasse. Har annet å bruke pengene mine på enn å sponse Møller... Behov for 4hjulsdrift elemineres enkelt med å ha en boks med kjetting i bagasjerommet. Flushing av gearoljen høres fornuftig ut. Rart at det ikke oljen filtreres. I hydraulikksystemer oppstår problemene når det blir så mye partikler i oljen at glideflater begynner å slites. Da produseres det metallspon og da er leiken i gang. Du må vel være enig at å sammenligne en Berlingo med en Passat blir en anelse søkt? Det er vel ikke noe særfenomen for VAG, dette m trøbbel m automat. Hovedproblemet går på manglende kunnskap og forståelse for behovet for service. Og ikke minst at mange bilfabrikanter setter inn kasser som er en anelse knapp i kapasitet/styrke. Da hjelper det jo ikke at ganske mange chipper motorene... I "automatkassens hjemland" USA er det egne drive-in for å få flushet automatkassen og bytte av andre oljer. Så får de også kassene til å holde. Den automatkassen som står i min bil, brukes i et stort antall bilmerker, eks Mazda, Saab, Volvo, Ford, så den er mye brukt. SVJV er det ingen av disse som spesifikt sier at kassen skal flushes, de fleste sier bytte av de 3-3,5 l olje som kan tappes av med pluggen, hver ca 60.000KM. I praksis får en da bare byttet halve mengden olje, siden kassen totalt har knapt 8 liter i seg. Samtidig så bommes det med hvilken olje kassen egentlig skal ha. Det er nesten litt latterlig å se hvordan mange bilmerker spesifiserer et for dårlig serviceprogram til at kassen kan overleve særlig mer enn garantitiden og litt til. Men det er ingen problem å få en kasse til å leve virkelig lenge, bare den får korrekt stell, har korrekt oje og god nok kjøling. Bytte av automatkasse koster nok en god slump mer enn 60K. Tipper vi heller snakker om 120K på en VAG med 5 trinns tiptronic med 4M? Ja, det er mye peng, men en automatkasse koster faktisk litt å produsere, og det tar litt tid å montere. AT det er 4-hjulstrekk hjelper jo ikke akkurat på kompleksiteten. Det QMI-stoffet jeg nevnte tidligere, har kanskje sin største virkning på nettopp automatkasser og hydraulikksystemer. Det hindrer den skadelige metall mot metall kontakten. Ja, det er litt rart at det ikke er filter på en del kasser, men det er ganske kurant å ettermontere et magnetfilter, som visstnok er en ganske genial innretning for både automatkasser, servostyring, etc. Tenker på Magnafilter. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 sjekk fakturaen om møller byttet oljefilteret... her er en beskrivelse hvordan du kan gjøre det selv http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=54266 Se der ja! God tråd som med all tydelighet viser hvor stor avstand det er mellom det bilfabrikanten sier, og hva som er realiteten. Lenke til kommentar
joka Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 full overhaling... 25.000 + moms http://www.rats.no/gear_Vag.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå