Citano Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Prøvde å installere Windows på en ny mikset maskin der jeg har koblet harddisken til en STLab Serial ATA PCI card men harddisken blir ikke funnet under Windows installasjonen. Har lastet inn driverne som fulgte med på CDen men finner fortsatt ikke harddisken. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Finner du harddisken i bios? Prøv å velg Sata på hovedkortet? Egentlig tror jeg sata kontroller på PCI, funger bare som utvidet partisjon, altså ikke som primær patisjon som du prøver på å installere som. Lenke til kommentar
Citano Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 Ja finner harddisken i bios til PCI kortet men hovedkortet har ikke Sata, derfor så bruker vi PCI kort. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Egentlig tror jeg sata kontroller på PCI, funger bare som utvidet partisjon, altså ikke som primær patisjon som du prøver på å installere som. Her har du vel misforstått ett eller annet. Det er naturligvis ingen sammenheng mellom PCI kontroller og partisjonstype. Kan tenke meg at du kan bruke PCI kort til lagringsdisk, men ikke til å boote Windows fra. Lenke til kommentar
Citano Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 noen som vet hva som gjør at harddisken ikke blir funnet? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Ser du PCI kortet med hard disken i BIOS til hovedkortet? Det hjelper ikke om du ser hard disken i BIOS til PCI kortet hvis ikke BIOS til hovedkortet finner det STLab SATA PCI kortet. Og hvilken Windows versjon er det snakk om? Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Du må sette bios til å boote fra det kortet, altså at pc'en ikke skal boote fra harddisk men fra kontroller kortet du har satt i pci slotten. Hva det skal stå varierer med hvem som har laget bios, står ofte noe om scsi kort eller lignende. Dessuten må windows ha driveren for pci kontrolleren. Er det XP/win 2000 må driveren ligge på en diskett som er helt riktig satt opp. Vista er jeg usikker på men win 7 leser cd/usb pinne. For XP/2000 må du under innstalering må du passe på å trykke f6 akkurat det lille øyeblikket det står enderst på skjermen at du skal trykke f6 for å innstalere drivere. Da kan du få satt i disketten for å innstalere drivere. Win7 får du valget på vinduet for å velge hvor du vil innstalere. Lenke til kommentar
Citano Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Du må sette bios til å boote fra det kortet, altså at pc'en ikke skal boote fra harddisk men fra kontroller kortet du har satt i pci slotten. Hva det skal stå varierer med hvem som har laget bios, står ofte noe om scsi kort eller lignende. Dessuten må windows ha driveren for pci kontrolleren. Er det XP/win 2000 må driveren ligge på en diskett som er helt riktig satt opp. Vista er jeg usikker på men win 7 leser cd/usb pinne. For XP/2000 må du under innstalering må du passe på å trykke f6 akkurat det lille øyeblikket det står enderst på skjermen at du skal trykke f6 for å innstalere drivere. Da kan du få satt i disketten for å innstalere drivere. Win7 får du valget på vinduet for å velge hvor du vil innstalere. Den er satt til å boote fra scsi men hverken winXP eller win7 klarer å finne harddisken med driverne lastet inn (har prøvd med diskett da jeg prøvde winXP og med cd da jeg prøvde win7). Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Benyttet du diskbehandleren i XP? Lenke til kommentar
Citano Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 fikk jo ikke installert så fikk da heller ikke kommet til diskbehandleren Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Er hard disken satt opp riktig i BIOS til PCI kortet? Nå er jeg ikke sikkert på om dette må gjøres med SATA disker, men med SCSI disker må settes aktive i BIOS til SCSI kortet. Normalt kommer jo kontroller kortet med hard disken satt aktiv slik at det er mulig å boote fra hard disken. Jeg husker dessverre ikke hva det het det alternativet som må aktiveres i BIOS til kontroller kortet, men du kan prøve å sette alt til Default i BIOS til PCI kortet og se hva som skjer. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ja finner harddisken i bios til PCI kortet men hovedkortet har ikke Sata, derfor så bruker vi PCI kort. Det hadde kanskje vært en ide å opplyse om hvilket hovedkort du har og hvilken BIOS det er på det kortet? Det er godt mulig at kortet ikke støtter boot fra disker tilkobet via PCI-kort. Da må du heller bruke en SATA-disk-til-PATA-kontroller adapter. Lenke til kommentar
Citano Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Er hard disken satt opp riktig i BIOS til PCI kortet? Nå er jeg ikke sikkert på om dette må gjøres med SATA disker, men med SCSI disker må settes aktive i BIOS til SCSI kortet. Normalt kommer jo kontroller kortet med hard disken satt aktiv slik at det er mulig å boote fra hard disken. Jeg husker dessverre ikke hva det het det alternativet som må aktiveres i BIOS til kontroller kortet, men du kan prøve å sette alt til Default i BIOS til PCI kortet og se hva som skjer. Disken må ikke aktiveres i biossen på pci kortet. den er satt til å fungere som default. eneste man kan gjøre i biosen er å sette opp raid array. Lenke til kommentar
Citano Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 (endret) http://old.prisguide.no/product.php?productId=4414&cat_id=42 Det er hovedkortet til PCen (siden den Shuttle PCen har innebygd) http://global.shuttle.com/download03.jsp?PI=481&OS=4 bios versjon: 08-23-2004-FN41SP-6A61BH2CC-00 Ifølge dems lister kjører vi nyeste release versjon og nest-nyeste versjon av bios og siste versjon hadde bare ekstra støtte for noen nye prosessorer Endret 21. september 2010 av Citano Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg vet ikke om det er noe du kan gjøre med den maskinen for å få den til å "se" en oppstartsdisk koblet til PCI-kortet. Alternativt kan du vurdere en adapterløsning som denne, f.eks.. (Men jeg vet at det gjerne er trangt inni et Shuttle-kabinett ...) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hva skjer hvis du går inn i BIOS på hovedkortet, PnP/PCI Configurations, og setter Resources controlled by til Manual, og deretter setter IRQ Resources til PCI Device, eventuelt Reserved? Lenke til kommentar
Citano Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Hva skjer hvis du går inn i BIOS på hovedkortet, PnP/PCI Configurations, og setter Resources controlled by til Manual, og deretter setter IRQ Resources til PCI Device, eventuelt Reserved? Prøvde begge deler men fungerte ikke. Med Auto har kortet IRQ 11 i POST. Lenke til kommentar
Sandiz Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ja finner harddisken i bios til PCI kortet men hovedkortet har ikke Sata, derfor så bruker vi PCI kort. Det hadde kanskje vært en ide å opplyse om hvilket hovedkort du har og hvilken BIOS det er på det kortet? Det er godt mulig at kortet ikke støtter boot fra disker tilkobet via PCI-kort. Da må du heller bruke en SATA-disk-til-PATA-kontroller adapter. What he said. Er noen hovedkort som ikke støtter diskkontrollere og andre kort som må bootes. Eneste tillegskortene som funker er gjerne skjermkort, og kort som ikke er i bruk før etter oppstart av OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå