Gå til innhold

Hvordan vil WD RE4-GP Enterprise 2TB (5400 RPM) yte i raid 5 ?

spetter

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan WD RE4-GP Enterprise 2TB vil yte i NAS boks med RAID 5 oppsett (3 og eller 4 fisker i raid)

Jeg lurer på dette da WD RE-GP egentlig er 5400 RPM disk. Hvordan vil dette yte i forhold til 7200 rpm hdder i raid 5 ?

Er det lurerere å gå for RE4 diskene som kjører på 7200 RPM ? Eller vil 5400rpm disker yte så bra i NAS med RAID 5 at enn ikke merker at det er 5400 rpm disker ?

(har ikke sjekket pris på RE4, kun GP varianten som er rundt 1800-1900)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva du legger i ytelse.

Båndbreddemessig er du uansett disker bottle necked av gigabit nett, men ved krav til i/o per sek, vil nødvendigvis 7200 disker yte bedre, gitt at alle andre deler av kjeden er riktig dimensjonert. Ved raid5 kommer dette spesielt godt fram ved mye random writes.

Tommelfingerregel er dog at dyre "enterprise" disker er bortkasta penger for hjemmemarkedet, da du får høyere ytelse per krone ved å kjøpe flere billige.

Høyere antall fysiske spindler gir mye bedre ytelse enn litt raskere snurretid eller dyrere disker.

Lenke til kommentar

Ok. DA kan jeg like greit kanksje kjøpe 4 stk Western Digitial Caviar® Green 2TB WD20EARS som er mye billigere og som igjen RE4-GP er bygd på

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575192

Er usikker på denne grønne varianten til WD da jeg har lest både positive og negative omtaler til enheten.

Eller hvilke andre disker kan eventuelt anbefalles til RAID 5 i NAS ?

Lenke til kommentar

Anbefaler disse: http://old.prisguide.no/product.php?productId=118135&cat_id=9

Jeg ville hverfall ikke gått for vanlig WD dsiker uten bruke Enterprise. Etter WD fjærna TLER (Time-Limited Error Recovery) Uten TLER kan disker drope utenfor raid detter. disker. Jeg har 10x av Hitachi i raid 6 er stabil uten noe problem. Har også 10x 1TB WD Black men disse har TLER aktivert. Men WD fjærna muligheten for det på vanlige hdd.

Nizzen har også testet 16 Hitachi disker i raid 6, Jeg også bygde Server til brutten han bruker også Hitachi i raid 6.

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...