Ed_Solheim Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Okey... n00b spørsmål: Hva er vitsen/fordelen med DVI kabel til LCD skjerm? Blir bildet "that much better"`? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 DVI = Digital Video Interface (Rett meg hvis feil...) Dette er en måte å sende "signalet" fra skjermkortet til skjermen uten å gå om DAC'en (Digital to Analogue Converter). Dette kan være en kvalitetstapfaktor etterhva jeg har forstått (Å kjøre gjennom DAC'en). Har ennå å se det i praksis ettersom ingen jeg kjenner bruker DVI pluggen (Hvis de har den på skjermkortet) Lenke til kommentar
nab Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Hei. Det betyr vel Digital VISUAL Interface, og er en digital overføring av data fra skjermkortet til LCD-skjermen. Siden både skjermkortet og LCD-skjermen i utgangspunktet er digitale, så slipper man først å gjøre det om til analogt i DAC-converteren på skjermkortet, og deretter digitalt igjen i ADC-konverteren i LCD-skjermen. Resultat : Optimal bildekvalitet med minimum behov for justeringer. Mvh. NAB. Lenke til kommentar
perbl Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 For å utdype enda mer, i en lcd-skjerm blir hvert enkelt pixel styrt individuelt, i motsetning til en CRT, der bildet blir tegnet som en helthet i form av linjer av et analogt signal. Dermed kan signalet overføres digitalt og tegnes akkurat sånn som det blir produsert av grafikkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå