dapre Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Hei. Har nettopp motatt og montert en selvbygg maskin. Men når jeg trykker på ON knappen, skjer absolutt INGENTING. Har nå sjekket alle kontakter minst 10 ganger, og lest manualen like mange ganger. Begynner å bli litt frustrert... Grønn led lyser på hovedkortet, ergo det får i hvertfall strøm. 1.Strøm til hovedkort : - 8pin Eatx12v : I manualen til hovedkortet står det at man må huske å koble til 8pin, eller så vil ikke maskinen starte opp. (Mener å ha lest at det ikke alltid er nødvendig å bruke en 8 pin, men nok med en liten 4pin.) På toppen av det hele er den ene halvparten av de 8pins kontaktene påsatt et lite lokk. Altså en ting som går imot manualen. Hvorfor sette et lokk på noe som er viktig å ta i bruk ? Uansett så har jeg ingen 8pin, selv om manualen for psu sier jeg har. (kan gjelde for flere modeller?) Men jeg har 2x4pin som er stripset sammen. Jeg har prøvet å sette inn 1x4pin, 2x4pin, dratt ut begge to, men ingen reaksjon. - 24pin EatxPWR : Satt inn - helt inn... 2. Ram : Satt i alle brikker eller latt kun en stå tilbake. Ingen reaksjon. 3. Kontakter for reset, power knapp, bios speaker osv. - Har kun plugget til Power knapp kontakten, for å forenkle feilsøkingingen. Prøvet begge veier. Ingen reaksjon. Ser at det ikke er noen lys rundt ON knappen eller Reset knappen. Hvis jeg kobler til dette. Vet ikke om noen av disse skal lyse uten at maskinen er slått på ? 4. Vifter : INGEN spinner opp. Men hvorfor har kontakten merket Cha_fan1 hele 4 pinner, mens kabinettvifta har kun 3 innganger ?? OG Hvorfor har kontakten merket Pwr_fan 3 pinner, mens eneste ledige PSU kontakt har hele 4 innganger ?? Håper virkelig noen kan komme med noen tips. Noen som har samme hovedkort kanskje ? Hovedkort : Asus P7H55-M PRO Strømforsyning : Maxcube Nira SL-8500BTX 500W PSU = Power supply unit GPU = Graphic processing unit CPU = Central processing unit Endret 18. september 2010 av dapre Lenke til kommentar
War Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Hvorfor har kontakten merket Pwr_fan 3 pinner, mens eneste ledige PSU kontakt har hele 4 innganger ?? Ledninger til viftene rett i psu trenger bare 2 pin for å fungere, så det gjør ingen ting. Riv av lukket og sett i 2x 4pin ved cpu. Det skal ikke være samme mønster som 8pin til skjermkort så du kan ikke gjøre feil. Husket du avstandsskruene bak hovedkortet? Om det er flat bakplate. Helt sikker på at pwr-knappen er på rett sted? Endret 18. september 2010 av War Lenke til kommentar
dapre Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 Takk for svar! Ledninger til viftene rett i psu trenger bare 2 pin for å fungere, så det gjør ingen ting.Nei, det er bare for å forvirre når man prøver å tenke logisk Riv av lukket og sett i 2x 4pin ved cpu. Det skal ikke være samme mønster som 8pin til skjermkort så du kan ikke gjøre feil.Kontakt til skjermkortet er merket med PCI-E så det kan ikke forveksles. Dessuten har jeg også prøvet uten grafikortet innstallert for å se om det kan komme i konflikt med det integrerte. Ingen forskjell. Har prøvet med 2x4pin. Ingen forskjell. Den ene 4pin passer i begge, den andre kun til høyre. Det er pga av at den ene har to forskjelle kontaker, mens den andre har fire like. Den som passer i begge, blokkerer for den andre hvis den blir satt helt til høyre. Har prøvet de kombinasjoner som er mulig. Ingen reaksjon. Husket du avstandsskruene bak hovedkortet? Om det er flat bakplate.Ja. Dobbeltsjekket at alle som kan er på riktig plass. Helt sikker på at pwr-knappen er på rett sted?Det er her jeg føler feilen ligger, men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har koblet om og dobbelsjekket fysisk og med manualen...blir jo sprø av dette Forøvrig har jeg fulgt denne sjekklisten også. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 (endret) LØST : Ledninger til viftene rett i psu trenger bare 2 pin for å fungere, så det gjør ingen ting.Men du nevnte ikke at selve PSU'en får strøm fra 24pin EatxPWR kontaktet, og således ikke trenger en ekstra tilkobling. Dette sjekket jeg ved å kjøre en binders mellom grønn og sort kabel. Da startet både psu vifta og kabinettvifta. Da fikk jeg følelsen av at Pwr_fan kontakten var overføldig (?) og koblet fra denne. Dog først etter at jeg hadde koblet fra ALT og tok en og en komponent og prøvde oppstart. Så fort jeg koblet til Pwr_fan kontakten, ville ikke maskinen starte opp. MEN : Denne har jeg fjernet også tidligere, men da mens det fremdeles var strøm til hovedkortet. Siden dette ikke hjalp å fjerne pluggen i forhold til at ON knappen fremdeles ikke gav oppstart, regnet jeg med at denne kabelen/pluggen IKKE var problemet MEN : Trolig er det en sikring eller noe som slår inn så fort HK merket at Pwr_fan er tilkoblet. Jeg måtte derfor trekke ut strømmen, OG så prøve ON knappen igjen. Da startet maskinen. (Men først etter x antall timer med prøving og feiling...) Enten så har ikke min strømforsyning den rette pluggen eller så leverer den feil strøm på denne ledningen. Som jeg nevnte stemmer ikke antall pin inn med pin ut. Er Pwr_fan kontakten til styring av PSU viften via BIOS ? Med andre ord vil mitt nuværende oppsett ikke kunne styre PSU viften ? Ikke så farlig hvis så er tilfelle. Da er det bare å innstallere Windows 7, eller ta seg en lur...eller mat Takk for hjelpen uansett. Alt hjelper! Endret 18. september 2010 av dapre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå