Gå til innhold

[LØST]GTX480, ikke mye forbedring


TheCatIsALie

Anbefalte innlegg

Formatering kommer ikke til å skje. Liker å vite hva feilen er, kan forekomme i fremtida også, greit å vite hvorfor. Kan kanskje være veldig enkelt å fikse, da er det null grunn til å formatere.

Da utelukker du at dette er et software-problem. Vedvarer det vet du at det er en RMA-sak.

 

Og om det er RMA? Da formaterer jeg og må gjøre masse arbeid til ingen nytte.

 

Formatere, nei. Punktum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag en image fil av din C:\.

 

Legg inn windows på nytt. Test ut om problemet fortsatt er til stede. Etter at du har fått resultatet, legger bruker du image filen og simsalabim har du alt som det var før. Ingen skade gjort, men du har likevel brukt den generelt beste løsningen for å feilsøke problemet ditt. Et godt sted å starte før man snevrer inn.

 

Du kan også bruke en annen harddisk til å gjøre dette.

 

Vet ikke hvorfor du har aversjon mot å formatere, men svært mange gjør dette flere ganger i året og noen faktisk flere ganger i mnd av andre årsaker enn problemløsning.

Lenke til kommentar

Vil ikke gjøre det blant annet fordi at det er som regel en fjortis-løsning "noe galt?, formater!".

 

Jeg kommer IKKE til å gjøre det før jeg en gang kjøper ny cpu, hk og ram. Da er all hardware byttet, OG nyinstallert windows 7, så vil tro problemet er borte etter det.

 

Slutt å mas om formatering. Vet HVORDAN det gjøres, men det betyr ikke at jeg skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er noe galt så fikser man det. Når du selv ikke klarer å fikse det, og henvender deg til ekstern hjelp så er verktøykassen begrenset. Formatering/annen installasjon er slett ingen fjortis-løsning, men når de mest vanlige problemene kan utelukkes er dette den naturlige veien videre.

 

Er det så vanskelig å feilsøke problemet med bruk av en ren installasjon? Elimineringsmetoden er den beste, men du er villig til å bruke timevis på å famle i blinde i håp om å "vinne i lotto" fremfor å bruke 10-15 minutter på en ren installajson og 10 minutter på å avgjøre om problemet ligger hos maskinvaren eller programvaren. Og det uten noen negative følger/kostnader.

 

Gjør som du vil.

Lenke til kommentar

Vil ikke gjøre det blant annet fordi at det er som regel en fjortis-løsning "noe galt?, formater!".

Er derfor det gjøres så hyppig ja.. Det er ganske enkelt: Ha en mappe på alternativ disk med drivere og programmer som er essensielle, eller enda bedre ha image av ren W7 installasjon.

Grunnen til at format anbefales er ganske enkelt pga. du da utelukker software, noe du ikke kan hvis alt du gjør er å reinstallere drivere. Kan fortsatt være annen software som forårsaker problemet.

 

10-15min? Ikke alle som har SSD vettu.. tar heller sånn.. noen timer her.

På SSD tar vell en installasjon av W7 rundt 1-2 minutter, på 7200rpm disk tar det 10-15 minutter. (Tok 13 minutter sist for min del.)

 

Synes forøvrig forslaget til Blackey var ganske fint:

Legg inn windows på nytt. Test ut om problemet fortsatt er til stede. Etter at du har fått resultatet, legger bruker du image filen og simsalabim har du alt som det var før. Ingen skade gjort, men du har likevel brukt den generelt beste løsningen for å feilsøke problemet ditt. Et godt sted å starte før man snevrer inn.
Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Fikk feil under stresstest.

 

Kjørte inatt, men fikk reboot, og samme feilmld som da jeg spiller når det skjer.

 

Er det feil på en kjerne?

 

Se vedlegg (ikke alle bildene, men noen..)

 

EDIT: Kan ikke dette være da CPU volt står på auto, og iflg bilde går til 5V?

 

EDIT2: Hvordan setter jeg manuelt volt på CPU med min BIOS? (er på bilde nr2)

post-149503-1284899558,2716_thumb.png

post-149503-1284899563,9846_thumb.png

post-149503-1284899570,2809_thumb.png

post-149503-1284899577,5155_thumb.png

post-149503-1284900331,1793_thumb.jpg

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

Det Vcore som viser spenningen til din prosessor og den øker til 1.20 volt. Hadde den blitt økt til 5 volt så hadde den vært død.

 

Det du henviser til er de to forskjellige linjene fra PSU, og kan gi deg informasjon om systemet trekker mer strøm enn hva PSU er laget for.

 

Det er flere parametere som må endres for å oppnå en høy og stabil klokk.

Ved overklokking av prosessor bør du øke Vcore manuelt.

Husk også at problemet kan ligge hos minnebrikkene hvis du ikke har redusert multiplikasjonsfaktoren samtidig med økning av FSB.

 

1 mv er 1/1000 volt.

Ser ikke ut som at din BIOS støtter mindre økninger i Vcore, men du kan prøve 1,20 volt ved 3,6 Ghz og med under/tilnærmet lik minnefrekvens. Det er også noen strømsparingsfunksjoner i BIOS som bør deaktiveres ved OC.

 

Ved feilsøking ang ditt GTX 480 bør du sette alt til stock settings, og det er vel det denne tråden handler om.

Lenke til kommentar

Den PSUen din ser ikke ut til å være bra hvis de spenningene i OCCT er riktige. 12V er altfor høy i henhold til ATX standard som sier maks +/-5 %, den 12V din er oppe i 12,8V som er over ATX standard kravene (maks 12,6V eller min 11.4V) og 5V ligger akkurat på grensen (min 4,75V og maks 5,25V).

 

Så det er godt mulig at den PSUen din skaper problemer for skjermkortet ditt fordi det får for høy spenning og blir dermed for varmt. Jeg skal ikke si dette 100 % sikkert, men det som er helt sikkert er at 12V i følge OCCT er FOR høy.

Lenke til kommentar

Den PSUen din ser ikke ut til å være bra hvis de spenningene i OCCT er riktige. 12V er altfor høy i henhold til ATX standard som sier maks +/-5 %, den 12V din er oppe i 12,8V som er over ATX standard kravene (maks 12,6V eller min 11.4V) og 5V ligger akkurat på grensen (min 4,75V og maks 5,25V).

 

Så det er godt mulig at den PSUen din skaper problemer for skjermkortet ditt fordi det får for høy spenning og blir dermed for varmt. Jeg skal ikke si dette 100 % sikkert, men det som er helt sikkert er at 12V i følge OCCT er FOR høy.

 

Om det kun kan fikses i BIOS kan jeg ikke fikse.

 

Jeg er helt sikker på at dette skyldes temp. Mulighet til å skru viftehastighet manuelt?

 

På CPU og GPU, ja. PSU, ikke som jeg vet.

Lenke til kommentar

Du har jo sykt treig RAM @400MHz. Jeg har dårligere maskinvare enn deg, men har DDR2 RAM på 1066MHz.

 

Har ikke noe fps problemer i det hele tatt.

 

Hvis du i det heletatt har sett noen benchmarks med forskjellen mellom 800mhz ram og f.eks 1200mhz ram, så hadde du visst at man får kanskje 1-2% bedere overall ytelse med litt raskere ram ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jevrio:

 

 

 

 

Kjør en 3dmark vantage uten physx, så er det lett å se om ytelsen er slik den skal være eller ei. Du kan også kjøre 3dmark 06.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Last ned HWMonitor, les av 12+5V verdier. Ser du verdier lik det du hadde i OCCT, bytt PSU. Det er en risiko for skade på komponenter hvis de verdiene stemmer.

Forøvrig, det er ikke overaskende at du får feil på overklokket CPU i stresstest med Auto på volt..

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

OCCT bruker faktisk programvare fra HWMonitor og CPU-Z til å sjekke nettopp temp og volt. Prøv å starte OCCT mens HWMonitor eller CPU-Z kjører da vil du få denne advarselen:

 

"OCCT detected that CPU-Z or HWMonitor is running. As OCCT uses the CPU-Z and HWMonitor SDK, this can lead to weird results in System Information or Monitoring information. Do you wish to continue?"

 

Du kan ikke fikse spenning til PSU i BIOS, det er det dessverre PSU (les produsent av PSU) som bestemmer. Hvis du overklokker CPU og minne, bør spenning, som Vizla antyder, settes manuelt i BIOS.

Lenke til kommentar

8.25V på 12V :w00t: Ikke særlig pålitegelig med andre ord. Da ser jeg bort fra verdiene lenger opp og antar PSU er i orden.

For sikkerhetesskyld kan du hvis du har mulighet, utføre måling selv. 20/24-pin kontakten -> Gul = 12V, Rød = 5V

 

105 stort sett hele tiden. Men ikke så mye under bare spilling, da vifta ikke får amok. Går til 92% på vifte, men ser ikke ut som det klokker seg ned.

105 er max temp for GTX480, og den vil da begynne å throttle.(Av det jeg raskt fant)

 

OCCT bruker faktisk programvare fra HWMonitor og CPU-Z til å sjekke nettopp temp og volt.

Takker, bruker ikke OCCT selv så var ikke klar over det.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...